Május végén a Lehel téri és a Nagyvárad téri, megújult állomások használatbavételével befejeződött a budapesti 3-as metróvonal öt és fél évig tartó rekonstrukciója. A felújítás alatt teljesen megújult a vonal infrastruktúrája: többek között új vágányokat és kitérőket építettek be, kicserélték a biztosítóberendezéseket, és szigetelték az alagutakat is. Ezenkívül minden állomás új külsőt és belsőt kapott, valamint nagy hangsúlyt fektetnek az akadálymentesítésre is. Modernebb, a mai kor igényeinek megfelelőbb közlekedési eszközt kapott vissza Budapest.

Rollerkáosz helyett rollerkozmosz!

Ezek a járművek az elmúlt évtizedben terjedtek el Budapesten, először a városmagban, főleg turisták városnéző járgányaként. Az e-rollerekkel kapcsolatos negatív sztereotípiák zöme is épp erre a felhasználási módra vezethető vissza. Csakhogy ez a közlekedési eszköz messze nem csak erre jó, és messze nem csak így használható. A megfelelő hozzáállással – a szolgáltatók, az önkormányzatok és persze az utasok részéről egyaránt – az elektromosroller-bérlés a városlakók mindennapjainak hasznos eszközévé, a városi közlekedés láncolatának szerves részévé válhat. Vannak, akik a nagyvárosi közlekedési problémák egyik lehetséges megoldását látják bennük. Mások még inkább csak a káoszt és a rendezetlenséget. Sajnos ma még mindkét vélemény megalapozott lehet, pedig nem szükségszerű mindez.

Hogy mire van ehhez elsősorban szükség? Parkolókra, a megfelelő helyeken és mennyiségben, a belváros után a külső kerületekben, lakóparkokban, lakótelepeken és persze a közösségi közlekedési csomópontoknál. Budapest legújabb rollerszolgáltató cégeként áprilisi elindulásunk óta egyik fő célkitűzésünk a kulturált rolleres közlekedés megteremtése, az utcai rollerkáosz megszüntetése. Lisszabon után Budapesten is ennek jegyében szervezzük meg a rollerbérlést: a flottánkhoz tartozó eszközöket kizárólag mikromobilitási parkolókban lehet felvenni és letenni, a rendszer nem engedélyezi máshol a bérlés leállítását az applikációban. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nem lehet hasznos a mindennapi ingázásban a roller, ha a főbb tömegközlekedési csomópontok környékén és a lakóövezetekben is vannak mikromobilitási parkolók.

 

Metró mellé roller: így egészíti ki a rollerbérlés a tömegközlekedést az utolsó métereken 

A 3-as metró vonalán részben már ma is ez a helyzet: a 20 megálló több mint kétharmadánál a megálló közvetlen közelében rendelkezésre áll Mobi-pont, vagyis a Fővárosi Önkormányzat és a kerületek által kijelölt mikromobilitási parkoló, ahol lehetséges a rollerek felvétele és leparkolása. Ez azt jelenti, hogy a leszállás után az utasok könnyedén felpattanhatnak egy rollerre, és kényelmesen megtehetik utazásuk „utolsó kilométerét” a metróállomás és az egyetem, a munkahelyük, az edzőterem, a gyógyszertár vagy épp barátaik lakása között

Ahhoz, hogy minél több fővárosi és ingázó utasnak legyen lehetősége rollerrel befejezni/elkezdeni utazását, és az elektromosroller-bérlésnek városszerte legyen egy ilyen „ráhordó” funkciója, arra van szükség, hogy minél több kerületi önkormányzat ismerje fel ennek a tiszta és megfelelő használat esetén kulturált közlekedési eszköznek a jelentőségét a városi közlekedés szövetében. Ma ugyanis a Mobi-pontok elosztása még egyenlőtlen: a turisztikailag frekventált belvárosban jóval több van, mint a külső városrészekben, ahol emiatt a rollerkáosz is gyakoribb jelenség. 

 

Gyakran még egy kerületen belül is jellemző, hogy a kijelölt mikromobilitási parkolók zöme mondjuk a Nagykörúton belüli városrészre koncentrálódik, a helyi lakosok számára pedig kevesebb áll rendelkezésre. Fontos látni azt is, hogy a mindennapi utazásokat az segíti elő a legjobban, ha kisszámú nagy, több tucat rollert befogadó parkoló helyett több kisebb áll az utasok rendelkezésére, hiszen így rövidebb az a távolság, amelyet gyalog meg kell tenniük, jobban integrálható a közlekedési hálózatba ez a közlekedési mód. Természetesen nem egyszerű feladat mindez, de az igény itt van, és megoldást kíván.

Digitális e-roller-parkoló: nem virtuális álom, a szolgáltató is lehet felelős

Jó átmeneti megoldás lehet a Mobi-pont-hálózat bővítése során az, ha a rollerszolgáltatók – a megfelelő konzultációkat követően és a városi előírásokkal összhangban – lehetőséget kapnak olyan virtuális pakolópontok kijelölésére, amelyek nem igényelnek fizikai infrastruktúrát, viszont a rollert vezérlő szoftver segítségével megoldható, hogy az utasok csak ott tudják letenni – a bérlést leállítani – a járműveket, ne pedig szerteszét, ahol éppen az útjukat befejezték. Saját példánkból tudjuk, hogy ez a modell is működőképes, hiszen Lisszabonban központi szabályozás nélkül, saját kezdeményezésünkre kezdtünk virtuális rollerparkolókat kialakítani az utcai rollerkáosz elkerülésére. Ez win-win szituáció: az utasok mindig útra kész, feltöltött járműveket bérelhetnek, az utcakép pedig rendezett marad.

Egy metrófelújítás és a rollerparkolók kialakítása között első pillantásra nem sok közös pont van. Pedig a cél közös: egy helyben nem szennyező, a városlakók életminőségét javító közlekedési mód fejlesztése. Hiszünk benne, hogy ezt a közös célt szem előtt tartva az elektromosroller-megosztás az „utolsó kilométerek” megoldásaként ugyanúgy hozzájárulhat egy fenntartható városi mobilitás kialakításához, mint a közösségi közlekedés fejlesztése. Ehhez pedig több rollerparkolóra van szükség, a külső városrészekben, kerületekben is, hogy a városlakók lakóhelyükhöz, úti céljukhoz közel bérelhessék ki és tehessék le rollereiket, kulturált módon.