Ahogyan ebben az esztendőben a koronavírus-járvány következtében szinte minden rendhagyó módon történik, a szeptemberi tanévkezdet sem lehet olyan, mint ahogy azt korábban megszoktuk. Óvatosságra, körültekintésre intenek az egészségügyi szakemberek a járvány második hullámára számítva, amelyet az őszi hónapokra prognosztizálnak.
A tanévet azonban el kell indítani a legalsó szinttől a legmagasabbig! Az ősz a tanévnyitók, az új iskolaévek szezonja. Ha az oktatást veszteség éri, az beláthatatlan következményekkel jár mind a társadalomra, mind a gazdaságra nézve. Minden elveszített nap pótlása jelentős nehézséget, próbatételt jelent a későbbiekben. Már-már behozhatatlan hátrányt.
Egyenletesen magas színvonalú oktatásra van szükség. Tudjuk, hogy az ország gazdasági ereje nagymértékben függ a szakképzés és a mérnökképzés minőségétől, a műszaki középkáderek és a mérnökök felkészültségétől, vagyis a jó, a változó időkhöz és a változó kihívásokhoz alkalmazkodó minőségtől. Ezt kell szem előtt tartanunk.
A felsőoktatás (és benne a műszaki képzés) mindig viták kereszttüzében volt, de ez most nem a viták, és kiváltképp nem a terméketlen presztízsviták ideje. A magyar mérnökoktatás nagy hagyománnyal és nemzetközi elismertséggel rendelkezik. A magyar felsőoktatásnak a magyar tradíciókra kell támaszkodnia.
Fotó: MTI/Molnár Edvárd
A magas szintű mérnökképzés feladata, hogy műszaki szemmel lássa-érzékelje a tudomány világának fejlődését, az e fejlődésből adódó követelményeket, és ezt a tudást, egyedi látásmódot átadja a hallgatóknak. A felsőoktatás minősége akkor felel meg a kor követelményeinek, ha olyan mérnökök kerülnek ki az egyetemek falai közül, akik képesek a tudományos műhelyekben folyó munka, a kutatás és az innováció összehangolására, de szerencsére ebben is jól állunk, erre is építhetünk.
A járvány megmutatta például azt is, hogy együttműködve, a magyar mérnöki szürkeállomány segítségével képesek vagyunk minőségi orvostechnikai berendezéseket, lélegeztetőgépeket és egyéb gyógyászati eszközöket előállítani, továbbfejleszteni. A szükség, az akarat és az innováció hatékonyan működött.
Nekünk, mérnököknek, a mérnökszakma és a szakmai szervezetek képviselőinek az a feladatunk, hogy erre rávilágítsunk, és ösztönző erőt adjuk tanárnak, szakoktatónak, diáknak, egyetemi hallgatónak.
Ne feledjük el azt sem, hogy a patrióta gazdaság teljesítőképességét sok tényező együttese határozza meg, kezdve a gazdaságpolitikai tervezéstől a jogi, közgazdasági környezeten át a mérnöki, műszaki tervezésig és kivitelezésig; a megvalósításban az egyik leglényegesebb azonban a hazai, innovatív irányítómérnöki és munkáskéz alkotóereje.
Erre szerettem volna felhívni a figyelmet, és az új iskolai év előtt a magyar mérnöktársadalom nevében ismételten szólni.