BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tévhitek és tények az államadósság alakulásáról

Gyakorlatilag állandó témája lett a politikai közbeszédnek az államadósság alakulása és jelentősége. Röpködnek a milliárdok és ennek kapcsán a súlyos, illetve a felmentő ítéletek, érdemes tehát közgazdasági alapvetések mellett is megvizsgálni, mi a helyzet. Az alábbiakban hat kérdésre próbálunk válaszolni, remélve, hogy ezzel eloszlathatunk néhány félreértést a témával kapcsolatban.

>> 1. Hogyan (ne) mérjük az adósság alakulását? Az államadósság növekedése kapcsán mostanában 1000-1500 milliárd forint közötti számok szoktak feltűnni, és valóban: 2002 és 2004 között a forintban kifejezett államadósság évről évre ekkora összeggel emelkedett, és az idén is hasonló ütemű bővülésre számíthatunk. Ugyanakkor gyorsan le kell szögeznünk, hogy ennek a számnak az égvilágon semmi értelme. 1995-ben például szintén több mint 1000 milliárd forinttal növekedett a bruttó államadósság, mégis az esztendő kapcsán az államadósság csökkenésének időszakáról szoktunk beszélni. (Lásd grafikonunkat.) Inflációs környezetben, tartósan növekvő gazdaságban az államadósság mértékét és változását szinte kizárólag a GDP-arányos mutató fejezi ki megfelelően. Éppen ezért az olyan hangzatos kijelentések, mint hogy például hány forinttal emelkedett az egy főre eső adósság, semmit nem fejeznek ki a társadalom tehernövekedéséről: a nemzeti jövedelem bővülése és a forint vásárlóerejének (egyre lassuló ütemű) csökkenése miatt ezek az adatok teljesen megtévesztők.

>> 2. Hogyan alakult az államadósság? Sajnos a fenti gondolatok nem adnak felmentést az utóbbi évek teljesítménye alól, ugyanis 2001 után a GDP-arányos államadósság is emelkedett: 53,6 százalékról 2004 végéig (módszertantól függően) 57,2 vagy 60,3 százalékra, és az idén bizonyosan tovább duzzad az állomány. Az emelkedés nyilvánvalóan jelzi a korábbi egészséges államháztartási folyamatok megszakadását, illetve a fenntarthatatlan fiskális pozíció jelenlétét a gazdaságban. Ugyanakkor a növekedés mértéke mutatja, hogy nincs szó visszafordíthatatlan folyamatokról, bár ahhoz nyilvánvalóan komoly kiigazításra lenne szükség.

>> 3. Mitől emelkedik az államadósság? Ezt a kérdést csak röviden és leegyszerűsítve érintjük: alapvetően a költségvetés államadósság-teher nélküli pozíciója (az úgynevezett elsődleges egyenleg), a reálkamatszint és a gazdasági növekedés függvényében változik a mutató értéke. Magyarországon elsősorban az elsődleges hiány miatt emelkedik az adósság, azok a vélemények, amelyek a magas kamatszintre vagy egyéb, fiskális politikától közvetlenül nem függő tényezőre vezetik vissza a folyamatokat, nem helytállók.

>> 4. Mi a GDP-t érintő módszertani változások hatása? Gyakorlatilag semmi. A banki szolgáltatások pontosabb számbavétele ugyan egyszeri alkalommal megemeli a GDP szintjét, és - a nemzetgazdaság gyors eladósodása miatt - a változás jelenleg a növekedési ütemet is növeli néhány tized százalékponttal. Ez azonban összességében egyáltalán nem változtatja meg az eladósodási folyamatról alkotott képünket. (Mivel a KSH egyelőre csak 2002-ig vezette vissza az új módszertant, ezért a régebbi adatok közvetlenül nem összehasonlíthatók, bár az eltérés, mint jeleztük, marginális.)

>> 5. Hogyan állunk a maastrichti kritériumhoz képest? Attól függ. Az Európai Unió 2007 elejéig lehetőséget ad arra, hogy a költségvetési deficit és az államadósság számait a nyugdíjreformból származó növekedéssel korrigáljuk, így mindkettőnél a korábbi módszertanhoz képest kisebb értéket kapunk. A hiány esetében a további elszámolás is rendeződött (öt év alatt eltűnő degresszív elszámolás formájában), az államadósság ügyében viszont nem született ilyen döntés. 2004 végén a kétféle módszertan eredményei között bő 3 százalékpontos eltérés volt, ráadásul épp a 60 százalékos maastrichti limit két oldalán helyezkedett el a kétféle módon számított mutató. A kormányzat és a KSH - élve a kedvezőbb elszámolás lehetőségével - rendre az alacsonyabb számot közli. Így legalább ezen az egy területen megfelelünk a maastrichti kritériumoknak - gondolhatnánk, pedig sajnos a realitásokkal szembenézve azt kell mondanunk, hogy nem így van. 2007-től az államadósság-kritériumnál a nyugdíjreform már nem vehető figyelembe, így teljes önbecsapás egy olyan módszertan szerint kimutatott adattal bizonygatni a kritériumnak való megfelelést, amely több évvel a reális csatlakozási időpont előtt érvényét veszíti.

>> 6. Mennyire fontos mutató az államadósság? Az államadósság alapvetően a költségvetési túlköltekezés állományi mutatója, így alakulása fontos jelzés az államháztartási folyamatok fenntarthatóságát illetően. A maastrichti kritériumoknak való megfelelés szempontjából mégis inkább másodrendűnek szokták tekinteni. Ennek egyrészt az az oka, hogy a 60 százalékos limit meghaladása esetén mentőövként lehet használni a csökkenő tendenciát, másrészt, hogy a költségvetési konszolidációval ez automatikusan teljesül. Utóbbi nélkül meg amúgy is csak álmodozhatunk az euróbevezetésről.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.