Pénz- és tőkepiac

Reálhozamok, végtörlesztés - Megszaporodtak a panaszok

Durván megugrott tavaly a második fél évben a pénzügyi felügyelethez benyújtott fogyasztói beadványok és ügyfélszolgálati megkeresések száma. A jelentős növekedést a reálhozamokkal kapcsolatos problémák és a végtörlesztés okozta.

Tavaly a második fél évben 6585 fogyasztói beadvány érkezett a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez (PSZÁF), az ügyfélszolgálati megkeresések száma pedig 32067 volt. Így a beadványok száma több mint duplájára nőtt, az ügyfélszolgálatot pedig több mint másfélszer annyian keresték, mint az első fél évben. Ez azt jelenti, hogy két félévnyi csökkenés után ismét jóval többen fordultak a PSZÁF-hoz, mint 2010 első felében.

A beadványok számának növekedésében kiemelkedő szerepe volt a pénztári szektornak, ahol több mint huszonötszörös volt az emelkedés. Tavaly az év második felében az összes hivatalos beadvány 43,5 százaléka a pénztárakkal volt kapcsolatos. A szektorban a megugrás a reálhozamokkal összefüggő problémák miatt történt. A pénzpiaci szektornál az emelkedés mértéke csaknem 40 százalékos volt, míg a biztosítókra érkezett megkeresések száma 8,1 százalékkal csökkent. A tőkepiaci szektor beadványszáma elenyésző maradt.

A pénzpiaci szektornál leginkább az elszámolások, megbízások teljesítésével, az elő- és a végtörlesztéssel, a szolgáltatás minőségével és az egyéb ügyviteli hibákkal összefüggő beadványokkal fordultak a felügyelethez. Ezek az ügyek az összes megkeresés mintegy kétharmadát tették ki. Az év második felében jellemzően a rögzített árfolyamon történő végtörlesztéshez kapcsolódóan fordultak a PSZÁF-hoz. Így a legtöbb panasz a lakáshitelekkel kapcsolatban érkezett hozzájuk, ezt a szabad felhasználású jelzáloghitelekkel kapcsolatos beadványok követik.

Piaci részesedéséhez mérten a legtöbb panasz a Magyar Cetelem Bankra érkezett, ahol az 51 beadvány a teljes mennyiség 2,4 százalékát jelentette a cég 0,3 százalékos piaci részesedése mellett. Hasonló volt az arány a Credigen Banknál, ahol 0,1 százalékos piaci résznél a megkeresések 0,6 százalékát regisztrálta a pénzügyi felügyelet. A nagyobb hitelintézetek közül az Axa Bankra érkezett arányaiban sok panasz, a 69 beadvány a teljes mennyiség 3,2 százaléka, miközben a vállalat piaci részesedése ennek éppen a fele, 1,6 százalék. Átlagon felül volt a panasz a Budapest Bankra, ahol az összes beadvány 6,2 százalékát regisztrálták, 3 százalékos piaci részesedés mellett.

Számszerűleg a legtöbb megkeresés az OTP Bankhoz kapcsolódott, de a 430 panasz a teljes mennyiség 19,9 százaléka volt, miközben a legnagyobb hazai kereskedelmi bank piaci részesedése 26,7 százalékos volt. Az OTP Bank mögött a második legtöbb beadvány az Erste Bank szolgáltatásaival kapcsolatban érkezett, esetükben a 236 ügy a bank piaci részesedéséhez hasonló volt. Viszonylag kevés gondjuk volt az ügyfeleknek az MKB Bank szolgáltatásaival, a hitelintézetre az összes panasz 3,4 százaléka érkezett, 8,8 százalékos piaci részesedés mellett. Súlyához képest kevés ügyfélnek volt problémája az UniCredit Bankkal és a K&H Bankkal is. A biztosítórtársaságok közül a piaci részesedésüket meghaladó mértékben érkeztek beadványok a felügyelethez a Groupama Garanciára, a Generali-Providenciára és az Allianz Hungáriára. Piaci részesedéséhez mérten kevés panasz érkezett az ING, az Aegon, a Magyar Posta Biztosítóra és a Magyar Posta Életbiztosítóra.

Világgazdaság - Giczi József-->

pénzügyi békéltető panasz fogyasztóvédelem pszáf
Kapcsolódó cikkek