A kétnapos zalaegerszegi Greentech 2021 fenntarthatósági szakkiállítás keretében, a Zalazone járműipari tesztpályán ismét tesztelték az első Magyarországon tervezett és gyártott, európai típusengedéllyel rendelkező, tisztán elektromos buszt, az IKARUS 120e-t.

Fotó: Bodnár Boglárka

A 70-es és 80-as években Európa legnagyobb buszgyártójaként ismert Ikarus felébredt téli álmából. A fenntarthatósági törekvésekre fókuszálva kifejlesztette és folyamatosan teszteli új, 100 százalékban elektromos energiával működő buszát, az Ikarus 120e-t. 

Az európai sztenderdeknek megfelelő járműépítési minőség a garancia arra, hogy aktívan számoljanak a székesfehérvári Ikarus-szal a Zöld Busz Programban, amelynek célja a közösségi közlekedésben résztvevő autóbusz-állomány cseréje a hazai buszgyártás ösztönzésével. 

Ismert, Magyarországon 2022-től kizárólag elektromos buszok helyezhetők üzembe a 25 ezer főnél nagyobb lakossággal rendelkező városokban. A tiszta üzemű járművekre való átállást a kormány 10 év alatt összesen 36 milliárd forinttal támogatja, ami a tervek szerint közel 1300 busz megvásárlását jelentheti.

A Zöld Busz Program keretében forgalomba álló IKARUS 120e igazi különlegesség, ugyanis 

ez az első Magyarországon tervezett és gyártott, európai típusengedéllyel rendelkező, tisztán elektromos városi autóbusz.

Az IKARUS 120e felszereltségét tekintve is megállja a helyét az európai mezőnyben: a 314 KWh-os akkumulátor pakkal felszerelt jármű 350 km-es garantált hatótávolsággal, nulla emisszióval üzemel. A magyar mérnökóráknak, a székesfehérvári gyártásnak és az egyre jelentősebb hazai beszállítói teljesítménynek köszönhetően a busz előállítása során a magyar hozzáadott érték meghaladja az 50 százalékot, ami az IKARUS szándékai szerint a sorozatgyártás bővülésével fokozatosan tovább emelkedik.