A német focira nem hat a válság
Az előző szezonban a Bundesliga csapatainak összesített bevétele először lépte át a kétmilliárd eurós bevételi határt. Az átigazolások nélküli bevételek 1,871 milliárd euróra rúgtak amellyel a német élvonal az angol Premier League után második legerősebb futballgazdaság Európában. Az összbevételből mintegy 26-26 százalékban részesültek a reklám- és médiabevételek, illetve 21 százalékot tette ki a mérkőzésnapi bevételek. A klubokkal kapcsolatos relikviák értékesítésének bevétele (merchandise) mintegy 4,5 százalékot tett ki.
Az idei szezonban a legerősebbnek számító klub, a Bayern München szerezte a legtöbb bevételt a televíziós közvetítési jogok értékesítéséből valamivel több mint 36 millió eurót. A Bayer Leverkusen (29,7 millió euró) és a Schalke 04 (29,49 millió euró) mögött a Dortmund lett a negyedik 29,475 euróval. A legkisebb bevétele a Greuther Fürthnek volt, de ez is 14,432 millió eurót jelentett. A Német Labdarúgó Liga (DFL) összesen 507,1 millió eurót osztott szét 36 klub között, ebből a másodosztályú egyesületek összesen 94,3 milliót kaptak. Ennél magasabb összeget csak az angol ligákban osztanak szét a klubok között, a spanyol élvonal versenyhátránya azért élesedik, mivel a közvetítési bevételekből csak a két nagy klub a Real Madrid és a Barcelona részesül jelentősen. A német kluboknál nem szaladtak el annyira a bérek, mint mondjuk a spanyol és az olasz bajnokságban, ami adósságba juttatta a klubok döntő többségét.
Az egyre erősödő német klubok erejét jelzi, hogy az amerikai Forbes listáján a világ 20 legértékesebb futballklubja között és a bevételeket rangsorba állító Deloitte 20 topcsapata között is 4 német van (Bayern, Dortmund, Schalke 04 és a Hamburg). A bevételeket tekintve a Bayern a 4., a Dortmund a 11. a világon.
A Bayern München az összes többi riválisát megelőzi a világon a kereskedelmi bevételek területén. A bajor klub az első, amely meghaladta ezen a téren a 200 millió eurós összeget (201,6 millió euró). A merchandise bevételek egy év alatt 13,5 millió euróval nőttek. A szponzoráció és hirdetések értéke 10,4 millió euróval nőttek. Az Adidastól évente például 25 millió eurót kapnak 2020-ig. Négy évig szezonként 30 millióval támogatja őket a Deutsche Telekom 2017-ig. Szponzoruk még az Imtech, a Samsung és a Paulaner is.
A Dortmundnak van a világon a legmagasabb átlagnézőszáma, ez a német klubnak 31,4 millió eurós bevételt jelent. Az Evonik 2018-ig évi 16 millió eurót fizet a Dortmundnak, hogy a klub mezén lehessen a neve. Jelentős üzleti partner még a Signal Iduna és a ODDSET. A Dortmund idei mezéből eddig több mint 300 ezer kelt el, míg a Bayernnél 600 ezer. A Dortmund tavaly 61 százalékkal növelte merchandise bevételeit, 23,4 millió euróra.
A BL-döntőben a Jupp Heynckes vezérelte Bayernt tartják esélyesebbnek, mivel csak a Barcelona, a Real Madrid és a Manchester City játékoskeretét tartják erősebbnek a világon. A Dortmundnak a Bayern mögött a Bundesligában a legtöbbre taksált kerete van. Az idei bajnokságban a Bayern mintegy 30 korábbi rekordot döntött meg, például soha még ennyi ponttal, pontelőnnyel és ilyen korán még nem szereztek német bajnoki címet. A Dortmund azonban az előző két szezonban is elhappolta a legerősebb német klubnak tartott Bayerntől a bajnoki címet. A Bayern nagy bevásárlónak tartják, az idei szezonban elköltött 70 millió euró kimagaslik a Bundesligából, amelynek az összes költése volt 288 millió. Az utóbbi tétel egyébként a 4. legnagyobb összeg volt a bajnokságok közül, ennél többet az angol (775 millió), az olasz (500) és az egyre izmosodó orosz (339) élvonal klubjai költöttek el összesen.
A Dortmundnál egyébként ebben a szezonban a Borussia Mönchengladbach és a Hamburg is többet költött játékosokra. Az elmúlt öt évben a Bayern 160 millió eurós negatívummal áll az átigazolásokra költött pénzek, illetve befolyt jövedelmek egyenlegében, amivel kiemelkedik a ligából. Utána a Wolfsburg következik 90 millió euróval. A Dortmund jóval közelebb áll a nullszaldóhoz (-810 ezer euró), mivel főleg a játékosnevelésben jeleskedik. Sztárjaira folyamatosan lecsapnak az európai élklubok, például a Bayern is, mivel már megvásárolták 37 millió euróért a legértékesebbnek tartott játékost, Mario Götzét. Valószínűleg ez fog történni Lewandowskival, Reusszal, Gündogannal és a Hummels-szel is, mint korábban Sahinnal, vagy Kagavával.
A Wembleyben 45 ezer jegyet kínáltak a Bayern szurkolóinak a döntőre, amely 6 óra alatt elfogyott. Münchenben egy másik helyszínen további 30 ezer nézőre számítanak, Dortmundban pedig három különböző ponton lesz nyilvános meccsnézés. Berlinbe, a Brandenburgi Kapuhoz több mint 100 ezer szurkolót várnak. Dortmundban félmillióan igényeltek jegyet a döntőre.
Tíz és fél millió eurós jutalmat kap a győztes
Az Európai Labdarúgó Szövetségtől a BL szombati döntőjének győztese 10,5 millió eurós jutalmat kap. A londoni Wembley Stadionban lévő finálé vesztese 6,5 millióval vigasztalódhat. A Bayernnek és a Dortmundnak az összbevétele egyformán körülbelül 70 millió lesz a BL mostani idényében. Ez az összeg a rajtpénzből, az eredményességi prémiumból és a piaci részesedésből áll össze. Amennyiben a bajnoki cím mellé a Német Kupát és a BL-t is megnyerik a Bayern labdarúgói, rekordösszegű prémiumra számíthatnak. A Bayern az utóbbi négy évben már harmadszor jutott be a BL döntőjébe. A vesztes finálé tavalyi elérése már 43,8 millió eurós bevételt hozott. A Dortmund tavalyi kupaszereplése 25,4 millió eurót hozott.


