Mozilla Firefox alatt kezdőlapnak

×

Mozilla Firefox böngésző alatt, úgy tudja a VG.hu-t kezdőlapnak állítani, hogy az egér bal gombját nyomva tartva a címsor mellett levő VG ikont ráhúzza a kis házikó ikonnal jelölt kezdőlap gombra.

Belépés

×



Elfelejtett jelszó »

2013. 11. 4. 05:00|Kalocsai Zoltán | Gazdaság » Gazdaságpolitika
SZABÁLYOZÁS Tovább bontják a díjköteles szakaszokat, jön az utólagos díjfizetés

Változások jönnek az e-útdíj rendszerben

Már 53,5 milliárd forint fölött van az e-útdíj bevétel, a fizetésre kötelezettek többsége még a viszonylati jegyeket használja. Hamarosan jelentős változások lesznek, nő a díjköteles szakaszok száma, illetve bevezetik az utólagos fizetés lehetőségét

Mik ezek?

×

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy
oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

"Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon
egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is
látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt
egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is
megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

Meghaladta az 53,5 milliárd forintot október 29-én éjfélre a megszolgált útdíj, vagyis a fizetésre kötelezettek által megtett útszakaszok után fizetendő tarifa – tudtuk meg Kibédi-Varga Lajostól, az e-útdíj szakmai projektszóvivőjétől. A cikk a hirdetés után folytatódik
');">Az eddigi bevételek az elvárásoknak megfelelően alakultak és ezek alapján teljesíthetőnek látszik az év végéig a 75 milliárd forintos bevételi célkitűzés, és az éves szinten megfogalmazott 150 milliár forintos terv – tette hozzá a szakember.
A díjfizetésre kötelezettek körében még mindig a viszonylati jegy a népszerűbb, és ebben rövid távon nem is várható változás, azonban egyre többen választják a járművekbe szerelt fedélzeti egység (OBU) beiktatásával, bevallási közreműködő segítségével történő bevallást is. A július elsején indult elektronikus útdíjrendszer keretében eddig a befizetések 63 százaléka volt viszonylati jegyes a fennmaradó részt teljesítették OBU-val a fuvarozók. „Nem is vártuk, hogy azonnal mindenki fedélzeti eszközt vásárol, az alkalmi- vagy tranzitfuvarozóknak lehet, hogy meg sem éri ez a megoldás. De hosszabb távon, két-három év múlva az OBU-t használók arány elérheti majd a kétharmadot” - közölte Kibédi-Varga Lajos. A fuvarozók észrevételeinek és javaslatainak figyelembe vételével tovább bontják a díjköteles szakaszokat, főleg az ipari parkok környékén. Jelenleg 6513 kilométer hosszú a díjköteles úthálózat, ami 2075 elemi díjköteles szakaszt jelent, ezek száma a fejlesztés eredményeként 2243-ra nő. Az erre vonatkozó kormányrendelet kihirdetését követően az új rendszer várhatóan november végéig megvalósulhat.
Emellett dolgoznak az utólagos díjfizetés koncepciójának kialakításán, az e-útdíj szakmai projektszóvivőjének közlése szerint a technikai kérdések megoldását követően hamarosan erre is lesz mód, amennyiben az útdíjfizető megfelel az utólagos díjfizetőkkel szemben támasztott követelményeknek. Kibédi-Varga Lajos ezzel kapcsolatban hangsúlyozta, hogy nagyon körültekintőnek és alaposnak kell lenniük, hiszen ez a szolgáltatás pénzügyi kockázatot rejt magában. A kérdést kiemelten kezelik, és várhatóan november végén - december elején el tudják indítani ezt a fizetési lehetőséget.
Mára a rendszer működőképesnek mondható, többnyire inkább a gépjárművekbe beszerelt OBU készülékekkel vannak még nehézségek, nem mindig van kapcsolat, és erről nem ad visszajelzést – számolt be a tapasztalatokról Papp Zoltán, a Bautrans Kft. ügyvezető igazgatója. A cégvezető szerint komoly probléma van az autópályadíj elszámolásában, mint mondja, az ÁAK által eddig folytatott gyakorlat nem felel meg a számviteli törvény előírásainak. Az előlegként befizetett díjak felhasználásáról ugyanis eddig nem készítettek elszámoló számlát, így a társaság információ hiányában nem tudja a felmerült költségeket a megfelelő eszközre elszámolni, emiatt az az adott előlegek számlán mutatkozik. A 60 járművel rendelkező, tavaly 2,7 milliárd forintos forgalmat elérő cég számára komoly többletterhet jelent az e-útdíj. Míg korábban az éves autópályamatrica a járműveikre 300 ezer forint volt, addig most eszközönként 1,5 millió forinttal számolhatnak.

Látszanak már a típushibák

A jogosulatlan úthasználókra vonatkozó statisztikák ugyan még nincsenek, azonban a rendszer eddigi üzemelése alapján már megállapíthatók, hogy milyen típushibákat követnek el a felhasználók. A regisztráció, illetve az útvonaltervezés során előfordul, hogy a jármű felségjelzését hibásan adják meg, ami azért probléma, mert az ellenőrzések során a rendszám mellett ez a jármű egyértelmű beazonosíthatóságának másik fontos paramétere. Fontos tisztában lenni azzal is, hogy a viszonylati jegy csak a kifizetést követően jogosít fel úthasználatra, az adott útszakaszra utólag megváltott jegy jogosulatlan úthasználatnak minősül. A fedélzeti eszköz segítségével történő útdíjfizetésnél már az utazás előtt érdemes ellenőrizni, hogy a fedélzeti eszköz be van kapcsolva és megfelelően működik. Az OBU-t hozzá kell rendelni a járműhöz, és elindulás előtt előtt érdemes ellenőrizni azt is, hogy az adott teherautóhoz tartozó folyószámlán rendelkezésre áll-e az utazáshoz szükséges egyenleg.

Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. - az elmúlt évek árbevétele


A cikk küldése e-mailben

×
Cikk címe:
Változások jönnek az e-útdíj rendszerben
Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

Mehet

A *-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Ajánlott cikkek

Rovat további hírei
  • FEBRUÁR 22. 08:56Párizsba csábítanák a londoni bankokat

    Ha elnökké választják, Franciaországba kívánja csábítani a londoni City pénzügyi szolgáltatási szektorának vállalatait Emmanuel Macron.

  • FEBRUÁR 22. 08:14Vége az olcsó munkaerő korának

    Az idén két nagy feladat áll az ország előtt az uniós források felhasználása területén, el kell végezni az előző fejlesztési időszak pénzügyi zárását, és lépéseket kell tenni az új lehetőségek felhasználása érdekében - mondta Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter.

  • FEBRUÁR 21. 20:16A piacra tolná a fiatalokat az állam

    Indul a Lépj a piacra! program a fiatalok vállalkozóvá válásának elősegítésére.

  • FEBRUÁR 21. 17:44Újabb 90 milliárd vidékfejlesztésre

    Újabb öt, a helyi gazdaság- és turizmusfejlesztést, energetikai korszerűsítést és fenntartható városi környezet fejlesztését támogató pályázati felhívás jelent meg, illetve emelkedett két nyitott felhívás összege a Terület- és Településfejlesztési Operatív Programban (TOP), összesen 92,9 milliárd forint értékben.

  • Képgalériák
  • Videogalériák
  • Demonstráció az Alexandra áruház előtt Fotó: Móricz-Sabján Simon

  • Jégzajlás a Tiszán

  • EU-csúcs Máltán 2017. február 3-án. Fotók: MTI

  • Vlagyimir Putyin orosz elnök Budapesten - Fotó: MTI

  • Ezrek tüntetnek országszerte Donald Trump bevándorlást korlátozó rendelete ellen. Fotók: AFP

  • Ismét rengett a föld Olaszországban - fotók: AFP

Előző
Következő
  • Túlteljesített a Magyar Telekom

    Túlteljesített a Magyar Telekom

  • Ezért van romokban Spanyolország gazdasága

    Ezért van romokban Spanyolország gazdasága

  • Így állnak a legnagyobb gazdaságok

    Így állnak a legnagyobb gazdaságok

  • Magyar a világ két legjobb bárja

    Magyar a világ két legjobb bárja

  • Bóvliba vágtak minket - vox pop

    Bóvliba vágtak minket - vox pop

Előző
Következő
Korábbi vezető híreink
Világgazdaság Piactér