BUX 44,034.83
+1.30%
BUMIX 3,777.58
-0.62%
CETOP20 1,851.66
+1.48%
OTP 9,290
+4.03%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
ZWACK 17,400
0.00%
0.00%
ANY 1,585
+2.92%
RABA 1,125
-0.88%
+4.46%
+0.32%
-0.66%
0.00%
-0.52%
+4.17%
-4.99%
0.00%
-0.95%
OTT1 149.2
0.00%
-1.77%
MOL 2,936
+1.24%
DELTA 39.15
+0.90%
ALTEO 2,760
-0.72%
0.00%
+0.91%
0.00%
0.00%
-0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-2.05%
+1.11%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
+0.29%
+5.08%
-3.33%
0.00%
-0.77%
+5.29%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,490
0.00%
+0.94%
NAP 1,192
-3.09%
0.00%
-5.84%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Spanyol lecke Közép-Európának vasútfejlesztéssel kapcsolatban

Az Európai Unió újonnan csatlakozott országai - köztük Magyarország számára is - követendő a spanyol példa; a vasúti közlekedés és szállítás hatékony fejlesztése európai uniós forrásokra támaszkodva - hangzott el a minap egy konferencián a spanyol fővárosban.

A vasúri ipari beszállítókat tömörítő európai szervezet (UNIFE) által szervezett, vitafórum formában a madridi Atocha főpályaudvaron lebonyolított tanácskozáson részt vett José Salgueiro, a spanyol államvasutak (RENFE) elnöke, Vicente Gago Llorente, a spanyolországi vasúti infrastruktúrát gondozó szerv, az ADIF stratégiai tervezésért felelős igazgatója, Étienne Davignon, az Európai Unió TEN-T elnevezésű közlekedési programjának koordinátora és André Navarrí, a vendéglátó UNIFE elnöke. Közép-Európát Andrzej Trebicki, a lengyel államvasutak infrastrukturális ügyekért felelős igazgatóságának tagja képviselte.

Bevezetőjében André Navarrí példaként állította Spanyolországot a 2004-ben csatlakozott EU-tagállamok elé, és annak a reményének adott hangot, hogy a 2007-2013 közötti EU-költségvetési források segítségével nekik is sikerül minőségivé tenni a vasúti közlekedést.

Andrzej Trebicki felszólalásában a 15 évvel ezelőtti spanyolországi viszonyokhoz hasonlította a lengyel vasút jelenlegi helyzetét: elöregedett gördülő állomány - sok 20-30 éves kocsival -, nagy sebességű vonalak hiánya (sőt sok helyütt sebességkorlátozás), viszont a 2007-2013 közötti európai uniós költségvetési időszakban a közösségi alapokból Lengyelország által lehívható 20 milliárd euróból előreláthatólag mintegy hatmilliárd euró jut a fejlesztésre. A cél nagy sebességű vonalak kiépítése, hogy a vasutat versenyképessé tegyék a közúttal - mondta a lengyel szakember.

A példa adott: a spanyol fölszólalók nem túloztak, amikor sikertörténetként emlegették az elmúlt másfél évtizedben Spanyolországban véghezvitt vasútfejlesztést. Megépült a Madridot Sevillával, Andalúzia székhelyével összekötő új vasútvonal, amelyen 250 km/ó sebességgel közlekednek a spanyol szuperexpressz (AVE) szerelvényei, két és fél óra alatt teljesítve a bő félezer kilométeres távot. (Összehasonlításul: a Magyar Államvasutak járata három óra alatt ér a Budapesttől 270 kilométerre lévő Nyíregyházára.) Jelenleg a francia után a spanyol szuperexpressz-hálózat a leghosszabb európai viszonylatban. Az EU-pénzeszközök hatékony fölhasználásával az ibériai ország többi vasútvonalát is kétvágányúra bővítették, és alkalmassá tették 200 km/ó utazósebességre.

A Spanyolország rendelkezésére álló közösségi források - mint arra a magyarországi születésű Étienne Davignon, az Európai Bizottság egykori alelnöke figyelmeztetett is - elapadtak, de a fejlődés így sem torpan meg: magánbefektetők továbbra is élénken érdeklődnek e terület iránt, és a kormány is eltökélt: José Luís Rodríguez Zapatero miniszterelnök 2005 júliusában bejelentette, hogy 2020-ig 250 milliárd eurót fordítanak közlekedési beruházásokra a mediterrán országban, s ezen irdatlan összeg felét a vasútra, elsősorban a gyorsvasút-hálózat fejlesztésére fordítják.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek