A Carmat finanszírozási gondjaikról szóló hírekre 37 százalékot zuhant a múlt héten a részvényárfolyam a párizsi tőzsdén, s még tovább süllyed, ha nem érkezik pozitív reakció a tulajdonosoktól, vagy valamely külsős magántőke-társaságtól, amely lát fantáziát az orvosi műszergyártásban. Október végéig tart ki a finanszírozás, a társaság kétségbeesetten keresi a régi-új befektetőket.
Pedig nem is kell messzire mennie, hiszen bármilyen furcsa, a Carmat szegről-végről az Airbus-csoporthoz tartozik, olyannyira, hogy maga Jean-Luc Lagardere néhai iparmágnás, a páneurópai repülőgépgyártó „szülőatyja” bábáskodásával alapították meg 1993-ban Alain Carpentier neves szívsebésszel közösen.
A cég a nevében is rájuk emlékeztet, a Carmat a most 90 esztendős Carpentier és a Lagardere-birodalom ékköve, a Matra Défense első betűiből áll össze. Lagardere a rakétatechnológiában jártas mérnökcsapatot bocsátott a szívsebész rendelkezésére, ebből a együttműködésből születtek meg a legjobb minőségű életmentő műszívek.
A Carmat Aeson műszív egy akkumulátorhoz és egy vezérlőhöz csatlakozik, amelyet egy tasakban hordoznak. Jelenleg 13 személyt látnak el a készülékkel, amelynek előállítása mintegy 90 ezer euró. A cég 2020-ban megkapta a Bridge-to-Transplant európai engedélyt, ami azt jelenti, hogy a készülékeket be lehet szerelni a transzplantációra váró emberekbe.
A beültetéseket 2021 decemberében minőségi problémák miatt felfüggesztették, majd 2022 végén újraindították. A műszív alkalmazását az Egyesült Államokban is engedélyeztetik, várhatóan 2026-ban kapják meg ehhez a szükséges jóváhagyásokat.
A Carmat 2010-ben tőzsdére ment, és jelenleg az Airbus 12 százalékban a tulajdonosa, egyben főrészvényese. Most Stephane Piat, a Carmat vezérigazgatója a Reutersnek úgy nyilatkozott, hogy a az Airbus részvétele az esetleges forrásbevonásban fontos jelzés lenne a többi befektető és a piac felé.
Ők döntenek élet-halál sorsáról, arról, hogy folytassuk-e vagy sem, a részvényeseink közül nekik van a legfontosabb szerepük és övék a legnagyobb a felelősség is. Bízunk abban, hogy a döntésük pozitív lesz
– mondta a hírügynökségnek a vezérigazgató, aki egyben köszönetet mondott minden részvényesüknek az eddigi támogatásukért. A segélykiáltás elhallatszott az Élyssée palotáig is, szakértők szerint az ügyben Emmanuel Macron elnöknek patriótaként is fel kellene emelnie a hangját (és a telefont), hiszen egy rendkívül innovatív francia cég sorsa forog kockán.
Ráadásul Macron elnök az egészségügyi technológiára a 2030-ig szóló kiemelt újraiparosítási ütemterv kulcsfontosságú elemeként tekint, s a Carmat az egyike annak a maroknyi vállalatnak, amely a szívátültetés alternatíváit fejleszti. A Reuters úgy tudja, hogy
a Carmat-t már egy százmillió eurós tőkebevonás is kihúzná a csávából,
bár annak elvárt és szükséges szintjét maga a cég nem nevezte meg. Források szerint az év közepén már csak 24 millió euró lehetett a Carmat kasszájában.
Az Airbus frissen kinevezett pénzügyi igazgatója, Thomas Toepfer tehát kényes ügyben kénytelen döntést hozzon, hiszen a Carmat tevékenysége valóban profilidegen a repülőgépgyártástól, ugyanakkor saját alapítású vállalatként az örökség sorsáért is felelősséget kell vállalnia.
Más kérdés, hogy az Airbus júniusban jelentette be, hogy a Zürichi Egyetemmel közösen az emberi szövetek űrben történő növesztésén, a sérült szervek regenerációján dolgozik, ami szintúgy profilidegen vállalkozásnak tűnik, s noha a cégnek vannak érdekeltségei az űriparban, azok nem egészségügyi vonatkozásúak.
Az Airbus a múlt héten azt közölte, hogy már 50 millió eurót fektetett be a Carmatba – legutóbb 2022 márciusában egy tízmilliós tételt –, de arra nem adott választ, hogy a jövőben is szerepet akar-e vállalni a finanszírozásában.
Mindenesetre az egészségügyi eszközgyártók számára nem sétagalopp a rekord inflációval nehezített idei év. Samir Devani, az Rx Securities ügyvezető igazgatója szerint a jelenlegi feszített piaci körülmények és magas kamatok közepette nagy kihívást jelent a tőkebevonás, de nem megoldhatatlan.
Úgy látja, elsősorban a kisebb egészségügyi cégek számára kemény dió a pénzszerzés. Szavait alátámasztja, hogy a szektor reprezentáns cégeinek a tőzsdei teljesítményét követő MSCI részindex az idén 11 százalékkal marad el a teljes piacot lefedő MSCI World Indextől.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.