BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mindent elnyel az OMSZ?

Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) alá gyűrheti és ellehetetlenítheti a kormány a magán mentőszolgálatokat egy tervezett rendeletmódosítással. Túl azon, hogy monopolhelyzetbe hozza az OMSZ-t a rendezvények egészségügyi biztosításának piacán, gyakorlatilag rekvirálja a versenyből így kiiktatott magánmentők kapacitását

Az állam saját forrásból jelek szerint vagy nem tudja, vagy nem akarja megoldani az OMSZ évek óta megoldatlan problémáit, ezért úgy döntött, a privát szférát veszi ehhez igénybe, legalább is erre lehet következtetni a mentésről szóló rendelet tervezett módosításai alapján.

Ez ugyanis azzal, hogy jelentősen kibővíti azoknak a rendezvényeknek a körét, amelyeken kizárólag az OMSZ nyújthat egészségügyi biztosítást, az egyik fő bevételi forrásától fosztja meg a magán mentőszolgálatokat.

A rendezvénybiztosítás államosítása már évekkel ezelőtt szóba került az Országos Mentőszolgálat átalakításának szakmai programjában mint plusz bevételi forrás lehetőség, amit „akár további jogszabályokkal is” meg kell erősíteni. Teljesen új gondolat viszont a rendelettervezet egy másik paragrafusa, amely ennél is tovább megy, és gyakorlatilag rekvirálja az ily módon a versenyből kiiktatott magánmentők kapacitását. A tervezet megfogalmazása szerint az OMSZ „a sürgősségi betegellátás hatékonyságának javítása és a folyamatos ellátás biztosítása érdekében együttműködési megállapodást köt” minden mentő- és betegszállító szervezettel, legyen az akár totálisan a szabadpiacon működő cég.

Amíg tehát a rendezvénybiztosítás monopolizálásával az állam többletfeladatot ró az Országos Mentőszolgálatra, a másik rendelkezéssel elismeri, hogy annak még az alapfeladata ellátásához is külső segítséget kell igénybe vennie. Bár a problémákat az OMSZ-nél hivatalosan folyamatosan cáfolják, még a szervezet legutolsó, nyilvánosan elérhető, 2013-as költségvetési beszámolójában is az áll: „Az intézmény működésére továbbra is a folyamatos alulfinanszírozottság jellemző. Az ellátás folyamatosságát és biztonságát ezzel együtt fenn kell tartani.” Ugyanitt olvasható az is, hogy bár a mentőautók „közlekedésbiztonsági szempontból kifogástalanok”, a flotta állapota a javítási, karbantartási költség és időigény szempontjából kritikus.

Konkrétan ez annyit tesz, hogy az OMSZ által használt mentőautók átlagéletkora 8,35 év, és átlagosan 383 ezer kilométert futottak. Az európai uniós gyakorlat szerint maximum hat év vagy 300 ezer kilométer után lecserélik a mentőautókat, ám nálunk 2011 óta évente kitolják annak a rendelkezésnek a hatályba lépését is, amelyik a korábbi 13-ról 10 évre szorítaná le a mentőkocsik elfogadható életkorát. Ráadásul az állami mentőszolgálat folyamatos létszámhiánnyal is küzd, a tavalyelőtti beszámoló szerint éves szinten 17,5 százalékos a fluktuáció.

Nem elég a húszmilliárd forint

Az Emberi Erőforrások Minisztériumában (EMMI) ugyan nem győzik hangoztatni, hogy az elmúlt négy évben mintegy 20 milliárd forint állami és uniós forrást fordítottak az OMSZ gépjárműparkjának megújítására, ez nem elég az amortizáció ellensúlyozására. Az országban jelenleg működő több mint 40 magán mentőszolgálat és csaknem száz betegszállító szervezet viszont megfelelő pufferkapacitást biztosíthat. A rendeletmódosítást előterjesztő EMMI-től szerettük volna megtudni, mi indokolta a változtatást, mit tartalmaz az együttműködési megállapodás, és jelent-e ez együttműködési kötelezettséget a magánszolgáltatók számára is. Kérdéseinkre azonban lapzártánkig nem kaptunk választ.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.