A Slovnaft a Transpetrollal és a szlovák gazdasági minisztériummal együttműködve, a tartalékok felhasználásával vészeli át azt az időszakot, amelyben Ukrajna a tranzitdíjakkal kapcsolatos problémák miatt felfüggeszti az olajszállítást a Barátság kőolajvezeték déli szakaszán keresztül – közölte a cég hivatalos honlapján. Mint a VG Magyarországon az elsők között megírta, technikai problémák vetődtek fel a banki oldalon az orosz félt érintő tranzitdíj kifizetése kapcsán, mert nem tudott utalni az uniós szankciók miatt. Bár a Molnak több hétre elegendő tartaléka van, folyamatosan dolgozik a megoldáson, és egyeztetést kezdeményezett a díjkötelezettség átvállalásáról is” – válaszolt a VG-nek a Mol. Az ajánlatot a Slovnaft is megerősítette közleményében.

A cég megjegyzi, ha pozitívan reagál a két fél, néhány napon belül újraindulhat a szállítás.

Picture taken on May 3, 2022 shows a general view of Slovakia's largest mineral oil refinery Slovnaft in Bratislava, Slovakia. - Slovakia and Hungary, EU's most reliant countries depending on Russian fossil fuels, have repeatedly said they would not sign up to sanctions involving energy. European Union ministers met on May 2, 2022 to respond to Russia cutting gas supplies to Poland and Bulgaria -- and discuss plans for a possible oil embargo to punish Moscow for invading Ukraine. (Photo by JOE KLAMAR / AFP)
Fotó: Joe Klamar / AFP

A magyar olajipari csoportot szlovákiai érdekeltségén, a Slovnafton keresztül is sújtja a behozatal kényszerpihenője, ráadásul a Slovnaft a régió öt nagy finomítójából azon kettő egyike, amely éppen működik, három ugyanis javítás, illetve karbantartás miatt áll. A másik működő létesítmény Rijekában állítja elő az olajtermékeket, és szintén a Molé. A rijekai finomító azonban a világpiacról érkező olajat dolgozza fel, vagyis nem érinti a mostani zavar.

Napokon belül helyreállhat az orosz kőolajszállítás a Barátság-vezetéken

– fogalmazott a csehországi kőolaj-vezetéket üzemeltető MERO cseh cég keddi közleményében, anélkül, hogy további részleteket közölt volna. A vállalatnak augusztus második feléig elégséges működési tartaléka van, hogy áthidalja az orosz kőolajellátás kiesését, és a prágai kormány jelenleg nem tervezi, hogy a cseh stratégiai kőolaj-tartalékhoz nyúljon. 

Esik a forint az olajszállítási gondok hírére

Az olajszállítás leállításának hírére nem csupán a Mol-részvények árfolyama kezdett zuhanni, de a forint is erősen gyengülni kezdett: a délelőtti 394 forint helyett már csaknem 398 forintot kell adni egy euróért. Hasonló a napon belüli trend dollárfronton is, 385 forintról 389-ig emelkedett az árfolyam.

Az Index kérdésére a Technológiai és Ipari Minisztérium közölte: 

A helyzet megnyugtató rendezése, a szállítások mielőbbi újraindítása érdekében a magyar fél is igyekszik közbenjárni. 

A tárca megjegyezte, a hazai ellátás a rendelkezésre álló készletekből többhetes időtartamra biztosítva van.

A Barátság kőolajvezetés déli ága-Infógráf