BUX 39,256.26
-1.14%
BUMIX 3,747.98
-0.85%
CETOP20 1,747.54
-2.59%
OTP 8,152
-4.48%
KPACK 3,100
0.00%
-0.92%
-14.15%
+1.18%
-0.20%
ZWACK 18,650
+0.81%
0.00%
ANY 1,575
+0.64%
RABA 1,100
-2.22%
-3.14%
-2.40%
-2.52%
-1.93%
OPUS 166.6
-1.42%
-5.83%
0.00%
0.00%
+2.63%
OTT1 149.2
0.00%
-1.35%
MOL 2,932
-0.61%
DELTA 38.95
-2.38%
ALTEO 2,370
-1.66%
0.00%
-1.52%
EHEP 1,000
-4.76%
-0.83%
-0.63%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.83%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
-2.31%
+0.78%
-3.60%
0.00%
-3.93%
-2.82%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
+2.78%
NAP 1,238
-0.16%
0.00%
-3.10%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Lépnek az erőfölénnyel való visszaélés ellen

Az erőfölénynyel való visszaélések súlyosan sérthetik a fogyasztókat. A Gazdasági Versenyhivatal tavaly ugyan nem állapított meg erőfölénnyel való visszaélést, így bírságot sem szabott ki, de vizsgált ilyen ügyeket. A legfontosabbak kötelezettségvállalással zárultak, mivel a versenyhatóság megítélése szerint ezzel a módszerrel jobban jártak a fogyasztók, mint a központi költségvetésbe befolyó bírsággal. A Tesco például a versenyhatóság közbenjárására kénytelen volt átalakítani beszállítói szerződéseit.

Az erőfölényes ügyek egyik fajtája – mint azt az Európai Bizottság nemrég alkotott útmutatójában kifejti – a kiszorítás. Ilyenkor az erőfölényes pozícióban lévő vállalkozás meggátolja a versenytársak terjeszkedését vagy piacra lépését, megvonva ezáltal a fogyasztóktól a választás lehetőségét, valamint a fejlettebb termékekhez és/vagy az alacsonyabb árakhoz való hozzájutás lehetőségét. Az útmutató éppen az olyan magatartások elleni fellépést helyezi előtérbe, ahol a kiszorítás tehető felelőssé a fogyasztókra gyakorolt káros hatásért. Az útmutató a szakemberek szerint növeli majd az átláthatóságot és a kiszámíthatóságot – elsősorban az üzleti szféra és a versenyjog-alkalmazók számára –, bemutatva, melyek azok a körülmények, amelyek bizottsági beavatkozást indukálnak.

Tóth Tihamér, a GVH versenytanácsának elnöke a Világgazdaságnak elmondta: az útmutató egy hosszú folyamat része és vélhetőleg nem annak végállomása, amelynek során a versenyhatóságok a széles körű konszenzussal alátámasztott újabb közgazdasági ismereteket beépítik a munkájukba. Mivel eljárásindítási prioritásokról szól, ennyiben nem köti a hazai jogalkalmazót: a GVH-nak adott körülmények között lehetnek más ügyindítási prioritásai. Arra, hogy a jogszabálynak nem minősülő dokumentum mennyire befolyásolja majd az európai és tagállami eljárások kimenetelét, csak hosszabb idő elteltével adható válasz. KK

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek