BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Coca-Cola meghátrált a fogyasztók akarata előtt

Fogyasztói szervezetek nyomására kénytelen meghajolni a fogyasztók akarata előtt a Coca-Cola, a világ legnagyobb műanyaghulladék-gyártója. Végre változás jön a Coca-Cola palackjain található zöldmarketing üzeneteken. Mindez óriási áttörés, amelyben a hazai Tudatos Vásárlók Egyesülete is kulcsszerepet játszott.

A Coca-Cola számos ponton módosít címkézési és kommunikációs gyakorlatain, miután közös európai fellépéssel kötelezték arra, hogy változtasson a zöldmarketing üzenetein – írta meg a Világgazdaság szerdán a Gazdasági Versenyhivatal közleményére hivatkozva. A Tudatos Vásárlók Egyesülete 2023 novemberében tett panaszt a Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH) több nagy italgyártóval – a Szentkirályi, Fonte Viva és a Coca-Cola – kapcsolatban, miután megelégelték a palackos üdítőkkel és ásványvizekkel kapcsolatos félrevezető zöldállításokat. Panaszukban a 100 százalékban újrahasznosítható és a 100 százalékban újrahasznosított állításokat, illetve a természetet ábrázoló képek félrevezető használatát kifogásolták – számoltak be közleményükben a fogyasztóvédők.

Coca-Cola zöldmarketing
A Cola-Cola lecseréli a palackok címkéin található „zöld” üzeneteit / Fotó: Vuk Valcic

Nemzetközi eljárás indult a The Coca-Cola Company ellen

A Tudatos Vásárlók Egyesülete azt írja: fellépésük nyomán, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2024 nyarán megindította az eljárást Magyarországon. Ezzel párhuzamosan pedig egy nemzetközi eljárás is indult a The Coca-Cola Company ellen a Svéd Fogyasztóvédelmi Hatóság és a GVH közös vezetésével. Eközben 2023. november 7-én az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC) és 13 ország tagszervezetei jelentették az uniós hatóságoknak, hogy a nagy italgyártók, például a Coca-Cola, a Danone és a Nestlé Waters/Nestlé vizespalackjaikon félrevezető kereskedelmi állításokat találtak termékeik újrahasznosíthatóságáról. 

A jelentést előkészítő munkában részt vett a Tudatos Vásárlók Egyesülete. A folyamat során felvették a kapcsolatot a Coca-Cola Magyarországgal, a Szentkirályi Magyarországgal, illetve a Fonte Viva Kft.-vel.

Három kérdőjeleket felvető állítás a zöldre „festett palackokról” 

A fogyasztóvédők a következő félrevezető állításokat nehezményezték a palackokon:  

  • „100 százalékban újrahasznosítható”: Ez a kétértelmű kifejezés számos tényezőtől függ, például az anyaggyűjtéshez rendelkezésre álló infrastruktúrától, a válogatási folyamat hatékonyságától, illetve a megfelelő újrahasznosítási eljárásoktól. A PET-flakonok újrahasznosítási aránya a becslések szerint az EU-ban mindössze 55 százalék, az újrahasznosítás esélye pedig 30 százalék körüli.
  • „100 százalékban újrahasznosított”: Ez az állítás tévesen azt sugallja, hogy a palack teljes egészében újrahasznosított anyagokból készült. Viszont a palackok kupakja az uniós jogszabályok szerint nem készülhet újrahasznosított anyagból és a címkék is ritkán készülnek újrahasznosított anyagból. Ezen túlmenően a flakon testéhez új műanyagot, azaz nem újrahasznosított műanyagot is szokás hozzáadni.
  • Zöld képek használata: zárt hurkokat, zöld logókat vagy természeti képeket használnak számos vizespalack márkajelzésére Európa-szerte. Ezek a környezeti semlegesség, a végtelen műanyag körforgás hamis képzetét keltik, és még azt a benyomást is kelthetik, hogy a palackok pozitív hatást gyakorolnának a környezetre.  

A 100 százalékban újrahasznosított/újrahasznosítható állítások használata vagy a természetképek és zöld vizuális elemek megjelenítése azt sugallják, hogy a műanyag környezetbarát, és ez félrevezeti a fogyasztókat. 

Ilyen állítások azonban számos, Európa-szerte értékesített vizespalackon megtalálhatók – írják. Az a probléma, hogy nincs garancia arra, hogy teljes mértékben újrahasznosítható lesz, ha egyszer a kukába kerül. Emiatt az ilyen állítások félrevezetőek, nem felelnek meg a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokra vonatkozó uniós szabályoknak, és a zöldre festés tipikus esetei – véli a Tudatos Vásárlók Egyesülete.

Az európai átlagfogyasztó évente mintegy 118 liter palackozott ásványvizet iszik, ennek 97 százalékát műanyag flakonokban vesszük meg. Az italospalackok az európai vizek műanyagszennyezésének egyik fő forrása. Az italipar olyan újrahasznosíthatósági állításokkal él, amelyek kutatásaink szerint túl homályosak, pontatlanok vagy/és nem kellően megalapozottak 

– mutatnak rá.

Ezen változtat a Coca-Cola

A CPC fellépésének eredményeként a Coca-Cola most kötelezettségvállalási javaslatot tett az Európai Bizottságnak. Amennyiben a bizottság ezt elfogadja, akkor az üdítőgyártó a következőket vállalja 6–18 hónapon belül az egész Európai Unióban:

  • lecseréli a palackok címkéin található „100 százalékban újrahasznosítható PET-palack vagyok”, illetve hasonló üzenettel rendelkező állításokat pontosabb megfogalmazásra. Így például: „100 százalékban újrahasznosítható PET-palack vagyok, a címke és a kupak kivételével”;
  • az üvegek címkéin található „Hasznosíts engem ismét újra”  állítást a „Hasznosíts újra”  állításra cseréli megelőzve, hogy a fogyasztókban azt a benyomást keltse, hogy az újrahasznosítási folyamat egy zárt kör;
  • emellett pedig biztosítja, hogy az üvegek címkéi, illetve a cég kereskedelmi kommunikációja nem kelt a fogyasztókban egy általános és nem egyértelmű képet a csomagolás környezeti előnyeiről.

A globális vállalkozás ezen felül – a vállalások elfogadásától számított 3 hónapon belül – biztosítja, hogy a honlapján és közösségimédia-felületein megjelenő kereskedelmi kampányai a jövőben tükrözni fogják a vállalások tartalmát. A CPC figyelemmel kíséri majd a kötelezettségvállalások végrehajtását.

„Lehet, hogy fogyasztóként nem látunk nagy változást majd a palackok feliratain, mégis nagy lépés ez a zöldre festés ellen, mert pont ezek az apró, a használható és a tiltott marketingeszközök közötti különbségek azok, amelyek észrevétlenül befolyásolnak minket, vásárlókat a mindennapi döntéseinkben” – nyilatkozta dr. Haraszti Anikó, a Tudatos Vásárlók ügyvezetője.

Ezért probléma a zöldre festés

A Tudatos Vásárlók Egyesülete évek óta foglalkozik a zöldre festés problémájával a háztartási tisztítószerektől az élelmiszerekig. Úgy vélik, azok a vállalatok, amelyek kommunikációjuk során a zöldre festés valamelyik formáját alkalmazzák, megtévesztik a vásárlókat, és ezzel aláássák a klímaválság ellen tett erőfeszítéseket. 

Különösen aggályosak a háttér és valódi környezeti teljesítmény nélküli fenntarthatósági címkék, logók, mert összezavarják a vásárlókat, és rombolják a valódi ökocímkék iránti bizalmat – hangsúlyozzák.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.