Gépesítést igényel a munkaerő-hiányos építőipar

Magyar gazdaság | Világgazdaság

Két év alatt akár 10 milliárd forintos, azaz 50 százalékos forgalomnövekedést realizálhatnak az új építőgépek forgalmazói, akik évekig tartó pangás után most elérhetik a válság előtti utolsó év árbevételét.

A kőművesrobot még a jövő, de a dízelüzemű gépeket már egyre több építőipari kivitelező vállalkozás cseréli drágább, de akár 40 százalékkal olcsóbban működtethető elektromos gyártmányokra – nyilatkozta a Világgazdaságnak Csorba Kázmér, az Építőgép-forgalmazók és Bérbeadók Szövetségének (ÉBSZ) elnöke. Az építőgépek piacán tapasztalt ugrásszerű forgalomnövekedés azonban nem a modernizációból, hanem a dinamikusan növekvő megrendelésállomány teljesítésére szerződő cégek vásárlásaiból adódik. Mint a szakszövetség elnöke megjegyezte, 25 (külföldi, magyar és vegyes) tagvállalatuk révén az új építőgépek teljes hazai forgalmának 95 százalékát fedik le, de a dupla akkorára taksált használtgép-piacról nincsenek hiteles információik. Miként másnak sem, mert a személyautókhoz hasonlóan a külföldön vásárolt használt építőgépeket a cégek maguk szerzik be, az internet és az erre szakosodott magánzó ügynökök segítségével.

Mindenesetre az jól látható, hogy megélénkült a gépbeszerzési aktivitás, olyannyira, hogy 2017-ben ismét elérheti a piac a 2008-as szintet, amikor körülbelül ezer új építőgépet vásároltak a kisebb-nagyobb kivitelező cégek. Az idei év forgalmát az ágazatban érdekeltek 30 milliárd forintra taksálják, ebben nincs benne a használtgép-vásárlások és a kölcsönzések értéke. És a toronydaruké sem, mert azt jellemzően kölcsönzik a kivitelezők, megvásárolni nem éri meg, csak a bérbeadásra szakosodott vállalkozásoknak. Utóbbi, vagyis a kölcsönzési piac is jelentősen élénkült, bár – mint Csorba Kázmér rámutatott – nem minden alágazatban, mivel leginkább a magasépítésre jellemző a gépkölcsönzés, a mélyépítésben dolgozók inkább megvásárolják az általuk használt gépeket.

Az építőgéppiaci trendek változását jelzi, hogy a korábban legnépszerűbbnek számító kotró-rakodó gépek helyett ma már inkább két célgépet, egy homlokrakodót és egy minikotrót vásárolnak a cégek, ezekre a felívelőben lévő lakásépítések és a családi házak kivitelezése során van szükség. A földmunkagépek piacának megélénkülése az autópálya-építések körében várható fellendülést is előrevetíti már – tapasztalja az ÉBSZ.

A gépesítés a munkaerő-hiányos magyar építőipar számára a hatékonyság és a kapacitás nö­velésének egyik legkézenfekvőbb módja. Jelentős áttörést az hozna, ha a vállalkozások legalább négy-öt évre előre tervezhetnének – minimálisan ennyi idő szükséges ahhoz, hogy megérje nekik gépvásárlásra költeni – hangsúlyozza Csorba Kázmér. Az építőipari vállalkozók szakmai szövetségének elnöke, Koji László nemrég már egyenesen azt javasolta a kormányzatnak, hogy az építőipari gépbeszerzések uniós támogatását tegyék lehetővé a társaságoknak, amelyek most abból fejleszthetnének. Az ÉBSZ e héten, szeptember 14–16. között Tökölön tartja éves kiállítását, ahol kiderül, hogy milyen keresletre lehet számítani a következő időszakban.

MAGYAR VÁLLALATOK, CSALÁDI VÁLLALATOK - HOGYAN LEGYÜNK SIKERESEK?

Nekik már sikerült. Mi van a sztori mögött? Szeptember 28-án Balogh Levente, Gablini Gábor elárulja.
Részletek: rendezvenyek.vg.hu

14:50
Gazdaság

Az e-járművek hozhatják el a közlekedés zöld forradalmát

Az elektromos és az autonóm járművek hatékony eszközei lehetnének a közlekedés alternatív megújulásának – hangzott el a Klímabarát Települések Szövetsége szemléletformáló előadásán.
22:00
Gazdaság

Nagy üzlet lesz a mesterséges intelligencia a régióban is

Gyors növekedés várható régiónkban a mesterséges intelligenciára épülő megoldások piacán, a közeljövőben pedig itthon is elkezdődhet a terület egyik úttörője, a Watson üzleti célú felhasználása.
Világgazdaság Piactér