Az NMHH elemzése egy különleges, újításnak számító mobilpaneles mérési adatokon alapul, amit a Gemius április első napjaitól publikált. Az ezer főt meghaladó mobilpanel minden résztvevője egy a kutatók által ingyen biztosított csúcskategóriás, a mérés érdekében módosított okostelefont használt, amelyen keresztül rögzítették a legfontosabb internethasználati szokásokat, különös tekintettel az eddig nem mért telefonos alkalmazásokra, applikációkra.

Closeup of young woman holds smartphone in her hands and scrolls through the news feed. Close-up of girl hand uses mobile phone outdoors
Fotó: Shutterstock

A kutatásból kiderült a mobiltelefonok népszerűségének abszolút fölénye a számítógépek, illetve laptopok felett, hiszen ez utóbbiakat a 15 és 90 év közé eső internetező lakosság (közel 6,6 millió ember) 39, míg a mobiltelefonokat több mint avduplája, 84 százaléka használta 2023. április 1–10. között egy átlagos napon. A 15–39 éves korosztályban kilencszer többen vannak azok, akik csak a mobiljukon keresztül neteznek, mint akik csak számítógépet vagy laptopot használnak. A 40–49 évesek esetén ez az arány már csak közel négyszeres a telefont használók javára, míg az idősebb korosztályokban szinte megegyeznek az értékek.

Sokkoló adat: napi négy órát is telefonoznak a magyar gyerekek

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából készült kutatás, új módszertannal.

Hatalmas különbség rajzolódik ki a PC-n internetezők körében a magyar, illetve a külföldi weboldalak népszerűségét illetően.

 A google.hu, a facebook.com és a youtube.com napi elérési értéke mind a külföldi, mind a magyar weboldalak többszörösét mutatja.

A vizsgált időszak egy átlagos napján az internetezők 28,1 százalékánál felbukkan a listavezető Google keresője és funkciói 16 perc időtartamban, és szinte minden ötödik magyar a facebook.com-ot is megnyitja. Ezzel szemben 

a magyar weblapok együttesen a PC-n internetezők csupán 29,1 százalékát érik el. 

A leglátogatottabb hazai oldal április 4-én a gov.hu (kormányzati gyűjtőportál) volt a maga 6 százalékos elérési értékével, utána az index.hu, illetve az origo.hu következett, amelyet 4,4 és 3,5 százalék látogatott. A három weblapon töltött átlagos napi idő is rövidebb, mint a Google keresője és egyéb funkciói esetén, hiszen az Indexen nem egészen negyedórát, a másik két oldalon kevesebb mint tíz percet időznek az érdeklődők.

A mobiltelefonos netezési trendek eltérő képet mutatnak a fentiekhez képest: míg a vizsgált külföldi weboldalakat a magyarok 44,4 százaléka nyitotta meg egy átlagos napon, addig a hazai oldalakat több mint 62 százaléka – amennyiben az applikáción keresztüli eléréseket nem vesszük figyelembe. Ezenfelül telefonon a böngészés ideje hosszabb volt tíz perccel. A Google, illetve a Facebook oldalait szinte ugyanannyian látogatták mobilon, mint PC-n, 

a Blikk, az Origo és az Index oldalait pedig közel háromszor annyian tekintették meg telefonról.

Az egyik legnépszerűbb netezési forma a közösségi média. Az internetezők 76,6 százaléka nyit meg valamilyen social media weboldalt vagy applikációt nap mint nap, és több mint két órát szán erre a tevékenységre. Az NMHH értékeléséből kitűnik, hogy 

amíg naponta egy órát pörgetjük a Facebookot, addig negyedórát sem fordítunk általában arra, hogy valamilyen híroldalon vagy ezen oldalak applikációin keresztül tájékozódjunk.