2006-ban az újonnan átadott irodaterületek száma nagyban nőtt, így a 2005-ös évhez képest 130,000 m2-rel több, összesen 226,000 m2 iroda készült el. A fejlesztők optimizmusát alátámasztja a bérlői aktivitás is, hiszen annak ellenére, hogy közel két és félszer annyi irodaterület került megépítésre, mint 2005-ben, a kihasználatlansági mutatóban ez nem okozott jelentős változást.
Noha az irodapiaci tranzakciókban Magyarország lemaradt a közép-kelet-európai régió más országaival szemben, az olyan tranzakciók, mint a Haller Kert, az IVG portfolio vagy a Roosevelt Irodaház értékesítése komoly befektetői figyelemről tanúskodnak. A befektetési tranzakciók nagy részét közvetlenül az eladó és a vásárló kötötte, tanácsadó igénybevétele nélkül. Az elővételek növekvő aránya a magyar iroda-befektetési piac jellegzetességévé vált - vagyis a rendelkezésre álló termékek hiánya arra ösztönözte a befektetőket, hogy jó előre bebiztosítsák maguknak a befektetési lehetőségeket. Az irodapiaci kínálat és a bérbeadások alakulása rövid-, és középtávon kockázatot jelenthet ezen a piacon.
A kiskereskedelmi befektetések hozzávetőlegesen 280 millió Eurót tettek ki három nagyobb tranzakcióval: a győri Árkád bevásárlóközpont, a Premier Outlet Center és az Interfruct portfolió értékesítésével. További sale & leaseback tranzakciókra számítunk 2007-ben is. Ezekben az esetekben a tulajdonos által elfoglalt kiskereskedelmi ingatlanok tulajdonosai kizárólag a kereskedelmi tevékenységükre kívánnak koncentrálni. A bérlői kötelezettségvállalások biztosításának minősége továbbra is a legfontosabb kérdés marad a kiskereskedelmi piacon, ahol a megszorító intézkedések következtében korlátozott növekedés és növekvő verseny várható.
Az ipari befektetések 2006-ban 215 millió Eurót tettek ki. A befektetők növekvő érdeklődést mutattak a kész termékek és a már bevált helyszínek iránt, lévén, hogy ez a leginkább jövedelmező kereskedelmi ingatlan szegmens. 2007-ben főként alacsonyabb alacsonyabb volumenű sale & leaseback tranzakciók és elővételek várhatóak.
Irodapiac
Az egészséges irodapiaci egyensúlynak köszönhetően a kihasználatlansági mutató stabil maradt
2006-ban az újonnan átadott irodaterületek száma nagyban nőtt, így a 2005-ös évhez képest 130,000 m2-rel több, összesen 226,000 m2 iroda készült el. A fejlesztők optimizmusát alátámasztja a bérlői aktivitás is, hiszen annak ellenére, hogy közel két és félszer annyi irodaterület került megépítésre, mint 2005-ben, a kihasználatlansági mutatóban ez nem okozott jelentős változást. A 90-es évek óta eddig megépített irodaterületek csupán 10,6%-a áll üresen, mely az előző évhez képest 0,4%-os növekedést mutat.
2006-ban is Pest Központ és Pest nem Központ alpiacai voltak a legkeresettebbek a bérlők körében, mely szerencsés egybeesést mutatott a fejlesztői elképzelésekkel, ugyanis az év összes budapesti irodafejlesztésének több, mint 60%-a ezekre az alpiacokra koncentrálódott. Számos épület már előbérletben elkelt, az Európa Tornyot az ERSTE BANK, a Millennium CC épületeit a Vodafone, a Graphisoft Park új épületét a Servier, a Kinnarps Házat pedig a MÁV Cargo vette hosszú távra bérbe még az építkezés befejezését megelőzően. Örömmel tapasztaltuk, hogy az előző évekhez képest jelentősen kevesebb call center és shared service center letelepedése a bérbe adott területek számában nem okozott változást. 2006-ban 248,000 m2 irodaterületre írtak alá bérleti szerződést, főként a következő üzleti szektorokból: média, gyártás, telekommunikáció, banki szolgáltatás, egyéb üzleti szolgáltatás.
2006 végére a budapesti irodaállomány túllépte a két millió négyzetmétert, így összesen 2,097,480 m2 modern irodaterület került megépítésre a 90-es évek eleje óta. A Budapestre jellemző erős fejlesztői aktivitás előreláthatóan 2007-ben és 2008 ban a kihasználatlansági ráta enyhe növekedését és a bérleti díjhoz kapcsolódó ösztönzők csökkenését eredményezi majd. A jövőbeni kínálat erősen koncentrálódik a Váci úti folyósóra, Dél-Pestre (Soroksári út, Észak-Csepel és a Könyves Kálmán krt., Róbert Károly krt.), valamint a dél-budai területekre. (irodahaz.info)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.