Viszontválasz. Elérte a hitelminősítők ingerküszöbét is a magyar kormány és a nemzetközi szervezetek közötti tárgyalások megszakadásának híre: a Moody’s Investors Service pénteken leminősítési felülvizsgálat alá helyezte Magyarország közepes befektetői államadós-besorolását, valamint a banki devizabetétek besorolásának plafonját, és keményen „honorálta” a kormány politikáját a Standard & Poor’s is: az eddigi stabilról negatívra rontotta hazánk államadósság-besorolásának a kilátását. Mind a két hitelminősítő a kockázatok között első helyen emelte ki a bankokra és más pénzügyi cégekre kivetett különadót, amely szerintük kedvezőtlenül hat a gazdaság növekedésére is.
Komolyan kell venni azokat a jelzéseket, amelyeket a nagy hitelminősítők, a nemzetközi szervezetek vagy akár maga az EU küld a magyar kormány gazdaságpolitikája kapcsán – fogalmazott lapunk kérdésére Ádám Zoltán, a Takarékbank elemzője. Hozzátette: az utóbbi napokban e jelzésekből az olvasható ki, hogy e szervezetek szerint a költségvetési stabilizációs elképzelések negatívan hatnak a magyar növekedési kilátásokra. Itt nem csupán a bankadóról van szó, bár az igaz, hogy a hitelintézeti különadó mértékét és kivetési módját maga az IMF és az EU is kifogásolta, mivel megítélésük szerint túlságosan nagy fajlagos terhet ró az ágazatra – vélekedett a szakember.
A Nemzetgazdasági Minisztérium közleményében azzal reagált a két szervezet döntésére, hogy a kormány folytatja a szigorú költségvetési politikát, amely nem egyenlő a szokásos, családokat és vállalkozásokat érintő megszorító politikával. Az NGM megállapítja: a hitelminősítők nem bíznak abban, hogy a kormány szigorú költségvetési politikát folytat 2010-ben és 2011-ben, holott a kabinet elkötelezett e célkitűzés mellett, ám azt a saját gazdaságpolitikája mentén kívánja érvényesíteni.
A hírek és nyilatkozatok sűrűjében valójában nehéz tisztán látni, hogy a hitelminősítők és az azok döntését kommentáló elemzők szerint mekkora és pontosan mi is a baj. Maga a Moody’s közleménye is úgy fogalmaz: megerősítik Magyarország jelenlegi adósbesorolását, ha hiteles elkötelezettséget látnak a korábban kijelölt költségvetési célok mellett, és a makropálya is biztatóan alakul. Márpedig a büdzsé további konszolidálása és a növekedés megindítása a magyar kormány számára is elsődleges fontosságú, ezt már többször megerősítette a kormányfő és a szakminiszterek is. Amennyiben a kijelölt államháztartási hiánypálya mentén halad tovább a magyar kormány, a piacok is megnyugodhatnak, és megmaradhat a magyar államadósság hitelminősítése is – vélekedett a Reuters kérdésére a Moody’s vezető elemzője, Dietmar Hornung, hozzátéve, hogy a szervezet négy hónapon belül dönt hazánk besorolásának esetleges módosításáról.
Ha azonban hazánk nem köt új megállapodást az IMF-fel, az fokozza a kockázatokat – vélekedett a Moody’s szakembere. Más elemzők viszont arra mutattak rá, hogy mivel hazánk az IMF tagja, bármikor folyamodhat a szervezethez újabb hitelért. Ha ősszel nem születik megállapodás, az nem zárja ki egy 2011-es szerződéskötés lehetőségét. Kissé zavaros az is, hogy a valóban brutális mértékű bankadó kapcsán mit is kifogásolnak a pénzügyi szakemberek: azt, hogy a különadó tetemes terhet ró a szektorra – ez ugyanis tény –, vagy azt, hogy visszavetheti a magyar növekedési kilátásokat. Ez utóbbiról már született egy elemzés: a Költségvetési Tanács szerint a bankadó jövőre és 2012-ben éves szinten maximum 0,4 százalékpontot „vihet el” hazánk bővülési üteméből. Érdemes megjegyezni: a magyar gazdaság tavaly 6,3 százalékkal zuhant, az idei évi kilátások pedig tág skálán szórnak. A költségvetésben hivatalosan még 0,9 százalékos mínusz szerepel, a kormány már szerény növekedéssel számol, de van 1,4 százalékos bővülésre utaló előrejelzés is. KR
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.