Harminckét ország helyett az idén már csak 31-ben szolgálta ki a nagykereskedőket a német Metro lánc. Téved azonban, aki azt hiszi, hogy a katonásan távozó német cégeket követve az Ukrajnát lerohanó Oroszország szerepel a veszteséglistán. Nem, a Metro és Makro márkaneveken nagykereskedelmi szolgáltatásokat nyújtó társaság az indiai piacot hagyta maga mögött, ahol nem tudta meglépni a rentábilis működéshez szükséges mérethatékonysági küszöböt, ezért 31 áruházát és valamennyi ingatlanát eladta a helyi Reliance csoportnak.

Mintha nem is lenne háború Oroszország és Ukrajna között, olyan gördülékenyen üzemelteti e két országban lévő hálózatát a Metro. Leszámítva a szétbombázott Mariupolban és a Harkivban lévő egységét, Ukrajna területén 26 Metro áruház várja a vásárlókat, azaz épp kétszer annyi, mint Magyarországon, míg Oroszországban 93 egység működik továbbra is. 

Eltűnt az importáru a polcokról

Éves jelentésében Oroszországot külön említi a Metro, míg Ukrajnát a keleti blokkhoz sorolja, amelynek 13 országából származó adatokat összemosva közli, így sem az ottani, sem a magyarországi üzletmenetről nem ad pontos tájékoztatást. Az is igaz, hogy a cseh multimilliárdos, Daniel Kretinsky érdekeltségébe tartozó német nagykereskedelmi lánc számára jelenleg nem lehet túl nagy élmény az orosz piacot kiszolgálni, panaszkodnak is, hogy 

az áruválaszték a nemzetközi szankciók alatt álló nyugati miatt úgymond hézagos, az áruházakban az orosz áru dominál. 

Az viszont hegyekben áll egyelőre, de majd ha jövőre megerősödik a és vele együtt visszatér a vásárlókedv, akkor jól mennek majd a dolgok. Az orosz üzletágat a választék beszűkülése és a korlátozott vásárlóerő mellett egy harmadik tényező is súlyosan érinti, az pedig a rubelárfolyam megroppanása. 

Betett a Metrónak a rubel gyengülése

A 2021/22-es üzleti évet még 55-ös rubelárfolyammal zárták tavaly szeptember végén, míg egy évre rá már 103 rubelt adtak egy euróért. A kettő között ide-oda cikázott az árfolyam, de sohasem a Metro menedzsmentjének vágyai szerint. Ám mivel az import minimálisra redukálódott, és a beszerzés, az értékesítés és az elszámolás rubelalapon helyben történik, így az árfolyamveszteség nem realizálódott. 

Samara,,Russia,-,April,19,,2014:,Metro,Cash,&,Carry
Nyitás előtti csendélet a Metro oroszországi, szamarai áruházánál

Tekintve, hogy keményvalutát Vlagyimir Putyin elnök ki sem enged az országából, a profit hazavitele pedig illúzió, a Metro úgy gondolkozott, hogy a beruházások felfuttatásával próbálja erősíteni a helyzetét, már a háború utáni időszakra készülve. 

Erre a cég az üzleti évben a korábbi 41 millió euró után 60 milliót költött. Összevetésképpen: a 13 keleti piacán 240 millió euróért fejlesztett idén a Metro. Közben persze a költségeken is faragtak, 

az oroszországi 93 áruházat és a leányvállalatot már nem 10 361, hanem 9003 dolgozó tartja működésben 

a két lezárt üzleti év átlagát tekintve. A forgalom a tavalyi 2,90 milliárdról 2,51 milliárd euróra csökkent, de a bázist a 2022-es háborús felvásárlási láz eleve magasabbra emelte. Üzemi szinten az oroszoknál 23 millió euró nyereséget tudtak kimutatni, szemben az előző évi 120 millió euróval.

Tyumen,,Russia-december,10,,2021:,Metro,German,Multinational,Company,Logo.,Metro
Ha jövőre belelendül az orosz gazdaság, akkor a bevásárlókocsiba is több jut.
Fotó: Shutterstock

Összességében a stratégiaváltás korszakát élő Metro a bevételeit globálisan 2,7 százalékkal, 30,55 milliárd euróra tudta növelni, amire a folyó üzleti évben 3-7 százaléknyi pluszt pakolna rá. Jobb is lehetett volna a Metro bevétele, ha az informatikai rendszerét globálisan érintő hekkertámadás nem következik be 2022 októberében. 

A társaság az ebből fakadó károkat 40–60 millió euró közé becsülte, amelyből a biztosítása csak egy kisebb összeget fedezett. Legfontosabb piacán, Németországban a Metro forgalma 3,5 százalékkal, 4,92 milliárd euróra nőtt, míg a kiemelt nyugati piacok (Hollandia, Franciaország, Olaszország, Spanyolország, Ausztria és Portugália) 4,5 százalékkal többet, 12,58 milliárd eurót hoztak a konyhára. 

Örülhetnek a részvényesek, visszatér az osztalék

A keleti tömb 3 százalékkal magasabb, 10,36 milliárd eurós bevételt tett a közösbe. A társaság üzemi nyeresége 429 millió euróról 598 euróra nőtt, de ebben az indiai ingatlanportfólió eladása is benne van már. 

A részvényeseknek az üzleti év után 55 centes osztalékot fizetnek ki, az adózott profit 55 százalékára emelték a kifizetési arányt a korábbi 45 százalékról. Tavaly egy petákot sem fizettek ki osztalékként.

A cégvezetés a magas negatív hatásait ostorozta, a másik oldalon viszont a hagyományos tevékenységük, a vendéglátás (HoReCa) kiszolgálása jelentős többletet hozott az emberek utazási vágyának visszatérésének köszönhetően. A Metro szeptember végén világszerte 625 nagyáruházat és 70 raktárbázist üzemeltetett 82 ezer főállású dolgozóval.

A Metro árfolyama 1 év
 

A cég stratégiájában a digitalizáció, az online piacterek nyitása és a házhoz szállítás arányának növelése szerepel kiemelt helyen, de a hulladékgazdálkodás és a dekarbonizáció területén is nagyot lépnének előre. 2030-ban már a digitális térben bonyolítanák le a forgalom 40 százalékát.

A Metro részvényárfolyama 5 százalékos erősödéssel fogadta a gyorsjelentést, ennyit dolgozott le az elmúlt 12 hónapban összeszedett 25 százalékos mínuszából.

Auchan: látótávolságra van a piacvezetői szerep

Közel 30 százalékos piaci részesedésre tehet szert egy közös beszerzési szövetség illusztris tagjaként az Auchan Franciaországban. A kiskereskedelmi lánc az Intermarchéval és a megroggyant Casino hálózattal üzletel több területen is. Az orosz piachoz is ragaszkodnak.