A Volkswagen 2,5 milliárd euróért fejleszti a kínai Hefejben lévő üzemét, hogy megerősítse pozícióit a világ legnagyobb autópiacán – jelentette be csütörtökön a német autóipari konszern. Az összeget nemcsak az ottani egyik partnerével, az elektromosautó-gyártó Xpenggel koprodukcióban termelő üzemének kapacitásbővítéséhez használja fel, hanem innovációs, kutatás-fejlesztési bázisát is magasabb fokozatba kapcsolja, hogy az új, „Kínában – Kínának” stratégiája mentén visszakapaszkodjon a dobogó legfelső fokára, ahonnan a BYD taszította le még 2022-ben. 

Munich Motor Show Media Day
A VW ID.7 electric automobile on display at the Volkswagen AG stand during the media day for the Munich Motor Show (IAA) in Munich, Germany, on Monday, Sept. 4, 2023. The biennial motor show, one of Europe's most important automotive events, opens on Tuesday, Sept. 5, with the future of the car industry in the balance. Photographer: Krisztian Bocsi/Bloomberg via Getty Images
A Volkswagen ID.7-est sem kifejezetten a kínai piacra szánták /  Fotó: Shutterstock

A nagy feltámadáshoz két vadonatúj Volkswagen-modell segítheti a wolfsburgiakat. A hamarabb kijövő újdonság egy középméretű, elektromos hajtású városi terepjáró lesz (SUV), piaci debütálását 2026-re teszik. 

Szövetség az Xpenggel

A Volkswagen a fejlesztéseknél nagyban támaszkodik majd az Xpeng helyismeretére, korábban ugyanis nyilvánvalóvá vált, hogy a németek leragadtak saját koncepciójuk mellett és nem aktualizálták és 

nem igazították folyamatosan modelljeiket a kínaiak igényeihez, ezért az „európai” kínálatuk langyos fogadtatásra talált, és a piacütőnek hitt villanyautó-modelljeikért sem tülekedtek a helyiek. 

De ennek vége, ezért is vásárolt tavaly júliusban 700 millió dollárért 4,99 százalékos részesedést a Volkswagen a New York-i tőzsdén is jegyzett Xpengben. 

A két új középkategóriás modell a kínaiak G9-es platformjára épül és az Xpeng vezetéssegítő-asszisztens rendszerét (ADAS) is integrálják belé. Együttműködési megállapodásukat február végén kiterjesztették a közös beszerzésekre, hogy még lejjebb tudják szorítani költségeiket, ezzel is javítva versenyképességüket. 

Harminc új Volkswagen-modell 2030-ra

A tandem célja, hogy 2030-ra harmincnál is több Volkswagen logót viselő, tisztán elektromos autómodellel rendelkezzenek a kínai piacon. Ralf Brandstaetter, a Volkswagen csoport Kínáért felelős igazgatótanácsi tagja szerint a hefeji gyártó- és k+f bázis együttműködésével harmadával lerövidíthető az az idő, amíg egy ott kifejlesztett új technológia piacéretté válik. 

Javában dolgoznak már a Volkswagen első, kifejezetten a kínai piacra szánt elektromos architektúrája, a CMP (China Main Platform) fejlesztésén, amely legkevesebb négy új, kompakt modell vázát adja majd, s amelyre 2026 után építhetik majd fel az egyes változatokat.

A Volkswagen 2017-ben dolgozta ki és indította útjára az elektromos átállásra vonatkozó stratégiáját a kínai piacon, és ugyanebben az évben közös vállalatot hozott létre az Anhui Jianghuai Automobile Group (JAC) vállalatcsoporttal – Jianghuai Volkswagen Automobile néven. Ezt három év múlva átkeresztelték Volkswagen Anhui-ra, miután a németek 75 százalékra növelték benne a részesedésüket.