Ebben az évben mind a webáruházak, mind a hagyományos alacsonyabb akciós kedvezményekkel dolgoztak a Black Friday alatt, mint korábban. Ebben az évben a 30 százalékos kedvezmények már kimagaslónak számítottak, általánosságban a 20 százalék volt az irányadó. Ugyancsak szembeötlő volt, hogy az ennél nagyobb árkedvezmények nagyon rövid ideig és csak egy-két termékre vonatkoztak, szemben a korábbi évekkel, amikor a kereskedők tucátszám pakolták be a termékeket minden kategóriából az akciós kínálatba. 

Volt, ahol a 20–30 százalék közé lőttek. Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

A lapunk által megkérdezett szakértők szerint az akciózás kényes terület, ennek megfelelően nemigen vállalták névvel a nyilatkozatot, ám egybehangzóan az új akciós szabályozással magyarázták a helyzetet. Ennek lényege, hogy a termék eredeti áraként a korábbi 30 nap legalacsonyabb árát kell megjelölni, ehhez képest kell számolni az aktuális kedvezményt (százalékban). 

Vagyis ha egy termék egy hónapon belül volt már leértékelve, a kereskedő nem jelölheti meg a listaárát eredeti árként. 

(Nagyon fontos, hogy jellemzően azokat a termékeket akciózzák, amelyektől hatalmas forgalmat várnak, vagy azt, amelyiknek a forgási sebessége lassú. Az előbbi marketing-, az utóbbi hatékonyságjavító ) A GVH már korábban jelezte, hogy nagyon szigorúan figyeli a kereskedők akciózási politikáját, és információink szerint jelenleg is vizsgálódik néhány kereskedelmi cégnél. Ennek megfelelően a piac visszafogott volt – ez az egyik oka, hogy kisebbek voltak a boltokban és a webáruházakban a kedvezményes százalékok. 

A másik ok, hogy az akciók jellemzően reklámmarketingcélokat szolgálnak. A feketepéntek-akciókat kifejezetten reklámcélokra használják a kereskedők, ilyenkor nemcsak tévés, rádiós és online reklámfelületeket vásárolnak hirdetésre, hanem az árleszállítással egész egyszerűen lemondanak a vásárlók javára az egyes termékeken lévő árrésükről, javítva ezzel a saját üzletük ismertségét, hírnevét. Erre idén kevesebb pénz jutott, hiszen az a növekvő bérek, az a kereskedelmet is erősen érinti.

Black Friday-forgalom

Egyelőre itthon mindenki sikernek értékeli a feketepéntek-akciót, lapunk is úgy tudja, volt fellendülés, kérdés azonban, mihez képest. Tavaly még járványos időszak volt, ennek megfelelően alacsonyabbak voltak a statisztikai bázisok. Az azonban világosan látszott, hogy tavalyhoz képest sokkal több hagyományos kereskedelmi bolt ugrott fel erre a „marketingvonatra”. A kereskedők természetesen pontosan tudják, hogy a műszaki cikkek piacát ma azok „mozgatják” a vásárlásukkal, akiknek a pénztárcáját kevésbé érinti az energiaválság vagy a növekvő infláció. 

Ők akkor is vásárolnak, ha nincs eget rengetően nagy kedvezmény, az aktivitásukat jóval kisebb kedvezményekkel is lehet javítani. 

Ráadásul az év elején kipörgetett állami támogatásokból is maradt még, amelyek megjelennek a karácsonyi kiskereskedelmi szezonban.

A szakértők úgy vélekednek, meg kell várni a havi statisztikai adatokat ahhoz, hogy pontos képet kapjunk a forgalomról. A helyzet ugyanis az, hogy a Black Fridayben erősen érintett online kereskedelem növekedése szeptemberre elfogyott, és nem valószínű, hogy októberben vagy novemberben erőteljesebb növekedésnek indult volna. Az eMag idén 10,5 milliárd forintos forgalomról számolt be, amit kifejezetten ezen az akciós napon ért el, ez folyó áron csúcsnak számít. Tavaly 10,13 milliárd forintos bevételt jelentett. 

Ez azt jelenti, hogy éves alapon bőven 3 százalék feletti folyó áras növekedés mutatkozott. Igen ám, de közben megjelent a 20 százalék körüli infláció, ezt leszámítva gyanús, hogy volumencsökkenés látható az adatokban. 

Többek között ezért jelezték a lapunk által megkérdezett piaci szakemberek, hogy kényes területről van szó, és meg kell várni a pontos számokat. Összességében ugyanis (november–december) nagyjából hasonló forgalomra számítanak a kiskereskedelmi piac szereplői, mint tavaly. Mindez azt jelentheti, hogy folyó áron (az infláció miatt) nagyobb lesz az árbevétel, de a volument (darabra eladott termék) tekintve nemigen lesz különbség.