Évről-évre nő az állam által megelőlegezett gyermektartásdíj összege, annak ellenére, hogy 2012 óta azt gyermekenként havi 14 250 forintban maximálták. A Magyar Államkincstár adatai szerint a 2012-ben e célra előirányzott 1,5 milliárd forint helyett 1,932 milliárdot, 2013-ban a tervezett 1,7 milliárd forint helyett pedig már 2,245 milliárd forintot fizetett ki az elvált szülők gyermekei számára az állam.
A szakállamtitkár egy, a témában indított vizsgálat kapcsán arról tájékoztatta az állampolgári jogok biztosát, hogy mindez annak a következménye, hogy folyamatosan emelkedik, napjainkban már eléri a 10-11 ezret a jogosultak száma. Mivel a bíróságok által megállapított gyermektartásdíj összegek is egyre nagyobbak, „indokolttá vált az igényeknek és az állam teherviselő képességének összhangba hozatala”. Ezért nem lehetséges az, hogy a gyermeküket egyedül nevelő, elvált szülők - a korábbi gyakorlathoz hasonlóan – teljes egészében megkapják az államtól a gyerektartás összegét.
Az egyébként 2012-ig is csak 3+3 évig volt lehetséges, és kizárólag abban az esetben, ha a tartásdíj fizetésére kötelezett szülő már legalább hat hónapja nem fizetett, a tartásdíj végrehajtása eredménytelen volt, és a gyermekkel élő apa vagy anya pedig az öregségi nyugdíj legkisebb összegének kétszeresénél (ez 2014-ben 57 ezer forint) kevesebb jövedelemmel rendelkezett havonta.
A megelőlegezett tartásdíjat, nevéből adódóan, elvileg vissza kell fizetni, mégpedig kamatostul. A meg nem térült összeget pedig, szintén elvileg, adók módjára be lehet hajtani. Az államtitkár azonban arra is felhívja a figyelmet, hogy e „második körös" behajtás alacsony hatékonyságú, amit alapvetően a tartásdíjra kötelezettek jövedelmi, vagyoni helyzete magyaráz, nem a hajlandóság csökkenése, illetve nem a szabályozás hiányossága.
Az állampolgári jogok biztosa szerint ez azt mutatja, hogy az államra továbbra is fontos szerep hárul a tartásdíjak megelőlegezésében. Székely László a jelentésében felhívta a figyelmet, hogy a magyar állam által vállalt tartásdíj-összeg nemzetközi összehasonlításban is rendkívül alacsony: a nagyjából 47 euró a nyugat-európai összeg mintegy negyede, amely veszélyezteti a rászoruló gyermek ellátását. Az ombudsman ezért szükségesnek tartja áttekinteni az új szabály hatálybalépése óta eltelt csaknem két év tapasztalatait.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.