Mozilla Firefox alatt kezdőlapnak

×

Mozilla Firefox böngésző alatt, úgy tudja a VG.hu-t kezdőlapnak állítani, hogy az egér bal gombját nyomva tartva a címsor mellett levő VG ikont ráhúzza a kis házikó ikonnal jelölt kezdőlap gombra.

Belépés

×



Elfelejtett jelszó »

2016. 10. 7. 05:00|Utolsó módosítás: 2016. 10. 7. 06:45|Diószegi József | Vállalatok » Ipar

Nem tudnak annyit fizetni az autóiparban, amiért megérné itthon maradni

Több ezer munkavállalót várnak a járműipari vállalkozások, s van, ahol kiemelt fizetéssel sem tudják magukhoz csábítani a szakembereket. Az ország keleti felében kissé jobb a helyzet.

Mik ezek?

×

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy
oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

"Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon
egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is
látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt
egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is
megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

Több tízezer munkavállalót is fel tudna szívni a hazai autóipar – mondta a Világgazdaságnak Kilián Csaba. A magyar GDP 10-11 százalékát adó 44 tagvállalatot magában foglaló Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) főtitkára szerint magasan képzett és betanított munkásokból egyaránt nagy hiány van. Gyakorlatilag minden területen szükség lenne munkavállalókra, különösen a fémmegmunkáló, a műanyag-feldolgozó, elektronikai összeszerelő és a gumiipari cégénél várják tárt karokkal a munkavállalókat. Kilián szerint célszerű lenne átgondolni a közfoglalkoztatás rendszerét, amely ma csak keveseknek segít visszajutni a munka világába, miközben biztos többen lennének, akik egy hatékony felnőttképzésnek köszönhetően újra a versenyszférában tudnának dolgozni, s a közmunkásbérnél jóval többet tudnának keresni bármelyik hazai járműipari vállalkozásnál.

Nem tudnak annyit fizetni, amennyiért itthon maradnának a szakképzett munkavállalók, így gyakorlatilag nincs szabad járműipari szakember a piacon – ezt már Ruska Viktória, a Magyar Suzuki Zrt. kommunikációs vezetője mondta lapunknak. A társaságnál az elmúlt egy-két évben folyamatosan szembesülnek a szakemberhiánnyal mind a kékgalléros munkakörökben, mind a mérnököknél. Bár a régióban, így például Szlovákiában, számos autóipari nagyberuházás valósult meg az utóbbi időben, ez önmagában nem befolyásolta az esztergomi gyár életét. Ugyanúgy maradt a 33 százalékos szlovákiai magyar dolgozói arány, mint korábban, azzal a különbséggel, hogy fénykorban még 5800-an dolgoztak a gyárban, jelenleg pedig 3100-an. 

fotó: MW
Szamosi Viktor, a Ford Magyarország ügyvezető igazgatója szerint is a szakképzett és motivált munkaerő megtalálása és megtartása jelenti legnagyobb feladatot. (Ford hálózata 47 működő szervizponttal szolgálja ki ügyfeleit.) A nyugat-európai országok szakemberelszívó hatása erősen érződik ebben az iparágban, és bár folyamatosan emelik a béreket, a nyugati fizetésekkel nem tudják tartani a versenyt. A szakemberhiányt a Fordnál a képzés/oktatás támogatásával próbálják enyhíteni.

Az ország keleti részében kicsit kedvezőbb a helyzet. A békéscsabai és szeghalmi telephelyén több mint ezer főt foglalkoztató Csaba Metál Zrt.-nél a fizikai munkavállalók körében egyelőre nem okoz gondot a munkaerőhiány, ebben szerepe lehet annak is, hogy a vállalkozás az ország olyan részén található, ahol az átlag feletti a munkanélküliség – mondta érdeklődésünkre Majoros Csaba vezérigazgató-helyettes. A mérnökutánpótlás terén viszont egészen más a helyzet: miután az elmúlt időben sokan távoztak külföldre, így az országban egyre kevesebb a mérnök, és ebből a szűk körből brutálisan nehéz embereket Délkelet-Magyarországra csábítani – fogalmazott a vezérigazgató-helyettes. A szakemberhiány különösen nehéz helyzet elé állítja a Csaba Metált, amely egy 5,7 milliárd forintos beruházásához egyedi kormánydöntés alapján kapott támogatás fejében vállalta, hogy jövő év végéig 155 fővel bővíti a létszámot. Ebből 24 főnek felsőfokú végzettséggel kell rendelkeznie. A jelenleg a létszám körülbelül 80 százalékát adó fizikai dolgozók körének bővítése várhatóan nem okoz nehézséget, de a mérnökök szerződtetése már igen – emelte ki Majoros Csaba. Valamennyit könnyíthet a helyzeten, ha Békéscsabát is bekapcsolják az országos gyorsforgalmi úrhálózatba – ahogy ígérték. A vezérigazgató-helyettes azt is elmondta, hogy bár Békéscsaba közel van a magyar–román határhoz, fluktuáció egyik irányba sem tapasztalható, a gyárban nincs Romániából átjáró dolgozó, és romániai elszívó hatás sem érzékelhető.

Magyar Suzuki Zrt. - az elmúlt évek árbevétele


A cikk küldése e-mailben

×
Cikk címe:
Nem tudnak annyit fizetni az autóiparban, amiért megérné itthon maradni
Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

Mehet

A *-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Ajánlott cikkek

Rovat további hírei
  • Képgalériák
  • Videogalériák
  • Ismét Oscar-díjas lett egy magyar film Fotók: AFP

  • Demonstráció az Alexandra áruház előtt Fotó: Móricz-Sabján Simon

  • Jégzajlás a Tiszán

  • EU-csúcs Máltán 2017. február 3-án. Fotók: MTI

  • Vlagyimir Putyin orosz elnök Budapesten - Fotó: MTI

  • Ezrek tüntetnek országszerte Donald Trump bevándorlást korlátozó rendelete ellen. Fotók: AFP

Előző
Következő
  • Túlteljesített a Magyar Telekom

    Túlteljesített a Magyar Telekom

  • Ezért van romokban Spanyolország gazdasága

    Ezért van romokban Spanyolország gazdasága

  • Így állnak a legnagyobb gazdaságok

    Így állnak a legnagyobb gazdaságok

  • Magyar a világ két legjobb bárja

    Magyar a világ két legjobb bárja

  • Bóvliba vágtak minket - vox pop

    Bóvliba vágtak minket - vox pop

Előző
Következő
Világgazdaság Piactér