Markáns változás készül a világ egyik meghatározó divatházánál: Giorgio Armani enged a szigorú elveiből és kész arra, hogy feladja az 1975-ben Sergio Galeottival közösen alapított Giorgio Armani Corporation teljes függetlenségét. 

Armani,  Giorgo
Giorgio Armani, az haute couture egyik kiemelkedő egyénisége / Fotó: AFP

A júliusban a 90. születésnapját ünneplő divatcézár ezt a Bloombergnek adott interjújában jelentette be.

Armani apó és az IPO

A gyakorlatban ez két úton valósulhat meg, egyfelől ha befektetőtársakat keres és fogad be a cégébe, másfelől ha tőzsdére viszi azt. A kettő kombinációja is elképzelhető, utalásaiból mindenesetre a tőzsdei megjelenés (IPO), a szélesebb tulajdonosi kör létrehozása tűnik a valószínűbbnek. 

A váltás pontos időpontját a jelenkor leghíresebb olasz divattervezője nem nevezte meg, de azt a visszavonulásához kötötte – legalábbis az üzleti élettől, nem a tervezői munkától.

Munkám sikerét mindig annak köszönhettem, hogy alkalmazkodni tudtam a változó időkhöz. A nagy divatipari csoportoktól való függetlenség mindig is meghatározó volt az életemben

– hangoztatta Giorgio Armani, aki egyszerű milánói kirakatrendezőből a világ egyik legismertebb luxusházának arcává vált, miközben végig szigorúan kézben tartotta a vállalat ügyeit, és eddig nem tett utalásokat arra, hogy mi lesz, ha egyszer lelép a porondról.

Eddig minden ajánlatot lesöpörtek az asztalról

Az Armani az utóbbi években kőkeményen ellenállt a felvásárlási kísérleteknek és a fúziós kezdeményezéseknek, noha a világ erre halad, s ez különösen igaz a luxusiparra, ahol már néhány cég, így

  • a piacvezető LVMH,
  • a Gucci-tulajdonos Kering,
  • a svájci Richemont és
  • a Hermes ural.

A milánói befektetési bankárok is folyamatosan táplálták a lángot, újabb és újabb verziókat az Armani figyelmébe ajánlva, de ezekből eddig semmi sem valósult meg. Pedig volna értelme egy átrendeződésnek, pluszbevételeket lehetne szerezni, új területeken szélesíteni a kínálatot, mint azt tette az LVMH, amely többi között minőségi szeszes italokkal bővítette portfólióját, így meghaladva az 80 milliárd eurós éves forgalmat. 

Hozzá képest az Armani a legutóbbi, 2022-es (!) nyilvános adatok szerint csupán 2,4 milliárd eurós bevétellel rendelkezett. Mondjuk, ebből a cégalapító és családja remekül meg tud élni, de a névben rejlő lehetőségeket a szakértők szerint vétek nem kihasználni.

Giorgio Armani viszont jelenleg egy személyben dönt a luxusmárkát illető fontos kérdésekről, 

6,6 milliárd dolláros saját vagyona pedig kellő fedezet arra, hogy semmiben se kelljen nélkülöznie a mindennapokban. 

A topdizájner attól idegenkedik, hogy cége egy olyan nagy „massza” részévé silányuljon, mint amilyet Bernard Arnault hozott össze 75 topmárka egybesöprésével az LVMH-nál. 

Bernard Arnault  World's top luxury group LVMH head Bernard Arnault presents the group's 2023 annual results in Paris, on January 25, 2024. LVMH announced record sales for 2023, totalling 86,2 billion euros, resulting in 15,2 billion euros in profit. (Photo by STEPHANE DE SAKUTIN / AFP)
Bernard Arnault 75 luxusmárkát vont az LVMH védőernyője alá / Fotó: STEPHANE DE SAKUTIN / AFP

Arnault-nak olasz „áldozatai” is voltak, az elmúlt két évtizedben felvásárolta a Fendit, a Bvlgarit és a Loro Pianát, de most is nyitott bármilyen kurrens divatház irányában is. A Kering kisebb ugyan, de a Gucci és a Maison Valentino révén neki is van olasz érdekeltsége. Akinek az Armanira fáj a foga, az a Bloomberg elemzői szerint kezdheti gyűjteni a pénzt, mert 8-10 milliárd euró alatt nem fogja megúszni.

Beolvadás = arcvesztés

Armani az interjúban nem rejtette véka alá a nagy luxusipari vállalatóriásokkal szembeni kritikáját, mondván, nem tetszik neki, hogy immár nagy hagyományokkal rendelkező történelmi márkákra vetik ki a hálójukat. 

Elismeri, hogy a beolvadással erősödik ugyan a növekedési potenciál, de az egész az arcvesztés veszélyét is magával hordozza, elkerülhetetlen értékrendbeli változással járhat, ami a patinás márkákat jellemző stílust sem hagyja érintetlenül. 

Épp ezért is áll közelebb hozza a tőzsdei megjelenés, bár ebben még nem született döntés. Vonzó lehet számára az is, hogy a még mindig független és családi irányítás alatt álló olasz divatcégek is a tőzsdét választották ahelyett, hogy Arnault karjába omlottak volna. Közülük a

  • a Salvatore Ferragamo,
  • a Prada,
  • a Moncler
  • és az Ermenegildo Zegna

sikeres karriert futott be, hozzájuk csatlakozhatna az Armani úgy, hogy a társaság irányítása a cégalapító bizalmi körének kezében maradna. A tervezőnek nincsenek saját gyermekei, közeli rokonait és régi kollégáit hívta meg az igazgatótanácsba, s ezen a jövőben sem kíván változtatni. 

Régóta azt tervezi, hogy a jövőben egy tanácsadókból álló „nagycsalád” irányítaná a cégcsoportot. Armani ugyanakkor nem lát közöttük olyant, aki egy személyben tovább tudná vinni az örökségét, ezért inkább a családi alapítvány kezében hagyná a stratégiai döntési jogkört.