BUX 39,842.63
+1.25%
BUMIX 3,730.24
+0.43%
CETOP20 1,755.75
0.00%
OTP 8,430
+3.33%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+2.38%
0.00%
ZWACK 18,800
+0.53%
-8.42%
ANY 1,570
+0.64%
RABA 1,075
0.00%
0.00%
+1.41%
0.00%
0.00%
-0.59%
0.00%
+2.53%
0.00%
+0.76%
OTT1 149.2
0.00%
+0.46%
MOL 2,898
-0.14%
-0.26%
ALTEO 2,370
+0.85%
-5.88%
-0.21%
EHEP 1,020
0.00%
0.00%
-0.25%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-2.68%
-24.05%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-1.19%
+0.86%
0.00%
+0.76%
0.00%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
-1.36%
NAP 1,234
-0.32%
0.00%
+7.03%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Az áfaemelés a sztrádákat sújtja

Nem emelkedik a sztrádamatricák ára az általános forgalmi adó (áfa) július eleji megemelésével, az adó növelése miatt azonban csökken a matricaeladásokból származó bevétel, s így az utakra fordítható keret is – tudta meg lapunk. A matricabevételek ugyanis a Közlekedési Koordinációs Központ (KKK) által üzemeltetett Útpénztár költségvetésének bevételi oldalát erősítik, így azokat a közúthálózat üzemeltetésére és fenntartására fordítják.

Az áfaemelés 2009-es hatását a matricabevételek esetében 500 millió forint mínusszal veszik figyelembe – mondta a Világgazdaság kérdésére Kalmár Koppány, a KKK kommunikációs vezetője. A díjnövelést korlátozza a vonatkozó közösségi irányelv is, amely euróban maximálja a bruttó összeget, ráadásul azt a tárgyévet megelőző október 15-i árfolyamon kell átszámítani. Az euróárfolyam szokásosnál intenzívebb ingadozásának követésére nincs lehetőség. Nemcsak az áfa változása, hanem a válság okozta forgalom-visszaesés is kedvezőtlenül hat a díjbevételre. A KKK legújabb becslése szerint a matricák értékesítéséből az idén befolyó nettó összeg 41,9 milliárd forint lesz, ez mintegy 4,1 milliárddal kevesebb a legutolsó számításhoz képest, és elmarad a tavalyitól is. Ehhez adódik még a pótdíjbevétel csökkenése, várhatóan 1,5 milliárd forintra. A gyorsforgalmi úthálózatra mindezekből több mint bruttó 14 milliárdot fizetnek ki működési költségként (üzemeltetés-karbantartás-tisztítás), és közel 4 milliárdot költenek az úthálózat felújítására. Ezek az összegek biztosítani tudják a biztonságos működést – hangsúlyozta Kalmár Koppány.

A bevételcsökkenést támasztják alá az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) első negyedéves értékesítési adatai is. Ezek szerint az előző év hasonló időszakához képest a járművezetők összességében hat százalékkal kevesebb e-matricát vásároltak, ez négyszázalékos bevétel-viszszaesést eredményezett. Ezzel megtörni látszik a matricák eladásának elmúlt fél évtizedes növekedése. Történt ez annak ellenére, hogy a magyarországi gyorsforgalmi úthálózat hossza tavaly közel 70 kilométerrel növekedett.

Az értékesítési adatok csökkenése mellett az ÁAK kezelésébe tartozó autópálya-szakaszok forgalma is ellentétes irányú változást mutat az elmúlt évek töretlen növekedési trendjéhez képest. A legnagyobb visszaesés az országon áthaladó tranzitforgalom lebonyolításában kiemelt szerepet játszó M1-esen volt: ez év január–márciusában átlagosan 5-10 százalékkal

kevesebb jármű közlekedett ezen az útszakaszon 2008 azonos időszakához viszonyítva. Ugyanennyivel esett vissza az M0-s autóút déli szektorának forgalma. Stagnált a forgalom az M3-as és az M7-es esetében is, ez szintén trendfordulót jelez az évek óta tapasztalható erőteljes növekedéshez képest. MK

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek