BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
PK Presentation of DB long-distance train "ECx

Óriási fordulat az évszázad üzletében: német szupervonatokat gyárthatnak Magyarországon, a spanyolok mégse képesek létezni a magyarok nélkül – videó

Szupervonatokat gyárthatnak Magyarországon. Az év elején a semmiből már felröppent, most pedig tovább konkretizálódott, hogy a Talgo képtelen a Magyar Vagon nélkül eleget tenni a vállalásainak. Így aztán mindent megtesz azért, hogy egyezségre jusson a magyar vonatgyártóval.

Minden jel szerint hatalmas vonatgyártási megállapodás állhat küszöbön a spanyol Talgo és a Magyar Vagon között. Ennek a két vasúti vállalatnak rögös a közös múltja, utóbbi tavaly kevés híján megvásárolta előbbit, csakhogy a szocialista spanyol kormány 2024 augusztusának végén nemzetbiztonsági okokra hivatkozva vétót emelt. Kétség se fér hozzá, az ügylet valójában a politika áldozatává esett.

talgo, vonat, flixtrain
Talgo: a spanyolok belátták, nem képesek létezni a magyarok nélkül / Fotó: Talgo / Facebook

Ezzel úgy tűnt, végleg meghiúsult – magyar szempontból – az évszázad üzlete. (A részletek kibontása nélkül, de a jegyzőkönyv kedvéért érdemes rögzíteni, hogy a spanyol vezetés ígéretei ellenére a Talgónak azóta se sikerült új tulajdonost keríteni – a szerk.)

Csakhogy az év elején a semmiből már felröppent, most pedig tovább konkretizálódott, hogy a Talgo képtelen a Magyar Vagon nélkül eleget tenni a vállalásainak, így aztán mindent megtesz azért, hogy egyezségre jusson a magyar vonatgyártóval, hogy közösen teljesítsék az elnyert piaci megbízásokat.

Az évszázad üzlete: mi az a Talgo-ügy?

A Magyar Vagon csoport 2024. március 7-én jelentette be a spanyol tőzsdefelügyeletnek (CNMV), hogy önkéntes vételi ajánlatot tesz a szupervonatokat gyártó spanyol Talgo összes részvényére. Ez összességében mintegy 620 millió euróról, átszámítva 250 milliárd forintról szólt, miután az ajánlatban részvényenként 5 eurós vételi ár szerepelt, amelynek feltétele legalább 50 százalék plusz 1 részvényarány megszerzése volt a cégben.  

Tény, hogy a Talgo Európa egyik legnagyobb vasúti gyártócége, de a magyarok által kínált vételár minden túlzás nélkül visszautasíthatatlan volt. Hiába fogadta el boldogan a Talgo tulajdonosi köre, a menedzsment, sőt a spanyol tőzsdefelügyelet is, a Pedro Sánchez vezette spanyol kabinet azóta sem bizonyított orosz befolyásra hivatkozva megtiltotta a dealt.

Csak a tisztánlátás érdekében: a Magyar Vagon az elsők között volt Európában, amely az orosz–ukrán háború kitörését követően felszámolta az oroszokkal való együttműködést. Ahogy az is igaz, hogy a Talgo 2011-ben megállapodást kötött az orosz vasúttársasággal, az RZD-vel, a dokumentumot Szentpéterváron írták alá az akkori spanyol miniszterelnök, José Luis Rodríguez Zapatero jelenlétében.

A Talgo azt vállalta, hogy a legmodernebb vasúti berendezéseket szállítja le az RZD-nek, ami lehetővé tette a Moszkva és Berlin közötti közvetlen vasúti kapcsolat létrehozását Fehéroroszországon keresztül. Tehát ezen az alapon a Talgo orosz beágyazódottsága is megáll.

Mindenesetre a spanyol kormány döntését a magyarok természetesen nem hagyták annyiban és bírósághoz fordultak. A Világgazdaság érdeklődésére a Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt. (MVBV) arról tájékoztatott még decemberben, hogy „a Magyar Vagon cégcsoport részéről benyújtásra került egy kereset”.

De ezzel párhuzamosan megjelent egy spanyol sajtóértesülés arról, hogy a Talgo a Magyar Vagon segítségét kérte. Az ABC január végén nyilvánosságra hozott információi szerint a vasúti cég  szerződést köt a magyarokkal, hogy ezzel enyhítse a gyárai túlterheltségét. A spanyolok a kötelezettségeik egy részét szerveznék ki a Magyar Vagon csoport gyáraiba.

Az MVBV februárban erről azt nyilatkozta a Világgazdaságnak, hogy „a folyamatban lévő üzleti tárgyalásait, tendereit nem kommunikálja, az esetleges spanyol vagy más külföldi megrendelőkről nem kíván tájékoztatást adni.” Hozzátették, hogy ha érdemi üzleti sikerről tudnak beszámolni, arról értesítést küldenek.

Talgo: a spanyoloknak kellenek a magyarok

Ez egyelőre várat magára, azonban a helyzet ismételten rávilágított arra, hogy a Talgónak miért is van, illetve miért is lett volna szüksége olyan ipari partnerre (ilyen a Magyar Vagon), amely valóban rendelkezik tényleges vasútgyártói kapacitásokkal: ez a képesség tudná megakadályozni, hogy a spanyolok rendre elcsússzanak a szállításaikkal, ami tetemes költségbe veri őket, nem beszélve arról, mennyire rombolja a cég megítélését a piacon.

A Talgónak jelenleg nincs elégséges infrastruktúrája ahhoz, hogy teljesíteni tudja a megbízásait. A Magyar Vagonnak viszont igen. És ezen a ponton érkezünk meg a legújabb fejleményhez. Arról nincs szó, hogy az európai szinten is meghatározó vasúti cég mégis hazai érdekeltségbe kerülne,

azonban arról már igen, hogy egy több milliárd eurós szerződés részese lehetne, így pedig stratégia partnere a spanyoloknak.

Még május végén derült ki, hogy a németországi székhelyű Flix 2,4 milliárd eurós megállapodást kötött a Talgóval legfeljebb 65 darab, 230 km/h-val közlekedő nagysebességű vonat (Talgo 230-as modell) szállítására és karbantartására. A vonatgyártót egy nyílt, hónapokon át tartó versenyeljárás után választották ki, amelyen más vezető globális vonatépítő cégek is részt vettek.

A típusról szóló bemutató videó alább tekinthető meg.

 

A Flix döntése mentőövet jelent a Talgo számára, amely az első pénzügyi negyedévben 7,1 millió eurós veszteséget halmozott fel, illetve továbbra is terheli a Renfe által kiszabott késedelmi kötbér, amelyre 116 millió eurós céltartalékot képeztek. Az új vonatokat Európa-szerte történő üzemeltetésre tervezték, de elsődlegesen

  • Németországban,
  • Ausztriában,
  • Hollandiában,
  • Dániában
  • és Svédországban.

A teljes interoperabilitás viszont lehetővé teszi a zökkenőmentes, határokon átnyúló üzemeltetést. André Schwämmlein, a Flix vezérigazgatója és társalapítója azt mondta hogy hosszú távú stratégiát követnek a FlixTrainnel, az elkövetkező években jelentősen bővíteni fogják szolgáltatásaikat. „Vonatflottánk hatalmas bővítésével új korszakot nyitunk a vonatközlekedésben Németországban és Európában. Nemcsak piaci részesedésünket tervezzük növelni, hanem magát a piacot is jelentősen” – fogalmazott.

Nem a levegőbe beszélt: a németországi nagysebességű vasúti piac várhatóan 45 százalékkal fog növekedni 2030-ig a 2021-es volumenhez képest. Európában a szegmens körülbelül 27 milliárd eurós forgalmat ért el 2023-ban. A FlixTrain csak tavaly 40 százalékkal bővítette kínálatát és jelentős utasnövekedést produkált.

Vagyis tuti üzletről van szó és ha minden jól megy, ennek a Magyar Vagon is fontos szereplője lehet. Az elEconomista értesülései szerint ugyanis 

a Talgo tárgyal a Flix-rendelésről a Magyar Vagonnal, hogy abba alvállalkozásként bevonja.

Az első öt vonatot Spanyolországban fogják megépíteni, a többihez viszont potenciális beszállítókat keresnek. A spanyol média szerint az említett első öt Spanyolországban gyártandó vonat tartalmazni fogja az úgynevezett „gyedi kocsikat”, amelyek specifikus, eltérő műszaki jellemzőkkel rendelkező egységek.

A vonatok többi részét viszont Magyarországon gyárthatják, ahol a Magyar Vagon „nyolc, az országban szétszórva található létesítménnyel rendelkezik, amelyek képesek eleget tenni a Flix-szerződésből eredő feladatoknak”. A spanyol lap megjegyezte, hogy a Talgo lépése, hogy a munka nagy részét Magyarországra helyezné át, jelentős hatással lesz a spanyolországi üzemeire, különösen Las Matas és Rivabellosa jövőjére.

Ezeknek az aktuális telítettsége ugyanis drámai mértéket öltött, kénytelenek például újratárgyalni a szállítási határidőket fő megrendelőjükkel, a német Deutsche Bahn vasúti szolgáltatóval. 

Fontos hangsúlyozni, hogy hivatalos megerősítés nem érkezett az alkuról. A FlixTrain a maga részéről annyit jelzett, hogy az első vonatokat Spanyolországban fogják megépíteni. „Később fogjuk közölni a többi vonat gyártási helyét” – erősítette meg a vállalat szóvivője. 

Eddig se a Talgo, se pedig a Magyar Vagon nem kommentálta a kiszivárgott információkat. Könnyen lehet, majd csak akkor fognak megszólalni, amikor végleges formát öltött a partnerségük. Ha így lesz, akkor ha nem is az eredeti formájában, de mégiscsak tető alá sikerül hozni az évszázad magyar üzletét.

Német autóipar: drágán megfizetnek a nagy gyártók Trumpnak – annyi pénzt buktak eddig, hogy már csak megállapodni akarnak
Májusban az autóalkatrészekre is vámot vetettek ki a tengerentúlon. A vámháború a német autóipar számára annyira fájdalmas, hogy már csak az alkuban reménykedik.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.