Több területen is kimondottan erős pozícióval rendelkeznek. Mi motiválja az új piac meghódítását?
Valóban erős, vezető pozícióink vannak a csokoládé, a keksz és a cukorka piacán is, ahova azonban most lépünk, ott egyelőre sehol sem vagyunk. Egyetlen nagy szereplő dominál a hazai rágógumipiacon, nagy kihívás az új terület számunkra. Valójában ilyen versenyhelyzetben ez a vállalat húsz éve nem volt. Régóta szerettünk volna belépni erre a piacra, de eddig nem kaptunk zöld lámpát a zürichi központunktól.
Más piacokon már kipróbált termék a Halls rágó?
Teljesen új terméket hozunk a magyar piacra, a rágó akár egy órán keresztül is megtartja az ízét, ez egy valódi innováció. Túl sok fejlesztés nem történt az elmúlt években ezen a területen, ehhez hasonló áttörés nincs most a piacon. Négy ízzel jövünk, két mentolos és két gyümölcsös variánssal. Két európai országban vezetjük be a márkát, Lengyelországban az év elején kerültek a boltokba, Magyarországon pedig két hete.
A lengyel piac hogy fogadta?
A lengyelek főleg a gyümölcsös ízeket kedvelik. Azt tapasztaljuk más termékek esetében – legyen szó akár csokoládéról, kekszről vagy cukorkáról –, hogy ami jól működik Lengyelországban, az Magyarországon is sikeres. Ennek az az oka, hogy igen hasonló a két ország piaci struktúrája, a szereplői, a kereskedelem általános szerkezete. Eleinte minden termék jól működik, de közép- és hosszú távon tízből csak nyolc sikeres. Ennek megfelelően messzemenő következtetéseket még nem vonnék le a lengyel bevezetésből, mindenesetre biztatók az első jelek.
Több rágógumimárkája is van a Mondeleznek. Mi döntött a névválasztáskor?
Trident vagy Hollywood márkanév alatt vannak piacvezető rágóink más országokban, a Halls egy új kezdeményezés. Azért döntöttünk így, mert ez egy bejáratott márkanév Magyarországon, a cukorkák piacán a második legnagyobb brand. Úgy gondoljuk, a rágónak nagyobb sikere lehet így, mint ha teljesen új vagy a magyar piac számára ismeretlen márkanévvel jönnénk. Hosszú évekig a győri üzemben gyártottuk a Halls cukorkát az egész európai piacra, részben ennek köszönhető, hogy erős a márka ismertsége.
Miért vitte ki az anyavállalat a cukorka gyártását Lengyelországba?
Egy hatalmas, modern gyár épült Lengyelországban, oda központosították a cukorkák és rágók gyártását. A Hallsnak az elmúlt nyolc évben nem változott a piaci ára, a gyártási költség viszont emelkedett. A piaci ár azért maradhatott változatlan, mert hatékonyabb lett a termelés, mint korábban bármikor. Háttérgyárként megmaradt a győri üzem is, ami azt jelenti, hogy ha le van terhelve a lengyel gyár, akkor a győri is beszáll a termelésbe.
Évek óta gyárt rágókat a cég, miért csak most lépnek a magyar piacra?
Az első modellt nyolc éve készítettük abból a célból, hogy kipróbáljuk, mi történne, ha piacra lépnénk vele itthon. Ezt másik két hullám is követte, a mostani bevezetést tehát megalapozták a korábbi elképzelések. Most láttuk elérkezettnek az időt, az erősen növekvő impulzusvásárlás is kedvező lehet.
Ennyire lényeges szempont az impulzusvásárlás?
A rágóvásárlás általában nem egy előre megfontolt, tudatos, vásárlólista alapján meghozott döntés, hanem egy impulzív cselekvés. Ezért a legfontosabb értékesítési terület az üzleten belül a rágó esetében a kasszazóna. Ahhoz azonban, hogy itt valaki otthonosan mozogjon, szükség van tapasztalatra. A szeletes csokoládéknál is a kasszazóna az egyik legfontosabb értékesítési pont, a nagyobb hipermarketekben 15-20 cikkelemes választékkal vagyunk jelen itt.
Hol lesz kapható az új termék?
Minden csatornára fókuszál a bevezetés, szeretnénk, ha a szupermarketektől a benzinkutakig mindenhol egyszerre jelenne meg. Mivel a csokoládé, a keksz és a cukorka kategóriában nagyok vagyunk, ennek megfelelően megvan az a kiépített rendszerünk és szervezetünk, amellyel képesek vagyunk lefedni az egész piacot. Már vannak olyan üzletek, ahol megvásárolható az új termék, június elején kerültek fel az első doboz rágók a polcokra. A kereskedelmi láncokon keresztül viszont hosszú az út, 8-12 hét, mire a legkisebb strandbüfébe is megérkezik a termék, éppen ezért csak augusztusban kezdjük el az intenzív marketingtámogatást.
Mekkora összegből finanszírozzák ezt az intenzív marketingkampányt?
Pontos összeget nem tudok mondani, az árbevétel arányában határozzuk meg a támogatás léptékét. Egy jól felépített brand esetében az árbevétel 10 százalékát forgatjuk vissza marketingre, ez új márkánál elérheti a teljes árbevételt is, amit aztán évről évre csökkentünk. Egyébként a top öt hirdető között vagyunk Magyarországon FMCG- (gyorsan forgó fogyasztási cikkek) területen, köszönhetően például a Milkának és a Sport szeletnek. Évente nagyjából egymilliárd forintot költünk hirdetésekre.
Több területen is piacvezető termékekkel rendelkeznek. A rágó esetében is ez a cél?
Szeretném, ha a következő évben már átlépnénk a 10 százalékos határt. Valahol 10 és 20 százalékos részesedés között lennénk elégedettek, a fenntarthatósághoz is szükség lenne ekkora üzleti méretre. A piacvezetői pozíció nem reális rövid és középtávon sem, tehát három-öt éven belül nem valószínű.
A Mondelez több mint 25 éve jelen van a magyar piacon, több száz embert foglalkoztat, két gyára van. Minek köszönhető, hogy a piac meghatározó szereplőjévé nőtte ki magát?
Magyarországon az irodánkban 115-en dolgozunk, a székesfehérvári gyárban 600 munkatársunk van, a győriben pedig 35 fő a létszám, és nagyságrendileg 30 milliárdos forgalmat érünk el évente. Ezzel az ötödik legnagyobb FMCG-vállalat vagyunk az országban. Akvizíciókon keresztül nőttünk ekkorára. Az elmúlt tíz év legfontosabb akvizíciói közé tartozik például a Danone kekszüzletágának a megvétele, vagy hogy a vállalatcsoport felvásárolta a Cadburyt. Ezek mind nagy lökést adtak, ugyanakkor a növekedésünk egyik legfontosabb motorja az innováció. Ebben mind a keksz, mind a csokoládé területén erősek vagyunk, és amikor innovációról beszélünk, akkor valós újításról van szó, nem egyszerűen annyi, hogy egy kicsit körtésebb vagy egy kicsit mogyorósabb egy termék.
A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.