Bár a Mercedes világszerte számos gyárat üzemeltet, a legnagyobb figyelmet most a kecskeméti kapja a cégvezetés részéről, ahol már most is több mint 4500 főt foglalkoztat a német autógyártó, és ahol a termelés jelentős bővítése is napirenden van.
Ez nem is csoda, hiszen a költségek 70 százalékkal alacsonyabbak Kecskeméten a cég pénzügyi vezetője, Harald Wilhelm februári szavai szerint, miközben a profitmegosztásban is hasonló nagyságrendű a különbség. A cég a Stuttgarter Zeitung számára megerősítette, hogy a kecskeméti gyár dolgozói 800 ezerforint (nagyjából 2 ezer euró) profitmegosztásban részesültek, ami 62 százalékkal alacsonyabb a németországinál.
A lap azt is felidézi, hogy az Eurostat adatai szerint míg Magyarországon az éves átlagbér 16 895 euró (6,8 millió forint) volt 2023-ban, addig ez Németországban 50 998 euró (több mint 20,5 millió forint) volt, ami 67 százalékos előnyt biztosít hazánk számára. Ráadásul
Magyarországon a munkások többet is dolgoznak, hiszen Németországban a szektorban 35 órás a megszokott munkahét.
Magyarország további előnye az is, hogy a munkások jóval ritkábban hiányoznak betegszabadság miatt: Ola Källenius, a cég vezérigazgatója szerint Németországban kétszer annyit vannak a munkások betegszabadságon, mint más európai országokban. Az OECD adatai ennél is nagyobb különbséget mutatnak 2022-ben: Németországban átlagosan 24,9 napot hiányoznak a dolgozók, míg ez Magyarországon csak 9,4 nap.
Ezért nem is meglepő, hogy Kecskemét egyre nagyobb szerepet játszik a Mercedes terveiben, míg a németországi gyárak termelését évi 300 ezer autóban limitálják. Wilhelm szerint ugyanakkor a németországi dolgozók számát a kölcsönzött munkaerő leépítésével és a kilépések felhasználásával fogják csökkenteni, nem leépítésekkel. Jens Bühler, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. igazgatója lapunknak elmondta, hogy
a kecskeméti gyár bővítésére egymilliárd eurót költ a német autógyártó, ami 3 ezer új munkahelyet teremt.
A Mercedes ugyanakkor nem tervezi egyetlen modell gyártásának áthelyezését sem Németországból, de a kapacitásokon változtat majd. A cég szerint egy-egy gyár nemcsak túl kicsi, de túl nagy is lehet, ami megnehezíti azok üzemeltetését és a minőség fenntartását. Ezért limitálják a németországi gyárak kapacitását, miközben a tavaly 146 ezer autót gyártó kecskeméti üzemét megduplázzák. Mindez egybevág Wilhelm bejelentésével, hogy megduplázzák az alacsony költségű üzemek részesedését a jelenlegi 15 százalékról a termelésen belül.
A tervek szerint a Mercedes core szegmensénk új elektromos változata Magyarországon készül majd, ahogy egy kompakt modell gyártását is áthelyezik hazánkba. Ám ennek nem feltétlenül kell érintenie a rastatti üzem termelését, ugyanis a Mercedes mexikói gyára egyre inkább okafogyottá válik a Donald Trump amerikai elnök által felhúzott vámfal következtében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.