BUX 38,644.57
-1.50%
BUMIX 3,853.23
+0.02%
CETOP20 1,945.79
-0.35%
OTP 8,530
-5.33%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-1.40%
+0.42%
ZWACK 17,450
+0.29%
0.00%
ANY 1,600
-0.62%
RABA 1,145
-1.72%
0.00%
-3.62%
-1.35%
+0.47%
0.00%
-5.14%
-1.90%
0.00%
-0.54%
OTT1 149.2
0.00%
-2.24%
MOL 2,560
+2.24%
+0.77%
ALTEO 2,270
+3.18%
0.00%
+1.87%
EHEP 1,545
-3.13%
0.00%
+0.79%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.35%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-1.16%
-7.46%
0.00%
+0.96%
NUTEX 10.85
+2.36%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,700
+9.79%
+4.53%
NAP 1,188
-1.49%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Nem csak a kamionoknak kell fizetni a főutakon

Jövő januártól nem csak a kamionok után kell fizetni a 42 kijelölt főúton.

A jelenlegi állás szerint a rendeletnek megfelelően a D2 és a D3 kategóriás járművek számára (az autóbuszok kivételével) is díjasak lesznek a D4-eseknek már jelenleg is fizetős főúti szakaszok – fogalmaztak érdeklődésünkre a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) kommunikációs főosztályán. Az intézkedés célja, hogy minden tehergépjármű hozzájáruljon a közúthálózat fenntartásához. A várt bevétel nem annyira jelentős, mint a D4-es kategória esetében, hiszen a D3-asok száma elenyésző a többi besorolásúéhoz képest – válaszolták a várható többletbevételt firtató kérdésünkre.

A díjfizetést április 1-jétől terjesztették ki. Akkortól a 3,5 tonnánál nehezebb gépjárműveknek (D2–D4 kategória) az addig ingyenes autópálya-szakaszokon és az autóutakon – kivéve egyes autópályák fővárosi bevezető szakaszait, illetve az M0-st – is fizetniük kell. Másrészt a 12 tonna össztömeg feletti járművek (D4) vezetőinek az országos közúthálózat kijelölt szakaszain matricát kell vásárolniuk.


A szaktárca adatai szerint az ez év áprilisában bevezetett, a fontosabb tranzitutakon 12 tonnánál nehezebb teherautókra fizetendő úthasználati díjból ötmilliárd forint többletbevétel származott. Ez ad lehetőséget arra, hogy az autópályadíjak egy gépjármű-kategóriánál sem emelkednek 2008-ban. Erre információink szerint nem is nagyon lenne lehetőség, hiszen a legnagyobb terhelést adó nehéz tehergépjárművek (D4) hazai díja az Európai Unió plafonján van, azaz tovább nem növelhető. Így, ha az alsóbb kategóriákban drágulnának a díjak, akkor a személyautók és a kisebb teherautók finanszíroznák a legnehezebb járművek relatíve alacsonyabb matricaárait.

Díjkategóriák  (tonna, megengedett legnagyobb összes tömegű gépjárművek)

  • D1: motorkerékpár és a 3,5 tonna alattiak

  • D2: 3,5–7,5 tonnásak

  • D3: 7,5–12 tonnásak

  • D4: 12 tonnánál nehezebbek
  • Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
    Kapcsolódó cikkek