Felemás áresés a BKV-nál
A Budapesti Közlekedési Központtól kapott tájékoztatás szerint a havi Budapest-bérletek 70 százalékát vásárolják meg a magánszemélyek, 30 százalékát pedig a közületek. Az éves bérleteknél más az arány: 16-20 százaléknyit szereznek be a magánszemélyek, a többit a közületek.
Megkérdeztük az érintett rendeletet hozó Fővárosi Önkormányzatot a vevők közötti különbségtétel okáról, de a december 11-én elküldött kérdéseinkre nem kaptunk választ, többszöri, telefonos sürgetésre sem. Hiába érdeklődött a Metropol újság is, amely azt szerette volna megtudni, hogy a cafetéria-rendszerben vásárló magánszemélyek miért esnek el szintén a 10 százalékos bérletár-csökkentéstől. (Egyébként ez utóbbi esetben is a munkáltató veszi meg alkalmazottja számára a bérletet.)
Így most aközött kell választania a cafetériás munkavállalónak, hogy a rezsicsökkentés lehetőségének kihasználása érdekében megvásárolja-e saját magának a bérletet, hogy éves szinten 1,2 havi bérlet árát takaríthassa meg, vagy maradjon-e a cafetérián belül, de ekkor kimarad a 10 százalékos árcsökkentésből.
Jó eséllyel az a magánszemély és a közületi vásárlók közötti különbségtétel oka, hogy a rezsicsökkentéssel a döntéshozó közvetlenül a lakosságnak, és nem a munkáltatóknak kíván segíteni. Ám még így is nyitott, hogy a cafetérián belül miért nem kaphatja olcsóbban a bérletet a dolgozó. Meg szerettük volna kérdezni Németh Szilárdot, az Országgyűlés rezsicsökkentésért felelős munkacsoportjának vezetőjét, de a karácsony előtti zsúfolt időszakban már nem tudott lapunknak nyilatkozni.
Ráadásul van más szépséghibája is a bérletárak lefaragásának. Kizárólag a fővárosi tömegközlekedés résztvevőinek kedvez, mert a személyszállítási törvény szerint eleve csak Budapesten kötelező tömegközlekedést fenntartani. A többi településen a helyi önkormányzat dönti el, hogy fenntart-e, vagy megrendel-e ilyen szolgáltatást valamely társaságtól. Maga dönt a tarifákról is. A Világgazdaság információi szerint van példa 2014-es jegyárcsökkentésre, de kis mértékű emelésre is.
Megint más a helyzet a helyközi és a távolsági buszközlekedés esetében, ahol a szolgáltatást a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NMF) rendeli meg a Volán társaságoktól, és az NFM dönt a tarifákról, kedvezményekről is. 2014-ben ezek a díjak sem nőnek, ahogyan az NFM által megrendelt vasúti személyszállítási tarifák sem emelkednek majd.
Jellemző az árak szinten tartása
A szegedi önkormányzat ma dönt a 2014-es árakról. „A tervezet szerint nem nőnek sem a jegy-, sem a bérletárak, bizonyos változások azonban lehetnek” – közölte Tóth István Tibor, a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója. Az egyik változás szerint a havi bérlet mellett megjelenik a 30 napos is, a másik szerint pedig a jegyeket csak a váltás évében és az azutáni, egy évben lehetne felhasználni. Ez utóbbi korlátozásra azért van szükség, mert az eddigi, korlátlan idejű felhasználhatóság többeket visszaélésre csábított. Az idei szinten maradnak a miskolci és a debreceni tömegközlekedési árak is.


