BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Vészharang: összeomlott az energiamegtakarítások piaca

Nem teljesülnek a Magyarország által megcélzott klímacélok, ha az Országgyűlés a jelenlegi formájában fogadja el az energiahatékonysági törvény tervezett módosítását – jelzik a nagy hazai logisztikai szervezetek. A 2030-as energiamegtakarítási célok ugyanis papíron, de csak papíron már teljesültek, így semmi nem kötelezi az érintetteket energiahatékonyságuk további javítására. Szigorítani kellene a megtakarítási elvárásokat.

Szorít az idő: az Országgyűlés kedden szavaz a 2015-ös energiahatékonysági törvény módosításáról. Nem tudni, hogy a módosítást változatlan formában fogadja-e el, vagy figyelembe veszi a nagy hazai logisztikai szervezetek aggályait. A szervezetek ugyanis attól tartanak, hogy a törvényben szereplő kötelezettség szigorítása nélkül Magyarország nem fogja teljesíteni 2030-ra vállalt klímacéljait.

energiahatékonyság
Szigorítani kellene az energiahatékonysági elvárásokat az intermodális szállítás érdekében is / Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Összeomlott az energiamegtakarítások piaca

Levelükben arra figyelmeztetnek, hogy ha átdolgozás nélkül fogadják el decemberben a módosítást, akkor nemcsak a kamionok vasútra terelése lehetetlenül el, hanem számos más, a vállalkozásokat és a lakosságot is érintő energiahatékonysági vagy klímabarát intézkedés, például

  • a fűtés- és világításkorszerűsítések,
  • a födémszigetelések,
  • a nyílászárócserék,
  • a járműflottacserék is.

A Világgazdasághoz eljuttatott aggályaik szerint már össze is omlott az energiahatékonysági kötelezettségi rendszer (EKR) és az általa generált hitelesített energiamegtakarítások (HEM) értékesítési rendszere. Ezért

  • a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary),
  • a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE),
  • a Magyar Vasúti Egyesület (Hungrail) és
  • a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ)

arra kéri az Országgyűlést, hogy

ne fogadja el jelenlegi formájában az energiahatékonyságról 2015-ben hozott törvény módosítását.

A tíz éve született jogszabályban írták azt elő, hogy a klíma védelmében 2030-ra a magyarországi végső energiafelhasználás nem haladhatja meg a 2005-ös szintet. Ehhez mintegy 7 petajoule-lal kell csökkenteni a hazai energiafelhasználást.

E cél érdekében a földgáz- vagy a villamosenergia-kereskedőknek és egyetemes szolgáltatóknak, valamint az üzemanyagot használóknak csökkenteniük kell saját energiafogyasztásukat. Ezt úgy tudják teljesíteni, hogy az EKR-ben hitelesített energiamegtakarításokat számolnak el, például az említett hőszigetelések, fűtés-, világításkorszerűsítések, gépcserék vagy éppen kamionfélpótkocsik vasúti szállítása után.

Látszólag minden rendben az energiahatékonyság terén

Az EKR-rendszerben azonban az idén decemberre már annyi hitelesített energiamegtakarítást számoltak el, ami látszólag a teljes, 2030-ig szükséges energiamegtakarítási igényt lefedi. Azaz az energiamegtakarításra kötelezett cégek már most rendelkeznek annyi hitelesített energiamegtakarítással, amennyit 2030-ig kellett volna elérniük. Ezért mostantól ezek a kötelezett cégek 2030-ig már nem fognak beszerezni az EKR-rendszerben hitelesített energiamegtakarításokat. 

Valójában azonban mégsem teljesülnek a klímacélok, mert a hitelesített energiamegtakarítások között olyan rövid élettartamúak is vannak – jellemzően a szemléletformálást elősegítő aktivitások –, amelyek nem számítanak be Magyarország EU-s és saját energiamegtakarítási vállalásába.

Ebbe csak a tartós hitelesített energiamegtakarításokat számolják bele, például a szigeteléseket, fűtéskorszerűsítéseket, teherautóflották korszerűbbre cserélését.

Van megoldás, amely áremelést sem jelent

A logisztikai szakmai szervezetek ezért azt javasolják, hogy növeljék az EKR kötelezettségi mennyiséget a jelenlegi 0,5 százalékról 1,1 százalékra, hogy újra legyen piaca a hitelesített energiamegtakarításoknak, azaz újra megérje energiahatékonysági beruházásokat finanszírozni. Emellett pedig csökkenteni kell az EKR-ben a rövid élettartamú hitelesített energiamegtakarítások arányát a tartós energiamegtakarítások javára.

A kötelezettségi mennyiség emelése egy forinttal növelné ugyan a szabadpiacon a villamos energia és a földgáz kilowattonkénti árát – a lakossági fogyasztókat a rezsicsökkentés miatt ez nem érintené – ugyanakkor 2024-ről 2025-re 30–40 százalékos energiaár-csökkenés mellett a cégeknek ez nem jelentene tényleges áremelkedést.

A lakosság és a nemzetgazdaság is profitál az intermodális fuvarozásból

A szakmai szervezetek azt is javasolják, hogy az intermodális fuvarozásra való áttérést támogató intézkedést – a kamionokkal szállított áru vasútra terelését – az ötéves, tartós energiamegtakarítások csomagjába tegyék át. Ezzel újabb intézkedéscsomag számítana be az uniós és a nemzeti klímavédelmi kötelezettségvállalások teljesítésébe.

Az intermodális fuvarozás támogatása az EKR-en keresztül jelentős nemzetgazdasági hasznot hoz: Évente

  • több tízezer kamionnal lehet csökkenteni a túlzsúfolt autópályák forgalmát,
  • több tízezer tonnával mérsékelni a szén-dioxid kibocsátását,
  • jelentősen nőne a hazai átrakóterminálok forgalma, ami olyan adóbevételt és foglalkoztatást generál, ami most az osztrák termináloknál csapódik le.
  • Jelentősen javulna a magyarországi közúti fuvarozók versenyképessége,
  • új piaci lehetőségek nyílnak meg.

Mivel az intermodális fuvarozást csak a magyarországi adószámmal és járműparkkal rendelkező közúti fuvarozók számolhatják el az EKR-ben, a hazai gazdaságot segíti az intézkedés. Ráadásul ehhez nincs szükség sem a magyar állam, sem az EU anyagi támogatására.

Az aláíró szervezetek tagvállalatainak száma és az általuk képviselt nemzetgazdasági volumen az árbevételek alapján:

  • NiT Hungary: 4900 tag, több mint 1960 milliárd forint
  • MKFE: 2500 tag, több mint 1600 milliárd forint
  • MLSZKSZ: 93 tag, több mint 1200 milliárd forint
  • Hungrail: 39 tag, több mint 4400 milliárd forint.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.