BUX 41,779.48
+0.74%
BUMIX 3,950.99
+1.32%
CETOP20 1,976.81
+0.33%
OTP 9,904
-3.75%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.14%
-0.61%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,620
+1.25%
RABA 1,180
+2.16%
-4.29%
-0.24%
+6.16%
-0.92%
OPUS 188.8
+2.61%
+11.11%
-0.74%
0.00%
+2.74%
OTT1 149.2
0.00%
+3.54%
MOL 2,700
-0.59%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
-9.09%
+0.40%
EHEP 1,590
+4.95%
0.00%
+0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.20%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
-0.47%
0.00%
+1.48%
+5.71%
+4.38%
+2.48%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+4.09%
NAP 1,190
+1.54%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Sztrádafelmérés: drága, lassú és korrupciós

Miközben a megkérdezettek többsége szerint drágán és lassan épülnek a sztrádák, viszont jó a minőségük, addig sokan nem tudják, mennyi a hossza az utóbbi fél évtizedben elkészült pályáknak, illetve a jelenlegi magyarországi hálózatnak – derül ki egyebek között a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. által a felnőtt lakosság körében, ezerfős reprezentatív mintán készített közvélemény-kutatásából.

A válaszadók 60 százaléka véli úgy, hogy a piaci áraknál drágábban épülnek az autópályáink. Ennek oka ötödük szerint a korrupció, 18 százalékuk szerint a lopás, 14 százalékuk szerint pedig a sok alvállalkozó. Csupán a válaszadók ötöde véli úgy, hogy piaci áron építik a sztrádáinkat. A Mekkora felelősség terheli a tenderekben részt vevőket a kartellügyben? kérdésre a válaszadók 80 százaléka az útépítőket, 65 százaléka a közbeszerzések hiányosságait, 62-62 százaléka pedig a beruházó NIF Zrt.-t, illetve a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumot nevezte meg.

A válaszolók több mint fele szerint nemzetközi összehasonlításban is megfelelő minőségűek az autópályák, közel harmaduk azonban gyengének tartja. Építésüket a válaszadók 42 százaléka túl lassúnak minősítette.

A felmérésből egyebek között kiderül az is, hogy a legtöbben útfelújításokra, karbantartásra költenének inkább, a sztrádaépítést csak a negyedik helyre sorolták. Továbbá világossá vált az is, hogy a rendszeresen autózók sem voltak tájékozottabbak azoknál, akiknek nincs gépkocsijuk. Például a megkérdezettek csupán három százaléka tudta, hogy az utóbbi öt évben mintegy félezer kilométernyi sztráda épült, de majdnem ennyien (két százalék) mondták, hogy egyetlen kilométert sem építettek. A válaszadók közel fele átlagosan 273 kilométert jelölt meg. A felmérésben részt vevőknek csak hat százaléka tudta azt is, hogy az autópálya-hálózatunk hossza mintegy ezer kilométer. MK

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek