BUX 39,331.33
+0.23%
BUMIX 3,707.69
-0.12%
CETOP20 1,801.38
-1.53%
OTP 8,390
-0.38%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-0.94%
-0.88%
+0.20%
ZWACK 18,550
0.00%
-0.55%
ANY 1,585
+0.96%
RABA 1,100
+0.46%
0.00%
+0.62%
0.00%
0.00%
+0.12%
-1.40%
-1.80%
0.00%
+1.61%
OTT1 149.2
0.00%
-2.70%
MOL 2,912
-0.21%
-1.28%
ALTEO 2,360
-0.42%
-2.63%
+1.13%
EHEP 1,030
-8.85%
0.00%
-0.76%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.74%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
-0.26%
0.00%
+2.46%
0.00%
+3.94%
-0.60%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
0.00%
NAP 1,240
+0.16%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Élelmiszert a postán?

A gazdasági tárca elképzelései szerint a kétezer főnél kisebb népességszámú településeken a posta is árulhatna élelmiszert, alkoholmentes italt, vegyi terméket, napicikket, kávét és végső felhasználó részére dohányterméket – tudta meg lapunk. Az üzletek működésének rendjéről szóló kormány-előterjesztés tervezetében éppen ez váltotta ki a legnagyobb tiltakozást a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége (Kisosz) tagságában – mondta érdeklődésünkre a javaslattal kapcsolatban Antalffy Gábor ügyvezető elnök. Ez alapvetően nem a posta feladata, ráadásul veszélyezteti az amúgy is nehéz körülmények között dolgozó, az élelmiszer-biztonságot és -higiéniát biztosító, megfelelően átalakított üzlettel rendelkező bolti kiskereskedőket. Antalffy emlékeztetett arra, hogy például a Balaton-parti községek 60 százaléka kétezer fő alatti, azaz e területeken alanyi joga lenne a postának az említett kereskedelmi tevékenységre. A Kisosz azt javasolja, hogy a posta csak ott árusíthasson, ahol kereskedelmi bolt hiányában az önkormányzati testület véleménye alapján az alapellátás nem biztosított.

A szövetség általánosságban egyetért a rendelet felülvizsgálatával, módosításával, de több más részletszabályozást – a gyakorlati végrehajthatóság és a vállalkozások terhelése szempontjából – nem tartanak támogathatónak. Antalffy Gábor szerint a legnagyobb kérdés valamennyi kereskedővel kapcsolatban a működési engedély cseréjének a végrehajtása, amely az illetékkötelezettség miatt többletterhet jelent, az egyes üzletkörök újbóli meghatározása pedig tartalmi módosítást is eredményezhet. Ez befolyásolhatja a bérelt boltokban a bérbeadó és a bérlő által kialkudott helyzetet. A zöldség-gyümölcs üzletek péládul hagyományosan árusítanak ásványvizet, üdítőitalt, tojást, olajos magvakat és száraz hüvelyeseket is, ezeket a vevők rendszeresen keresik is. Amennyiben azonban a rendelet miatt a működési engedélyt módosítani kell, az a bérbeadóval meghatározott célú és termékkörre vonatkozó helyiségbérlet esetén problémát okozhat. Áthidaló megoldásként javasolják, hogy a rendeletmódosítás automatikusan hajtsa végre az üzletköri módosításokat.

A Kisosz alapvetően egyetért azzal, hogy valamennyi érintett szakhatóság részt vegyen a helyszíni szemlén. Tart azonban attól, hogy többen nem lesznek jelen, és élnek azzal a lehetőséggel, hogy a szemlét követő 30 napon belül küldhetik meg az állásfoglalásukat. Ezzel a helyszíni egyeztetés lehetőségét is kizárják vitás kérdésekben.

Egyetértenek azzal is, hogy a működési engedély iránti kérelem benyújtásakor közölni kell az üzlet nyitvatartási idejét, de a változtatások folyamatos bejelentési kötelezettségével nem. Ez a szakmának többletadminisztrációs terhet és illetékkötelezettséget jelent, ám a hatóság számára feleslegesek ezek az adatok. MK

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek