1.
Az alapkérdés, hogy ki Harley és ki Davidson? Valójában egy Harley-val és három Davidsonnal kezdődött a történet, aminek során egy olyan motormárka született, amely
forradalmasította a közlekedést és Amerikát.
A céget 1903-ban az amerikai Wisconsin állambeli Millwaukee-ban alapította William S. Harley és a Davidson fivérek. Az első műhelyüket,
a legendás Shedet a Davidson család hátsó udvarában alakították ki, itt állt össze az első motorjuk prototípusa is.
Az üzlettársak 1906-ban gyárat építettek – a Harley-Davidson központja jelenleg is itt található, persze egy másik épületben –, abban az évben 50, ám egy évvel később már 150 darab motorkerékpárt gyártottak. Az 1909-re tökéletesített, V-Twin néven emlegetett motorjukkal, amellyel akár a 60 mérföld óránkénti sebesség is elérhetővé vált, akkora sikert arattak, hogy 1910-re 3200 gépet tudtak kihozni.
2.
William és Arthur,
mindketten a kerékpárok rajongóiként nőttek fel, egymástól pár háznyira.
William 15 éves korában már munkát vállalt egy milwaukee-i kerékpárgyárban, ahol kerékpárszerelőből műszaki rajzolóvá avanzsált. A Barth Manufacturing Companynál tervezte meg az első belső égésű motorját, amelynek alapja a francia De Dion–Bouton-motor volt, amelyet később számos korai motorkerékpár-gyártó használt. Arthurral és két barátjukkal évekig dolgoztak egy új motor prototípusán, amikor is rájöttek, hogy szükségük lesz egy gépészre. Így jött a képbe Arthur bátyja, a korábban kerékpárversenyző, majd később motorversenyeken is induló elektrotechnikus, Walter, illetve szerelőként – a biztos vasúti állását egy álomért otthagyó – William, Arthur legidősebb testvére.
3.
Tekintettel a három Davidson és az egy Harley arányára, illetve az ábécére,
meglepő, hogy a céget miért nem Davidson–Harley-nak nevezték el.
A válasz: mivel a motorkerékpár eredeti ötlete William Harley-tól származott, a csapat úgy gondolta, hogy az ő nevét kell az első helyre tenni. Az 1907-ben bejegyzett cég első elnöke Walter Davidson volt, Arthur lett az első értékesítési igazgató, míg William az első gyárigazgató. William Harley-t pedig főmérnökké és pénztárossá választották.
4.
Arthur Davidson megnyerő modorának és salestehetségének köszönhetően a márka szárnyalni kezdett: ő érte el, hogy
a motorjaikat a postai küldemények kézbesítésére használja a USPS, majd alkalmazza a rendőrség és a hadsereg is.
Az első világháború alatt a hadsereg 20 ezer motort vásárolt a vállalattól, így az 1920-as évekre a Harley-Davidson a világ legnagyobb motorkerékpár-gyártójává nőtte ki magát. Arthur indította el a Harley-Davidson-szerviziskolát, amely a képzett szerelők utánpótlásáért volt felelős. Walter Davidson találta ki, hogy
a motorosok által használt jellegzetes csizmákból, mellényekből, nyeregtáskából saját márkás darabokat dobjanak piacra,
így létrehozta a brand ruházati cikkeket és kiegészítőket forgalmazó termékvonalát.
5.
Ma már mindennapos dolog, hogy egy motoros cég szponzorál egy motorversenyző csapatot, de
amikor ezt a Harley-Davidson elkezdte, az forradalmi lépésnek számított.
Rengeteg sajtómegjelenést, és ennek következtében eladást hozott nekik ez a döntés, hatalmas népszerűségre tettek szert Amerika-szerte. Arról, hogy a milwaukee-i székhelyű vállalat hogy áll napjainkban, nemrég a Világgazdaságon is olvashattak.
6.
A Harley-family tagjai közt egyaránt megtalálhatók a teljesen hétköznapi figurák, a vakmerő országúti lovasok, a kreatív motorépítők és persze a hírességek is. Pink (aki a kislányának négyéves korában vásárolta meg az első motorját), Cher, John Travolta, George Clooney vagy Hugh Jackman is H-D-rajongó. Itthon többek között
Pataky Attila, a fogathajtó Lázár testvérpár, Buza Sándor, Vastag Csaba, Delhusa Gjon vagy a mágus, Frabato tartozik a motormárka szerelmesei közé.
7.
A brand számára mindig is fontos volt a körülöttük tudatosan szerveződő közösség, a vásárlók rendkívüli lojalitásának megőrzése, így már Európában is húsz éve ünneplik fennállásuk kerek évfordulóit. A 100. születésnapot Barcelonában,
a 110.-et Rómában ünnepelték, ahol a Vatikánban – a szintén motorozó – pápa mondott misét a Harley-Davidsonért,
a 115. évi nemzetközi eseményt pedig Prágában tartották. Komoly eredmény, hogy sok más jelentkező közül erre az évre Magyarországot választották arra, hogy a motorosok szerte a világból összegyűljenek egy hétvégére. Sőt, elvárás részükről, hogy ezeken az alkalmakon ne csak a rajongók, hanem a helyi nagyközönség is találjon magának élményt, szórakozást.
Az Európai Fesztivál a Puskás Aréna Parkban zajlik már csütörtök óta, világszínvonalú élőzenei kínálattal, motoros programokkal, látványos motorshow-kkal, elképesztő beltéri és szabadtéri kiállításokkal a H-D motorok múltjáról, jelenéről és jövőjéről.
Az esemény egyik fénypontja a szombat délelőtti Harley-Davidson-parádé, amelynek keretében több ezer motoros gurul végig a város történelmi nevezetességei között.
De az országban bárhol találkozhatunk a motorosokkal, ugyanis a fesztivál szervezői nyolc olyan túrát álmodtak meg, amelynek útvonalát követve a résztvevők bebarangolhatják Magyarország legszebb és legizgalmasabb tájait.
+1
A budapesti rendezvényen
a legújabb Harley-Davidsonokat és a teljesen elektromos LiveWire motorkerékpárokat is kiállítják, sőt, egy próbakörre is elvihetők.
Mire számíthat, aki kipróbálja az elektromos Harley-t? Egy korábbi teszt szerint zéró reakcióidőre és brutális gyorsulásra. A motor maximális fordulatszáma 15 000, végsebessége 176 kilométer óránként, 3 másodperc alatt éri el a 100 kilométeres sebességet, majd további 2 másodperc alatt gyorsul 130-ra.
A fesztivál legszerencsésebb jegyvásárlója
egy vadonatúj, Harley-Davidson Heritage Classic 114 típusú, kifejezetten a 120. évfordulóra gyártott motorkerékpárt nyerhet meg közel 30 ezer euró értékben.
Ebből a modellből a jubileumi évben mindössze 1700 darab készült. A gyűjtőknek ajánlott motor karosszériája az évfordulóra kreált Heirloom-vörössel, karmazsinvörössel és arany beütéssel, valamint a tankra illesztett aranyszínű, a 120 éves évfordulót jelképező emblémával jelent meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.