BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hibridhajó a Balatonra

Jelentősen meghaladta a tervezett összeget a Balatoni Hajózási Zrt. nyeresége. A társaság az elmúlt öt év legjobb szezonját zárhatta tavaly. A cég egy hibridhajtású gyorshajóval kívánja bővíteni flottáját.

Egy éve attól tartott Halmos Gábor, a Balatoni Hajózási Zrt. (BH) vezérigazgatója, hogy a társaság 2014-es nyeresége jelentősen csökkenni fog az előző évihez képest, ám valójában tovább emelkedett.

Az aggodalmat az okozta, hogy az elmúlt évben több kikötő használatba vételi engedélyét meg kellett újítani, ugyanakkor ezzel párhuzamosan megjelent egy új költség, a mederhasználati díj is. A cégvezetés attól tartott, hogy ez az eredmény jó részét elviszi.

Mindezek után az elmúlt évre 32,7 millió forintos adózott eredmény szerepelt a tervben, mert 40 millió forint körül mederhasználati díjjal számoltak. Néhány kikötő esetében azonban a használatbavételi engedélyt csak ideiglenesen kapta meg a társaság, a végleges engedélyek és így a fizetendő mederhasználati díjak így átcsúsztak az idei évre. Ez mintegy 20 millió forintot jelent pluszban. Az árbevétel ezzel párhuzamosan 2,2 milliárd forintra emelkedett, így az eredmény nemcsak a tervezettet, de a 2013-as 68,8 millió forintot is meghaladja. A cég várhatóan 88 millió forintos profittal zár. Halmos Gábor az idei évre 70 millió forintot vár, ha az árbevétel eléri a tavalyi szintet, amikor a menetrendi- és sétahajózás forgalma közel 20, a kompközlekedésé 5, a vitorlás kikötők 3 százalékkal növekedett. A cég tulajdonában lévő két kemping forgalma ugyan öt százalékkal csökkent, a Hotel Móló viszont 16-tal jobban teljesített, pedig a külföldi vendégek 32 aránya gyakorlatilag nem emelkedett.

A 22 balatoni önkormányzat tulajdonában lévő társaság az elmúlt évben is jelentős összegeket fordított beruházásokra.Idén a Siófok katamarán 54 millió forintos felújítása mellett a nemrég a Dunáról a Sión felvontatott úgynevezett Lelle típusú hajó teljes újjáépítésére 125 millió forintot szán a társaság, amely le akarja cserélni a hat szegecselt alumínium testű elavult vízibuszát.

Sokat kell dolgozni az 1977-ben a Szovjetunióban eredetileg partmenti tengerjárónak épült Lelle felújításán, amely 1999-ben már utasszállító volt a Dunán, majd séta- és rendezvényhajóként szolgált, de már évek óta a parthoz kikötve állt. A tervek szerint miután elkészül, jövőre menetrendbe állítják az egyik vízibusz helyett, de elő- utó szezonban rendezvény hajóként is kívánja használni a cég.

De nem csak épít, hanem vásárol is a BH. Miután üzletileg sikeres lett a 2008-ban 30 millió forintért vásárolt 13 személyes gyorshajó, a Calypso, két éve két, egyenként 193 ezer euróba kerülő 22 személyes gyorshajót vásárolt egy horvátországi gyártótól. A legfeljebb 40 kilométeres sebességre engedélyezett hajók a szezon kezdetétől Siófok, Balatonfüred és Tihany között szállítják az utasokat. Miután a három gyorshajó nagy népszerűségnek örvend, hiszen tavaly együttesen 15 ezer turistát szállítottak az északi és a déli part között, még egy ilyen jellegű hajó beszerzését tervezik. „Tárgyalásban állunk egy magyar céggel, amely hibridhajtású gyorshajót épít. Ez azt jelenti, hogy kis sebességnél villanymotor hajtja, nagy sebességnél pedig hagyományos dízel motor” – mondta a BH vezérigazgatója.

Tíz éves terv a második kompjárat

Jóllehet egy két éve készült hatástanulmány szerint gazdaságosan üzemeltethető lenne a Fonyód és Badacsony közti 5,5 kilométer megtételére 20 perc alatt alkalmas második balatoni kompjárat, Halmos Gábor szerint a nagy beruházás igény miatt csak pályázat keretében valósítható meg. Már a 2007–2013-as időszakra szóló II. Nemzeti fejlesztési tervben is szerepelt az új kompjárat létesítése a turizmus, valamint a közlekedési infrastruktúra fejlesztése céljából. A járat tehermentesítené az északi part menti 71-es utat. A tíz évvel ezelőtti tervek még úgy szóltak, hogy két új komp vásárlásával együtt összesen 3 milliárd forintba kerülő projekt 2008-ra megvalósulhat.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.