Távolról sem került pont az évszázad magyar üzletére – ez derül ki a friss spanyol sajtójelentésekből. Szerda este úgy tűnt, lezárult a folyamat, miután a spanyol szocialista kormány betartott a magyar befektetőknek és világossá tette: nem támogatja, hogy felvásárolják a Talgo vasúti járműgyártó óriást.
Az indoklás szokatlan volt, hiszen a spanyol közlekedési miniszter arra hivatkozott, hogy feltételezéseik szerint a magyar konzorcium mögött oroszok, egyenesen az orosz állam áll. Erre azonban semmilyen konkrét bizonyítékot nem szolgáltatott, így a kijelentés könnyen értelmezhető úgy is, hogy a politikai nyomásgyakorlás része.
A magyar befektetők azonban ettől nem ijedtek meg, legalábbis a legújabb információk szerint a spanyol kormány állásfoglalása ellenére
a Magyar Vagon Zrt. 619 millió eurós, átszámítva nagyjából 250 milliárd forintos nyilvános vételi ajánlatot tett a Talgóra.
Ez hivatalos, be is nyújtották a Nemzeti Értékpapírpiaci Bizottságnak. Ebből az is kiderült, hogy a felvásárlás a Talgo részvényeinek 100 százalékát magába foglalná. Sőt, az is, hogy a magyar ajánlattevő a részvénytulajdonosok számára papíronként 5 eurót fizetne. A Talgo igazgatósága nem meglepő módon kifejezetten kedvezően reagált és egyhangúlag megerősítette, hogy a felajánlott ellenérték vonzó a részvényesei számára. Éppen ezért pozitív előzetes minősítést adott az esetleges tranzakcióhoz.
További kedvező jel, hogy a magyar befektetőknek már szerdán sikerült egyezségre jutniuk a Talgót hitelező bankokkal. Ez sarkalatos kérdés volt, ugyanis a spanyol hatóságok február elején világossá tették, hogy mivel egy tulajdonosváltás veszélyeztetheti a spanyol vasúti járműgyártó óriás finanszírozását, ezért megakadályozhatják az ügyletet. Ez a vélt vagy valós veszély tehát elhárult, a cég könyvelésében szerepelő 23 pénzintézet továbbra is tartja az összesen 329 millió eurós hitelállományt a Talgo-projektjeire.
Ez egyébként tekinthető a Magyar Vagon bravúrjának is, hiszen ezzel nagyon nehéz helyzetbe hozták a tiltakozó spanyol kormányzatot. Oscar Puente közlekedési miniszter tolmácsolva Pedro Sánchez szocialista kormányának döntését kijelentette, hogy mindent megtesznek azért, hogy ne kerüljön magyar kézbe a Talgo. Jordi Hereu ipari és turisztikai miniszter pedig arról beszélt, hogy a vállat stratégiai fontosságú a vasúti mobilitásában betöltött alapvető szerepe miatt éppen ezért a kormány meg fogja védeni.
Tény, hogy a spanyol kormány úgy alakította ki a jogi szabályozást, hogy lehetőségében áll megvétózni a Talgo eladását. Csakhogy mostanra olyan helyzet állt elő – az igazgatóság zöld lámpája, a banki pénzügyi csatornák stabilizálása –, hogy
amennyiben kijátssza ezt a kártyát, könnyen bíróság előtt találhatja magát.
Ugyanis mindezek fényében nagyon nehezen magyarázható meg, hogy miért lehetetlenített el egy piaci műveletet.
A Talgo-ügy hátteréről a Világgazdaság több cikket is közölt. Hogy miért fontos a Talgo és mit lehet tudni a magyar befektetőkről, azt az alábbi anyagban foglaltuk össze.
Rendkívüli: a spanyol kormány megakadályozná az évszázad magyar üzletét – elképesztő az indokBombahírt közölt a spanyol sajtó az évszázad magyar felvásárlási kísérletéről. A madridi vezetés mindent megtesz azért, hogy a vasúti járműgyártó óriáscég, a Talgo ne kerüljön magyar kézbe. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.