Mozilla Firefox alatt kezdőlapnak

×

Mozilla Firefox böngésző alatt, úgy tudja a VG.hu-t kezdőlapnak állítani, hogy az egér bal gombját nyomva tartva a címsor mellett levő VG ikont ráhúzza a kis házikó ikonnal jelölt kezdőlap gombra.

Belépés

×



Elfelejtett jelszó »

2016. 3. 20. 18:12|Csejk Miklós | Közélet

Szabályt sért, aki engedély nélkül reptet drónt

Míg a XIX. század elválaszthatatlan a vasút térhódításától, addig a XX. század az autók bűvöletében telt a hétköznapi emberek számára. Elég valószínűnek tűnik, hogy a XXI. században a drónoké lesz a kulcsszerep. Lassan elérhetővé, olcsón megvásárolhatóvá válnak a drónok, és nem kell a jósdába menni ahhoz, hogy lássuk a jövőt: röptetni fog itt boldog-boldogtalan.

Mik ezek?

×

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy
oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

"Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon
egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is
látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt
egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is
megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

A drónok minőségi javulást hozhatnak a szállítás területén, segítségükkel új és óriási tudásbázist építhetünk, de akár emberi életeket is menthetnek. Az új technológia iránt már most érdeklődik a kereskedelem és logisztika, a mezőgazdaság, az építőipar, a régészet, a versenysport, a film és a média.
Egyelőre viszont könnyen bajba kerülhet a drónröptető. Legutóbb egy internetes újság, a 444 stábja röptetett drónt, amelyre kamerát is szereltek. A videoriport Felcsúton készült, többek között a Puskás Aréna felett. Mikor végeztek a felvétellel, rendőrök jelentek meg. Rövid közjáték után a légügyi szabályok megsértésére hivatkozva lefoglalták a drónt, és szabálysértési eljárást kezdeményeztek.
Lapunk a drónokkal kapcsolatos jogi helyzet ügyében megkereste az Explico tanácsadó céget. Ők kifejezetten olyan technikai ügyekkel foglalkoznak, ahol a klasszikus jogi tanácsadás véget ér. Mester Máté ügyvéd, az Explico vezető tanácsadója a konkrét drón-üggyel kapcsolatban elmondta, hogy „a tévhitek ellenére nehéz teljesen legálisan drónt reptetni, a legtöbb használat ma inkább a szürke vagy tiltott zónába sorolható. Jelenleg Magyarországon a drónok légijárműveknek minősülnek, amelyek üzemeltetőinek, ezek lehetnek cégek is, általános engedély kell a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól” – tette hozzá a szakember. „Emellett minden alkalommal eseti légtérhasználati engedélyre is szükség van, amit ráadásul 30 nappal előre kell igényelni. Az engedély kiadásához a kezelőnek legalább 50 órás repülési gyakorlattal kell rendelkeznie, de az például nem világos, hogy ez mit jelent és hol lehet legálisan megszerezni. Elvileg a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen létezik drón kezelő tanfolyam, de ez elsősorban elméleti képzés és nem elérhető bárki számára. Tehát ha valaki ma engedély nélkül drónt reptet, az hasonló ahhoz, mintha repülőt vezetne képesítés nélkül. A szabályozásnak ehhez hasonló anomáliákat kell még tisztáznia. A jelenlegi helyzet nem életszerű és gyakorlatilag kizárja a jogkövető magatartást” – tette hozzá az ügyvéd.

Tudta-e?

Az amerikai légügyi hivatal legújabb adatai alapján tavaly több mint 700 esetben veszélyeztették drónok a légi forgalmat, ami mintegy a háromszorosa a korábban történt ilyen eseteknek.

Hogy a tilosban reptető milyen bírságra számíthat azt csak találgatni lehet. Megnéztük a légiközlekedésről szóló 1995-ös tövényt, s eszerint a légiközlekedési bírság aklár 100 millió forint (!) is lehet. Igaz, ilyen hatalmas összeget aligha a néhány méter magasan repülő modellek esetén szabna ki a hatóság.
A szakértő a nemzetközi tapasztalatokról is beszámolt lapunknak. „A világon mindenhol az a fő kérdés, hogyan lehet a drónokat integrálni a légtérbe, ahol hagyományosan kialakult és erős szabályok vannak – magyarázta lapunknak Mester Máté. – A helyzet különlegességét az adja, hogy történelmi okokból a 150 kg felszálló tömeg alatti légijárművek szabályozása jelenleg nemzeti hatáskörben van, azaz nincsen egységes nemzetközi iránymutatás. Így a technológia terjedésével párhuzamosan egyre több országban merül fel a külön drónszabályozás gondolata. Az USA-ban például már idén végleges megoldás várható, az EU pedig szintén vizsgálja a külön szabályozás szükségességét. A teljes, határon átnyúló integrációt (150 m feletti működés, külön engedély nélkül, 150 kg alatt) pedig 2024–2028 között tervezi megvalósítani az unió.”
Úgy tűnik, hogy Magyarországon is van szándék a jogi keretek megalkotására, de továbbra sincs a témában átfogó szabályozás. „A profi felhasználók körében általánosan elfogadott vélemény szerint a drónok tömeges elterjedése esetén a fő veszélyt pont a nem megfelelő, nem elég körültekintő használat jelenti majd. Már most is jellemzően a balesetek 98-99 százaléka emberi hibára vagy a felelőtlen alkalmazásra vezethető vissza. Nem véletlen, hogy a szakemberek az automata repülés hívei. A szakma és drónipar szerint olyan szabályozásra lenne szükség, amely nem gördít akadályokat a cégek és az innovatív felhasználás elé, azonban számon kérhető és felelősségteljes repülésre ösztönöz” – hangsúlyozta a szakember.

Pilóta nélküli repülőeszköz

A drón általában valamilyen pilóta nélküli repülőeszközt jelent, de a pontos meghatározás a felhasználástól függ. A szabályok szerint a drónok egy része repülőmodell. De ha a drón alkalmas részben vagy teljesen önálló és valamilyen feladathoz kötődő repülés végrehajtására, vagy a fedélzetén adatrögzítésre, helymeghatározásra alkalmas eszköz van, akkor már pilóta nélküli légijárműről beszélünk. Míg a repülőmodelleket lakott területen kívül, de kijelölt helyen lehet egyszerű szabályok mentén reptetni, addig a pilóta nélküli légijárművekhez külön engedély és valamilyen képesítés kell.

A cikk küldése e-mailben

×
Cikk címe:
Szabályt sért, aki engedély nélkül reptet drónt
Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

Mehet

A *-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Rovat további hírei
  • Képgalériák
  • Videogalériák
  • Pénteken kezdődött a varsói V4-csúcstalálkozó Fotók: Miniszterelnöki Sajtóiroda

  • Földrengés rázta meg Olaszországot Fotók: AFP

  • Éremeső az olimpián

  • Rio 2016

  • Kezdődik a riói olimpia

  • Kihirdették a felvételi ponthatárokat

Előző
Következő
  • Túlteljesített a Magyar Telekom

    Túlteljesített a Magyar Telekom

  • Ezért van romokban Spanyolország gazdasága

    Ezért van romokban Spanyolország gazdasága

  • Így állnak a legnagyobb gazdaságok

    Így állnak a legnagyobb gazdaságok

  • Magyar a világ két legjobb bárja

    Magyar a világ két legjobb bárja

  • Bóvliba vágtak minket - vox pop

    Bóvliba vágtak minket - vox pop

Előző
Következő
Világgazdaság Piactér