A GYSEV Cargo október 20-án elindította az első, 740 méter hosszú próbavonatát a Sopron–Budapest szakaszon, a corcap nevű nemzetközi projekt keretében. 

A projektpartnerek és a meghívottak között az Európai Bizottság, az Innovációs és Technológiai Minisztérium, valamint a különböző uniós vasúti árufuvarozási folyosók képviselői is helyet kaptak, akik két személyszállító kocsiban kísérhették a szerelvényt.

Fotó: GYSEV Zrt.

A TEN-T próbavonatot a GYSEV és a GYSEV Cargo közösen szervezte az előző napon a Hotel Sopronban megrendezett nemzetközi vasúti fuvarozási workshop folytatásaként. Mindkét esemény az Interreg corcap projekt (Capitalising TEN-T corridors for regional development and logistic – A TEN-T folyosók kihasználása a regionális fejlesztés és a logisztika szempontjából) része.

A workshopon az Európai Bizottság (DG MOVE) részéről, Balázs Péter, a TEN-T vasútpolitika egyik koordinátora ismertette a transzeurópai közlekedési hálózatok politikai keretének jelenleg folyamatban lévő felülvizsgálati céljait. Vitaindító előadása során hangsúlyozta, hogy a vasúti árufuvarozási ágazatnak jobban kell alkalmazkodnia a piaci igényekhez és az ügyfelek elvárásaihoz, különös tekintettel a TEN-T infrastrukturális szabványainak időben történő bevezetésére, amelyek magukban foglalják a 740 m hosszú tehervonatok üzemeltetésének engedélyezését a törzshálózati vonalakon, 2030-as céldátummal.

Forrás: GYSEV Zrt.

Emellett kiemelte a vasúti árufuvarozás elengedhetetlen szerepét az európai zöld megállapodás céljainak elérésében, annak érdekében, hogy

 2030-ig 55 százalékkal csökkentsék a szén-dioxid-kibocsátást és elérjék a karbonsemlegességet 2050-re.

Mogyorósi Szilvia, az Innovációs és Technológiai Minisztérium főosztályvezetője, köszöntőjében kiemelte Magyarország erős szerepvállalását az EU vasúti árufuvarozási folyosóiban, és számos olyan fontos beruházásról tett említést, amelyek a magyarországi vasúti infrastruktúrán a szűk keresztmetszetek kiküszöbölését, a kapacitás növelését, illetve a hatékonyabb vasúti árufuvarozási műveletek lehetővé tételét célozzák.

Kiemelte, hogy egy jövőbeni magyarországi V4-es nagysebességű vonal további kapacitásokat szabadíthat fel a hagyományos hálózaton, lehetővé téve a vasúti rendszer számára, hogy alkalmazkodjon a személy- és teherforgalom várható növekedéséhez.

A TEN-T próbavonat az első 740 méter hosszú tehervonat volt a 216 km hosszú Sopron­–Budapest útvonalon, amely jól szemléltette a TEN-T műszaki követelményeit a TEN-T hálózat vonalai számára. 

Fotó: GYSEV Zrt.

A TEN-T próbavonat tapasztalataira építve az érintett felek további elemzésekbe fogtak. Cél a jobb feltételek biztosítása a hatékonyabb és versenyképesebb vasúti árufuvarozáshoz, annak legfontosabb útvonalain, különös tekintettel a hosszabb vonatok közlekedtetésének elősegítésére.