A Nébih 2021. évi kutatási jelentése alapján a magyar termékek kínálatának csökkenése egyértelműen megállapítható – írja tejtermelők szövetsége.
A vizsgált kereskedelmi egységekben a tejek 95, a joghurtok 19, a túró/kefir/tejföl kategória 89, a sajtok 46, míg a vaj 50 százaléka volt magyar.
A 6 évvel ezelőtti, hasonló felméréshez viszonyítva – kizárólag a tejtermékek kínálatát vizsgálva – megállapítható, hogy csak a tejek esetében történt javulás. Ezzel szemben van olyan tejtermék, ahol 22 százalékos a 6 év alatt mért visszaesés. A magyar termékek aránya igen alacsony a joghurtoknál, különösen a SPAR, LIDL és METRO teljesítménye elkeserítő, 15 százalék alatti.
Túró,tejföl és kefir kategóriában a három magyar lánc teljesít a legjobban, 92 százalék felett.
A sajtokat értékelve, ugyancsak a magyar kiskereskedelmi láncoknál legjobb az arány, eközben a LIDL-nél a legrosszabb, csupán 24 százalékos részaránnyal. Vaj esetében a sor végén, 30 százalék alatti aránnyal áll a LIDL és a METRO teljesítménye.
Különösen elkeserítő, hogy az egyik legnagyobb és – a piaci információk alapján – a leggyorsabban bővülő áruházlánc, a LIDL az országos polcfelmérés alapján a magyar termékek jelenléte arányában a legalacsonyabb (56 százalék). Ebben a kiskereskedelmi láncban ugyan 93 százalékos a hazai tejek és 88 százalékos a hazai túró/tejföl/kefir kategória aránya, de csupán 13 százalékos a magyar joghurtok, 24 százalékos a magyar sajtok, míg csak 25 százalékos a magyar vajak aránya. Ez utóbbi három kategóriában a ranglista utolsó helyén szerepel ez a kiskereskedelmi lánc.
Elszomorító ez a tény azért is, mert az elmúlt években több 100 milliárd forintnyi – kapacitás vagy hatékonyság növelő, környezetvédelmi, innovációs célú, költségcsökkentő – beruházás valósult meg szektorunkban.
A beruházások ma is gőzerővel folynak.
Tejtermelők, tejfeldolgozók, kormányzat, mindannyian igen nagy pénzügyi és szakmai elköteleződést tettünk: erőforrásokat nem kímélve befektettünk a hazai tej és tejtermék ágazat jövőjébe.
Vannak is évtizedes eredményeink, olyanok, amelyekre méltán lehetünk büszkék. A felvásárolt tej mennyisége 25 százalékot emelkedett, ezzel 20 éves rekordot értünk el; mindez a tejelő tehénállomány 15 százalékos csökkenése és a hozamok 25 százalékos növekedése mellett.
A tejtermelők álláspontja szerint piacvezetőnek és a ’legdinamikusabban’ fejlődő piaci szereplőnek (kiskereskedelmi láncnak) lenni nem csak dicsőség, hanem egyben felelősség is.
A magyar tejágazat szereplői és egyben a magyar nemzetgazdaság védelmére egyértelmű lépések szükségesek annak érdekében, hogy a magyar termékek ne szoruljanak ki saját piacainkról. A tejtermelők olyan törvénymódosítási javaslatot terveznek tenni az agrárkormányzatnak, ami javíthatja a hazai beszállítói pozíciókat az agresszív és tisztességtelen piaci magatartással szemben.
A Milli, a Pöttyös, az Oké! és a Completa termékeket készítő tejipari vállalat árbevétele tavaly is növekedett, bár kissé a tervek alatt maradt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.