BUX 41,517.26
-3.40%
BUMIX 3,904.4
-0.66%
CETOP20 1,966.33
-1.32%
OTP 9,812
-4.69%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-2.95%
-2.22%
+0.20%
ZWACK 17,650
+1.15%
0.00%
ANY 1,630
+1.88%
RABA 1,160
-0.43%
-3.88%
-3.34%
0.00%
+0.92%
-1.93%
-10.20%
0.00%
0.00%
-1.56%
OTT1 149.2
0.00%
+0.99%
MOL 2,756
-4.04%
DELTA 38.35
-3.76%
ALTEO 2,340
-1.68%
0.00%
+0.40%
EHEP 1,690
-5.06%
+3.45%
-0.50%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.25%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
+0.96%
-3.69%
-1.13%
-1.77%
0.00%
-2.17%
-6.44%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+3.48%
NAP 1,206
-0.33%
0.00%
-0.89%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

A vállalkozás felelőssége

A vállalkozás felel azért, ha hiányos szakmai gondossággal, a termékre vonatkozó valótlan információkkal, netán agresszív magatartással megsérti a fogyasztói érdekeket. Lényegében ezt rögzíti majd a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tilalmáról szóló törvény, amelynek tervezete hamarosan a kormány elé kerül.

Tilos lesz a fogyasztót megtéveszteni, hamis hirdetésekkel, elhallgatott tájékoztatással, zaklató fellépéssel olyan döntésre bírni, amit egyébként nem hozna meg. Ezeket a magatartásokat – különböző megközelítésekben és eszközökkel – ma is tárgyalja és szankcionálja a fogyasztóvédelem, a reklám- vagy a versenyjog. Az uniós irányelvnek megfelelő hazai szabályozás célja, hogy a jogsértő valóban elnyerje méltó büntetését, akár közérdekbe ütköző, a piaci versenyt érdemben érintő ügyről van szó, de akkor is, ha mondjuk egy kis faluban csupán néhány fogyasztót hoz méltatlan helyzetbe a tevékenységével. Ekként a törvény hozzájárul majd a tisztességes versenytársak érdekeinek védelméhez is.

A tervezet, miközben az eljáró hatóságokra bízza annak megítélését, hogy az adott esetben megállapítják-e a jogsértést vagy sem, rögzít egy 31 pontos „feketelistát”, amikor is nem enged semmiféle mérlegelést, a felsorolt magatartásokat egyértelműen törvénybe ütközőnek kell tekinteni és megfelelően szankcionálni, ez akár az üzlet is bezárásával is járhat.

A tilalom megsértése miatt elsősorban a fogyasztóvédelmi hatóság vagy a Gazdasági Versenyhivatal jár el. Az előbbi – miként ma is – az egyedi ügyekben, így például az áru címkézésével, csomagolásával, a kezelési útmutatóval, jótállási jeggyel kapcsolatos fogyasztói panasz esetén lép fel. A gazdasági versenyt befolyásoló ügyekben – a jelenlegi gyakorlatnak megfelelően – a Gazdasági Versenyhivatal jár el. Persze a címkézésnek is lehet versenyjogi hatása. Ha ez kérdéses, a verseny érintettségét a GVH állapítja meg vagy veti el.

A közelmúltban civil fogyasztóvédők sérelmezték a leendő törvényben a versenyhivatal szerepét, mondván, ez még inkább szétaprózhatja a fogyasztóvédelmet. A szakemberek szerint azonban nem a GVH elsődleges felelősségére épít a tervezet. Lényegében ugyanazok a fogyasztói ügyek jutnak számára ezentúl, amelyeket eddig is elbírált. Akárcsak a PSZÁF-nak, amely a pénzügyi területen hivatott védeni a tisztességes kereskedelmi gyakorlatot.

A törvényalkotónak sietnie kell. A törvénynek ugyanis – uniós kötelezettségünknek megfelelően – még az idén, december 12-én hatályba kell lépnie.

Az Európai Unió elvárásai

Az Európai Unió 2005-ben fogadta el a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló irányelvet, amelynek átültetésére 2007 végéig kaptak időt a tagállamok. Ezt követően az összes tagállamban egységes szabályok szerint kell megítélni a vállalkozások idetartozó jogsértéseit.

Magyarországon a jelenleg számos jogszabályban található fogyasztóvédelmi jogterület is egységesebbé válik.



Magyarországon a jelenleg számos jogszabályban található fogyasztóvédelmi jogterület is egységesebbé válik. Pontok a feketelistáról Hamis állítás a termék gyógyhatásáról

A termék ingyenességének hamis állítása

Becsalogató reklám

Piramisjáték

Hamis állítás a termék forgalmazhatóságáról

Szerződéskötésre kényszerítés-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek