A multik számára rendkívül fontos a tudás, nemcsak a menedzsment-, hanem a beszállítói tudás is. Ez volt az egyik fő üzenete a Világgazdaság tegnapi, Patrióta gazdaságpolitika című konferenciájának. A fő megállapítás pedig az: a kkv-k még nem kapkodják el, hogy ennek eleget tegyenek.
Bár elégedetlen a hazai kis- és középvállalkozások hozzáállásával a multikkal való kapcsolatokban, Cséfalvay Zoltán, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) stratégiai államtitkára megerősítette: a kormány mindenképpen segíteni kívánja megerősödésüket és megfelelő szerepvállalásukat a növekedésben és foglalkoztatásban. A Világgazdaság Patrióta gazdaságpolitika konferenciasorozata keretében tegnap a multik és a kkv-k kapcsolata volt a téma. Első előadóként Cséfalvay Zoltán értésre adta: a patrióta gazdaságpolitika nem jelent protekcionizmust, nem zár ki másokat. „Meggyőződésem – mondta –, a betelepülő multinacionális vállalatoknak éppúgy érdeke, hogy megfelelő beszállítókat találjanak Magyarországon, mint a kkv-knak az, hogy a multik segítségével exportpiachoz jussanak.”
A krízis, a katarzis a változtatás barátja – erre hívta fel a tanácskozás résztvevőinek figyelmét Fodor István. Az Ericsson Magyarország volt vezérigazgatója ugyanakkor emlékeztetett arra is, túl sokba került a világnak ez a válság. Ez az összetett helyzet rendkívüli feladatokat és lehetőségeket jelent nemcsak a világ, de Magyarország és az állam számára is. Miközben egyetértését nyilvánította ki a kkv-k megerősítésével kapcsolatban, azt is kijelentette, „ha három-öt év alatt nem válik versenyképessé egy kkv, akkor ott valami baj van, el kell engedni a kezét”.
A multiellenesség nem általános, hanem magyar betegség, a kkv-k gyengesége ugyancsak nem általános, szintén magyar betegség. Hegedűs Zoltán tanácsadó szerint a kisvállalkozók sokat – például céltudatosságot, pozitív hozzáállást, fegyelmezettséget, nyitottságot – tanulhatnának a nagy cégektől, ám „nagyon nagy baj van Magyarországon, mert rendkívüli módon elrontottuk a duális gazdaságot”. Az előadó elmondta, ha üzleti ajánlatával megkeresi az érintetteket, a multik 80, a kkv-k 20, a területi kamarák nulla százaléka reagál a megkeresésre.
Jó pár éve a Suzuki tett javaslatot a patrióta gazdaságpolitikára a magyar kormánynak – emlékeztetett Urbán László, a cég vezérigazgató-helyettese. A tanácskozáson „Mi így csináljuk” mottóval több cégvezető is számot adott a kkv-k és a multik kapcsolatával összefüggő tapasztalatairól. Amikor a Magyar Suzuki Zrt. elkezdte itt a működését, még a fordizmusra, azaz a beszállítók alárendeltségére épült a kapcsolat. Öt évbe telt, mire sikerült a magyar beszállítói hányadot 50 százalék fölé emelni – jegyezte meg Urbán László. Ma már a toyotizmus, azaz az egyenrangú partnerek közötti együttműködés felé haladunk – tette hozzá.
Egyértelműen a partnerségre helyezi a hangsúlyt a több mint 700 beszállítójával való kapcsolataiban a Jabil Magyarország, nem véletlenül, hiszen kisvállalkozásból lett nagy az amerikai anyacég – tájékoztatta a VG-konferencia résztvevőit Thierry László üzletfejlesztési igazgató. Az, hogy egy vállalkozás mire jut a multikkal, Skultéty Tamás vállalkozó szerint nagyban függ a tulajdonosától, vezetőjétől. Úgy véli, a válság meg- és széttörte az elmúlt évtizedben kialakult kkv–nagyvállalati kapcsolati rendszert. Ráadásul a pénzügyi fegyelem drámaian leromlott Magyarországon, erre máshol nincs példa Európában; szerinte „itt gyorsan rendet kellene teremtenie a kormánynak”. S észre kellene venni végre, hogy a bankok – saját belső hatalmi versengésükben – teljesíthetetlen feltételeket szabnak hitelt igénylő ügyfeleiknek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.