A közlekedési hálózat finanszírozását szolgáló 54 milliárd forint felhasználását szabályozza a közlekedési miniszter a rendeletében, amelyet a mai naptól kell alkalmazni – jelentette az MTI-Eco.
A közlekedési hálózat finanszírozását szolgáló 54 milliárd forint felhasználását szabályozza a közlekedési miniszter a rendeletében, amelyet a mai naptól kell alkalmazni – jelentette az MTI-Eco.
Az idei költségvetés Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium fejezetében található közlekedésfejlesztési feladatokra szolgáló pénzt a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) kezeli. Az útpénztárban 42,4 milliárd, a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére 8,3 milliárd, a határkikötők működtetésére 10 millió, az M60 autópálya Pécs– Szentdénes szakaszának előkészítési munkáinak befejezésére 500 millió, míg az M44 Kecskemét–Békéscsaba szakaszának előkészítési munkálatainak teljes befejezésére 3 milliárd forint áll rendelkezésre a költségvetésben állami támogatásként. A pénz kezelése és a KKK működtetése nem kerülhet többe, mint a kiadási előirányzatok 5 százaléka.
Az országos közutak fejlesztéséhez szükséges ingatlanokat a KKK szerzi meg, de jogosult – megbízás alapján – mással elvégeztetni a munkát. Az országos közúthálózatot – a gyorsforgalmi utak nélkül – a KKK-val kötött szerződés alapján a Magyar Közút Zrt. kezeli.
Az útpénztárt az úthasználati díj, a pótdíj, valamint a túlsúlydíj tölti fel. Ebből a pénzből új utakat, hidakat lehet építeni, illetve a meglévőket felújítani. A pénztárat a KKK kezeli, hozzá folyik be a teljes nettó bevétel, majd a díj- és pótdíjbeszedők, valamint a viszonteladók számlára kapják vissza a jutalékukat. A mohácsi és drávaszabolcsi határkikötő üzemeltetésére is a KKK köt szerződést az üzemeltetővel. A támogatás a kivitelező által vállalt garancián túli karbantartásra, felújításra, továbbá a hatósági feladatokra használható fel. VG