VILÁGGAZDASÁG Network

Mozilla Firefox alatt kezdőlapnak

×

Mozilla Firefox böngésző alatt, úgy tudja a VG.hu-t kezdőlapnak állítani, hogy az egér bal gombját nyomva tartva a címsor mellett levő VG ikont ráhúzza a kis házikó ikonnal jelölt kezdőlap gombra.

Belépés

×



Elfelejtett jelszó »

PÉNZÜGY / DEVIZAPIAC

El lehetett volna kerülni a devizahitelezést?

2010. 9. 3. 11:52|Utolsó módosítás: 2010. 9. 3. 13:27|Pénzügy » Devizapiac
Az MNB elemzése rámutatott, hogy a különböző országokban a lakossági devizahitelek elterjedtségét befolyásolhatta a kamatkülönbözet, a monetáris rezsim milyensége és a jelzáloghitelezés egyes intézményi vonásai. A lakossági devizahitelezés mértékét csökkentette, ha a kamatkülönbözet mérsékelt volt, ha a monetáris hatóság magatartására kevéssé volt jellemző az árfolyam-volatilitástól való ódzkodás.


Mik ezek?

×

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - iWiW, Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy
oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

"Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon
egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is
látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt
egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is
megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

"Megosztás az iWiW-en" gomb. Ezzel a gombbal a legnépszerűbb magyar közösségi oldalon, az iWiW-en tudsz tartalmat
megosztani. A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

A pénzügyi válság Lehman-csőd utáni fázisa az új EU-tagországok bankrendszereinek több gyengeségét is felszínre hozta. Az egyik ilyen gyakori gyengeség a kiterjedt devizahitelezés. A devizahitelezésben érintett országok bankjai közvetlen árfolyamkockázatot nem vállaltak magukra, ezt továbbhárították lakossági és vállalati ügyfeleikre.

A válság során több országban nagymértékű leértékelődés zajlott le vagy megnőtt egy ilyen leértékelődés valószínűsége, s így a természetes fedezettel nem rendelkező lakossági és vállalati ügyfelek árfolyamkockázata a bankok számára is megjelenő hitelkockázattá alakult át. Ez a pénzügyi stabilitás fenntartásában komoly problémát okoz és a monetáris politikát is korlátozza azokban az országokban ahol ez utóbbi elsősorban az árfolyamcsatornán keresztül képes hatni a gazdaságra - mutatott rá az MNB tanulmánya.

A cikk a hirdetés után folytatódik
A háztartásoknak nyújtott devizahitelek elterjedtsége az új EU-tagországok csoportján belül nagyon eltérő mintát mutat mind keresztmetszetben, mind időben. Csehországban például gyakorlatilag nem volt lakossági devizahitelezés, míg egyes balti országokban a devizahitelek részaránya a teljes lakossági hitelezésen belül a 100 százalékot közelítette.

Becslési eredményeink szerint a lakossági devizahitelek elterjedtségét befolyásolhatta a kamatkülönbözet, a monetáris rezsim milyensége és a jelzáloghitelezés egyes intézményi vonásai. A lakossági devizahitelezés mértékét csökkentette, ha a kamatkülönbözet mérsékelt volt, ha a monetáris hatóság magatartására kevéssé volt jellemző az árfolyam-volatilitástól való ódzkodás („fear of floating”) és ha a háztartások számára fix kamatozású jelzáloghitelek is elérhetőek voltak.

Csajbók Attila, Hudecz András és Tamási Bálint elemzésükben rámutatnak arra, hogy Magyarországon az egyik legmagasabba a devizahitelek aránya a 10 legutóbb az EU-hoz csatlakozó ország viszonylatában.

A devizahitelek aránya „hirtelen” növekedett meg, az 1999-2002-es időszakban az egyik legalacsonyabb szintről a 2003-2008-as időszakra a legmagasabb szintre ugrott a többi országgal összehasonlítva.

Szerző: MNB - Világgazdaság Online

Tetszett a cikk? Ossza meg!
 iWiW 

A cikk küldése e-mailben

×
Cikk címe:
El lehetett volna kerülni a devizahitelezést?
Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

Mehet

A *-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

HOZZÁSZÓLÁSOK

  • 4. gondolatok2010. 9. 3. 20:27

    Nos feljött egy érdekes gondolat ezzel kapcsoltban.
    Amikor az állampolgárok nem forintban adósodtak el akkor még mindennap hallhatták, hogy néhány év múlva euróval fogunk fizetni. Márpedig ha ez megtörtént volna akkor most nem lennének (nagyrészt) a devizaadósok árfolyamproblémái. Tehát nagy szerepet játszott, hogy nem tartottuk az EUR csatlakozás menetrendjét.
    Persze ez nagyrészt éppen a választóknak köszönhető akik inkább a költekezést mint az EUR csatlakozást favorizálták. És itt farkába harapott a kígyó...

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    El lehetett volna kerülni a devizahitelezést?


    Nos feljött egy érdekes gondolat ezzel kapcsoltban.
    Amikor az állampolgárok nem forintban adósodtak el akkor még mindennap hallhatták, hogy néhány év múlva euróval fogunk fizetni. Márpedig ha ez megtörtént volna akkor most nem lennének (nagyrészt) a devizaadósok árfolyamproblémái. Tehát nagy szerepet játszott, hogy nem tartottuk az EUR csatlakozás menetrendjét.
    Persze ez nagyrészt éppen a választóknak köszönhető akik inkább a költekezést mint az EUR csatlakozást favorizálták. És itt farkába harapott a kígyó...

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 3. Azzurro2010. 9. 3. 19:41

    Persze, hogy el lehetett volna kerülni. Ez csak és szinte kizárólag a Magyar Nemzeti Bankon múlt. Nem kellett volna feleslegesen magasan tartani az alapkamatot, teljesen versenyképtelenné téve a forinthiteleket, így az egész országot a devizahitelek felé lökni. Valóban Csehország a jó példa: mindig alacsony volt az alapkamat, most is kb 2%, nem is terjedt el a devizahitel. Van felelőssége a kormányoknak is a túlköltekezésben, de azt látni kell, hogy minden kormány túlköltekezik. Sehol nincs egyensúlyi költségvetés (talán jövőre Svédországban lesz), ez önmagában nem lett volna ok Ukrajna szintjére emelni az alapkamatot.

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    El lehetett volna kerülni a devizahitelezést?


    Persze, hogy el lehetett volna kerülni. Ez csak és szinte kizárólag a Magyar Nemzeti Bankon múlt. Nem kellett volna feleslegesen magasan tartani az alapkamatot, teljesen versenyképtelenné téve a forinthiteleket, így az egész országot a devizahitelek felé lökni. Valóban Csehország a jó példa: mindig alacsony volt az alapkamat, most is kb 2%, nem is terjedt el a devizahitel. Van felelőssége a kormányoknak is a túlköltekezésben, de azt látni kell, hogy minden kormány túlköltekezik. Sehol nincs egyensúlyi költségvetés (talán jövőre Svédországban lesz), ez önmagában nem lett volna ok Ukrajna szintjére emelni az alapkamatot.

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 2. pab2010. 9. 3. 15:36

    Persze,hogy el lehetett volna kerülni.Ez csak és szinte kizárólag a magyar kormányom múlott.A cikkből is kitűnik,hogy a cseh kormány nem is engedte elterjedni.Meg az is kitűnik,hogy Magyarországon mikor burjánzott el a devizahitel.2003-2008 között.
    Lényegében akkor,amikor a magyar kormány megszüntette a lakáshitelek kamattámogatását.Aztán szabályozhatták volna jobban hatóságilag (PSZÁF) a hitelezés/kockázatvállalás feltételeit is.Ahogy ez devizahitel nálunk megvalósult,az lényegében azzal egyenértékű,hogy a lakosság széles rétege vált valuta spekulánssá,minden hozzáértés nélkül.
    A magyar kormány ebben a kérdésben (is) sokkal inkább képviselte a külföldi bankok érdekét,mint a magyar lakosságét.Bizonyára nagy nyomás volt a kormányon a bankok részéről a hitel "liberalizálásért".Gyengék voltak,nem álltak ellen a nyomásnak,ugyanez más nézőpontból fogalmazva úgy szól,hogy már megint idegen érdeket képviseltek.Ez a szoci politikusok fő személyiségi jegye.Ha nem ílyen mentalitásúak lennének,nem is lehettek volna hatalmon a szocializmusban.Az oroszok nem türtek volna el olyan vezetőt,aki nem az ő szájuk íze szerint muszikál.Az ilyeneket megölték L.ást Nagy Imre.A baj az,hogy ezek az emberek személy szerint is ugyanazok,mint voltak a szocializmusban.Lást Lendvai Ildikót,Kovács Lászlót,stb.Jobb esetben a neveltjeik.De még Gyurcsány is a múlt rendszerben volt KISZ első titkár.
    No persze a hitelfelvevők is sárosak,hogy bedőltek.Nekik pl szerintem a teherbíró képességüket a 2008-ban megszüntetett sávos deviza jegyzés középárfolyamán kellett volna kalkulálniuk,függetlenül attól,hogy a hitelfelvételkor aktuálisan milyen az árfolyam.Ez 282,36 Ft/euro volt.Most se sokkal gyengébb ennél.283.38 Ft/euro pillanatnyilag.Ha így kalkuláltak volna,semmi gondjuk nem lenne,még ma sem.Azt csak teljes naivitással lehet feltételezni,hogy egy árfolyam mindég,10-15 évre előre sabilan erős marad.(Ha pl itthon is euro lenne már,és valaki svájci frankban adósodik el,akkor is szívna,mert az euro sosem volt szintre gyengül pár hete a svájci frankkal szemben).No és persze a bankok is sárosak,amikor nyakló nélkül adták a hitelt,lényegében érdemi hitelbírálat nélkül,jelzálogra.Mostanra kiderült,hogy az ingatlanpiac leült,az ingatlanárak jelentősen estek,nincs kereslet.Hiába is szerezné meg a bank a bedőlt hitelesek ingatlanát,nem tudná realizálni,nem tudná eladni,mert nincs kinek.Ezért is,meg mert ezen a ponton tud(ott) a mostani kormány adminisztrative közbelépni,a bankok igyekeznek csökkenteni a hitelesekre nehezedő nyomást.Az egyoldalú szerződés módosításuk lehetősége is kapitális nagy disznóság.Ebbe is beleszólhatott volna a kormány.Nem tette.Hogy miért,l. fenn.

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    El lehetett volna kerülni a devizahitelezést?


    Persze,hogy el lehetett volna kerülni.Ez csak és szinte kizárólag a magyar kormányom múlott.A cikkből is kitűnik,hogy a cseh kormány nem is engedte elterjedni.Meg az is kitűnik,hogy Magyarországon mikor burjánzott el a devizahitel.2003-2008 között.
    Lényegében akkor,amikor a magyar kormány megszüntette a lakáshitelek kamattámogatását.Aztán szabályozhatták volna jobban hatóságilag (PSZÁF) a hitelezés/kockázatvállalás feltételeit is.Ahogy ez devizahitel nálunk megvalósult,az lényegében azzal egyenértékű,hogy a lakosság széles rétege vált valuta spekulánssá,minden hozzáértés nélkül.
    A magyar kormány ebben a kérdésben (is) sokkal inkább képviselte a külföldi bankok érdekét,mint a magyar lakosságét.Bizonyára nagy nyomás volt a kormányon a bankok részéről a hitel "liberalizálásért".Gyengék voltak,nem álltak ellen a nyomásnak,ugyanez más nézőpontból fogalmazva úgy szól,hogy már megint idegen érdeket képviseltek.Ez a szoci politikusok fő személyiségi jegye.Ha nem ílyen mentalitásúak lennének,nem is lehettek volna hatalmon a szocializmusban.Az oroszok nem türtek volna el olyan vezetőt,aki nem az ő szájuk íze szerint muszikál.Az ilyeneket megölték L.ást Nagy Imre.A baj az,hogy ezek az emberek személy szerint is ugyanazok,mint voltak a szocializmusban.Lást Lendvai Ildikót,Kovács Lászlót,stb.Jobb esetben a neveltjeik.De még Gyurcsány is a múlt rendszerben volt KISZ első titkár.
    No persze a hitelfelvevők is sárosak,hogy bedőltek.Nekik pl szerintem a teherbíró képességüket a 2008-ban megszüntetett sávos deviza jegyzés középárfolyamán kellett volna kalkulálniuk,függetlenül attól,hogy a hitelfelvételkor aktuálisan milyen az árfolyam.Ez 282,36 Ft/euro volt.Most se sokkal gyengébb ennél.283.38 Ft/euro pillanatnyilag.Ha így kalkuláltak volna,semmi gondjuk nem lenne,még ma sem.Azt csak teljes naivitással lehet feltételezni,hogy egy árfolyam mindég,10-15 évre előre sabilan erős marad.(Ha pl itthon is euro lenne már,és valaki svájci frankban adósodik el,akkor is szívna,mert az euro sosem volt szintre gyengül pár hete a svájci frankkal szemben).No és persze a bankok is sárosak,amikor nyakló nélkül adták a hitelt,lényegében érdemi hitelbírálat nélkül,jelzálogra.Mostanra kiderült,hogy az ingatlanpiac leült,az ingatlanárak jelentősen estek,nincs kereslet.Hiába is szerezné meg a bank a bedőlt hitelesek ingatlanát,nem tudná realizálni,nem tudná eladni,mert nincs kinek.Ezért is,meg mert ezen a ponton tud(ott) a mostani kormány adminisztrative közbelépni,a bankok igyekeznek csökkenteni a hitelesekre nehezedő nyomást.Az egyoldalú szerződés módosításuk lehetősége is kapitális nagy disznóság.Ebbe is beleszólhatott volna a kormány.Nem tette.Hogy miért,l. fenn.

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 1. Agricola2010. 9. 3. 13:57

    "Csehországban például gyakorlatilag nem volt lakossági devizahitelezés".

    "Magyarországon az egyik legmagasabba a devizahitelek aránya a 10 legutóbb az EU-hoz csatlakozó ország viszonylatában".

    Ez rámutat arra a hatalmas különbségre, ami a Cseh kormány és a Magyar kormány hozzáértésében megmutatkozott.

    A cikkben részletesen ismertetett óriási kockázatokat a Magyar kormány nem volt képes érzékelni, míg a Cseh kormány képes volt felfogni, mi a racionális cselekvés iránya.

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    El lehetett volna kerülni a devizahitelezést?


    "Csehországban például gyakorlatilag nem volt lakossági devizahitelezés".

    "Magyarországon az egyik legmagasabba a devizahitelek aránya a 10 legutóbb az EU-hoz csatlakozó ország viszonylatában".

    Ez rámutat arra a hatalmas különbségre, ami a Cseh kormány és a Magyar kormány hozzáértésében megmutatkozott.

    A cikkben részletesen ismertetett óriási kockázatokat a Magyar kormány nem volt képes érzékelni, míg a Cseh kormány képes volt felfogni, mi a racionális cselekvés iránya.

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

Tisztelt Látogatónk!

 

Ha hozzá kíván szólni cikkeinkhez és még nem regisztrálta magát, ide kattintva megteheti.

Adatai megadása után a belépéshez szükséges jelszavát emailben küldjük el Önnek.

 

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

A hozzászólás mező nem fogad be HTML kódot, a sortöréseket automatikusan törli.
A képen látható ellenőrzőkód:
captcha
MEHET

Hozzászólásával együtt IP címe is rögzítésre kerül.

Részletes moderálási szabályzatunkat itt olvashatja.

USD/HUF 219.47 +0.244% USD/HUF
EUR/HUF 290.13 +0.072% EUR/HUF
CHF/HUF 239.86 -0.025% CHF/HUF
EUR/USD 1.3226 -0.175% EUR/USD

BUX (zárva)

2012. február 8. 17:05
19 728,41
0.37%
A BÉT információi alapján az adatokat a Magyar Vendor szolgáltatja.
15 perccel késleltetett adatok!
  • Képgalériák
  • Videogalériák
  • Orbán Viktor évértékelője - Fotók: Darnay Katalin

  • Malév, fotók: Darnay Katalin

  • 2012, sorsfordító év? - VG konferencia, fotók: Darnay Katalin

  • Ismét Magyarországon a Ryanair - Fotók: Kallus György

  • Autóújdonságok Detroitban

  • Parlamenti ülésnap, december 19. - Fotók: Darnay Katalin

Előző
Következő
  • Magyar a világ két legjobb bárja

    Magyar a világ két legjobb bárja

  • Bóvliba vágtak minket - vox pop

    Bóvliba vágtak minket - vox pop

  • Mi bosszant minket a kgfb kampányban?

    Mi bosszant minket a kgfb kampányban?

  • MABISZ konferencia

    MABISZ konferencia

  • Mit gondolunk a végtörlesztésről?

    Mit gondolunk a végtörlesztésről?

  • Szemüveg nélküli 3D képernyő táblákhoz

    Szemüveg nélküli 3D képernyő táblákhoz

Előző
Következő
Titkok és hazugságok a munkahelyen Dara Péter
ügyvezető igazgató
DEVISE Hungary
Mindig meglepődöm, amikor olyan munkáltatókkal és HR-esekkel találkozom, akik úgy beszélnek a munkavállalókról, mint valami bűnözőkről. Gyakran úgy is kezelik őket. Ennek megfelelően csak a legrosszabbat feltételezik róluk. A munkavállalók között ezzel szemben számos esetben azzal a véleménnyel szembesülök, mely szerint a munkáltató csak azért van, hogy őket kizsákmányolja, s a profitra törekedve az utolsó szuszt is kihajtsa belőlük. További írások itt találhatóak »
A másik 15 milliárd euró Essősy Zsombor
Vezérigazgató
MAPI Magyar Fejlesztési Iroda Zrt.
Az IMF-hitel átmeneti egyensúlyt teremtve az egységnyi, záros határidejű „laufot” biztosítja ahhoz, hogy jó irányba induljon el a gazdaság fejlesztése. Az így nyert idő mellé a pénzt a strukturális átalakításhoz, a gazdaság motorjainak begyújtásához kizárólag a most még elérhető, uniós források biztosítják. Ez a bizonyos „másik” 15 Mrd Euro jelenti azt a kivételes lehetőséget hazánk számára, amelyet most valóban vétek lenne nem kihasználni! További írások itt találhatóak »
Búcsúüzenet Oszkó Péter
ügyvezető igazgató
Portfolion
Úgy hiszem, semmi meglepő nincs abban, hogy a kormány nyilvánvaló gazdaságpolitikai kudarcai, az év végére újra beszakadó forintárfolyam, az állampapírok iránti kereslet elapadása miatt egyre kétségesebb finanszírozhatóság, a tönkretett növekedési pálya és a megrongált foglalkoztatási viszonyok tudatában évzáró aktusként újra előráncigálta Budai Gyulát. További írások itt találhatóak »
Jogszerű a hamburgeradó Bánki Orsolya
ügyvéd
ENWC
2011. szeptember 1-jétől ún. „népegészségügyi termékadó” terhel egyes üdítőitalokat, energiaitalokat, „előrecsomagolt cukrozott készítményeket”, sós snackeket és ételízesítőket. Az új adónem érezhetően drágítja majd a felsorolt élelmiszereket, emellett pedig számos jogi kérdést is felvet. További írások itt találhatóak »
Barcelonából jöttem… Mózes István
ügyvezető partner
ClientFirst Consulting Kft.
Idén szerencsém volt három kollégámmal együtt ellátogatni Barcelonába, a 12. MSPA (Mystery Shopping Providers Assosiation) Konferenciára. 42 ország közel 200 képviselője tette tiszteletét a találkozón, ahol a legfőbb téma természetesen a vevőkiszolgálás fejlesztése volt. További írások itt találhatóak »