A nagy cégek képesek ellensúlyozni a kedvezőtlen gazdaságpolitikai környezetet, a kicsik pedig ki tudnak bújni a korlátozó jogszabályok és a magas adók alól. A közepesek azonban egyikre sem képesek. Így a gazdaságpolitika arra kényszeríti a vállalkozásokat, hogy kicsik maradjanak és a nyereséget a tulajdonosok ne az üzletmenetbe fektessék, hanem feléljék.
Kozma András szerint a hitelkínálat jelentősen csökken Magyarországon. A bankok ugyanis egyre kevésbé nyereségesek, közben az ország és a vállalatok kockázata magas. Ezért az anyabankok kevesebb forrást irányítanak Magyarországra. A hitelezés visszaesése a torz vállalati struktúra miatt a nagy és átlátható cégeket nem érinti, a kisebbek és kevésbé átláthatók viszont könnyen külső források nélkül maradhatnak.
Közepes vállalkozás is képes a szabályokat betartva nyereségesen működni – reagált Kozma András előadására Raskó György agrárvállalkozó. Azt azonban elismerte, hogy az átlátható működés komoly kockázatot jelenthet a vállalatok számára. Példaként említette, hogy a vám- és pénzügyőrség a közelmúltban razziát tartott a cégénél, és megalapozatlan bírságot szabott ki rá. A vámosok arra hivatkoztak, azért ellenőrizték a vállalkozását, mert az adóhivataltól azt az információt kapták, hogy cége átlátható, ezért könnyebb szabálytalanságot találni.
A csőd- és a bírósági végrehajtásról szóló törvény túlzottan védi az adóst, akár a csalókat is – vélekedett Raskó György. Az adósok évekig halaszthatják az ügyek befejezését, növelve ezzel a körbetartozást. Szerinte mindkét jogszabályt módosítani kellene, csakúgy, mint a felszámolási ipart, amely maffiaszerűen működik Magyarországon. A vállalkozó arra számít, hogy több bank is képtelenné válik a hitelezésre. A kölcsönök fedezete ugyanis gyakran ingatlan, az pedig egyre nehezebben értékesíthető. Emellett a sikeres magyar középvállalatokat régióbeli vetélytársaik megvásárolják, és azok az anyacég országában elérhető kedvezőbb finanszírozásra cserélik le a magyarországit.
Rövid távon nincs kapcsolat a hitelállomány és a gazdaság állapota között – mondta Palócz Éva, a Kopint-Tárki vezérigazgatója. Példaként említette Lengyelországot, ahol a gazdaság bővült, miközben a hitelállomány csökkent. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne lenne szükség kölcsönre a gazdasági növekedéshez. A Kopint-Tárki egy több mint 63 ezer vállalat adatain alapuló vizsgálata szerint a cégek felének árbevétele zsugorodott vagy stagnált, másik felüké viszont gyorsan nőtt 2003–08 között, és az utóbbiak gyors fejődése szinte mindig az exporton alapult. A kutatás minden ágazatban és vállalatméretben talált gyorsan növekvőket és zsugorodókat.
Az egyik kezével elvesz, a másikkal ad a kormány, egyszerre stabilizál és serkenti a növekedést – mondta a rendezvényen Cséfalvay Zoltán, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára. Az ellentmondásosnak tűnő viselkedés oka, hogy egyszerűbb pályázati rendszert akar kidolgozni a kabinet. Azt tervezik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások 1-2,5 millió forintos vissza nem térítendő támogatást kaphassanak, ahol a támogatás aránya 30 százalék. A nagyobbak számára pedig akár egymilliárd is adható lenne, itt a támogatás aránya 40 százalékot tenne ki.
A versenyképességi szerződések rendszerében egy kistérség vagy város komplex projekteket vállalhat fel, amelyekre vissza nem térítendő támogatást igényelhet az Európai Uniótól. Korábban az EU-s forrásoknak a 16 százaléka jutott gazdaságfejlesztésre. Most a fennmaradó összeget ilyen célokra fordítaná a kabinet, ez évi 300 milliárd forintot jelent a következő három évben.
A kormány 150 ezer új adózó munkahelyre számít a Széchenyi-terv vállalkozásfejlesztési fejezetének jóvoltából. Hangsúlyozta: a kormány „keményen bevasalja” a cégeken az ígért és újonnan létrehozott munkahelyeket. Az államtitkár örülne annak, ha Magyarországon megszűnne a pályázatírási iparág, mert a cél az, hogy minden vállalkozás képes legyen segítség nélkül pályázni a forrásokra.
A magyar banki hitelállomány másfél éve zsugorodik, az utolsó 12 hónapban 6 százalékkal csökkent, s közben a lakosság egy része annyira eladósodott, hogy gyakorlatilag fizetésképtelenné vált – mondta Balogh László, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének alelnöke. Szerinte átláthatóbb árazású kölcsönökre van szükség. Nyugat-Európában több olyan fix kamatozású hitel létezik, ahol a kamatba valamenynyi kockázati tényezőt beleszámolják. Magyarországon viszont a referenciakamathoz kapcsolódó fix felárú hitelek kialakítását tartja megvalósíthatónak.
Korábban a bankok sokkal több pénzt adtak kölcsön a vállalatoknak, mint amennyire azoknak szükségük volt – állította Tibor Dávid, a Masterplast Group vezérigazgatója. Emiatt azok a vállalkozások, amelyek a hitelbe kapott összeget teljes egészében felhasználták, nem biztos, hogy túlélték a válságot. A vezérigazgató azt tartja szerencsésnek, ha egy vállalkozás tőkéjének fele saját, fele idegen forrásból származik. A Masterplast ugyan vizsgálja a hitelfelvétel és a kötvénykibocsátás lehetőségét is, de elsősorban arra készül, hogy a tőzsdén megjelenve részvénykibocsátással közvetlenül a tőkepiacról vonjon be tőkét.
Átlátható működés, hiteles kommunikáció és világos vállalati stratégia szükséges ahhoz, hogy egy vállalkozás külső forráshoz jusson – mondta Tátrai Péter, az RFV Treasury igazgatója. A kiszámíthatatlan makrogazdasági környezet azonban megakadályozhatja ezt. Elmondta, több pénzügyi szolgáltató kötvénykibocsátás helyett inkább hitelfelvételre biztatta őket. A végül megvalósult kibocsátás egyik tanulsága, hogy a lakossági kereslet jóval nagyobb volt a vártnál, a másik pedig az, hogy érdemes volt megkeresni a külföldi befektetőket is. GIJ
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.