BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tervezik a mi villamosunkat

Dunakeszin indítaná el a gyártást a Bombardier MÁV Kft., egy meglévő licenc alapján

Magyarországi villamosgyártásra készül a Bombardier MÁV Kft. A terv azon alapul, hogy mivel amúgy is a kft.-nél készül a Bombardier jármű legkomplikáltabb része, vagyis az alváz, már „csak” valamelyik meglévő típus licencét kellene Dunakeszire hozni. A társaság megkezdte a puhatolózó tárgyalásokat. Ismert például, hogy a debreceni és a miskolci villamostender sem jutott el a megrendelésig. „Komoly előrelépés lenne, ha kormányzati döntés alapján egységes villamostípusra új pályázatot írnának ki” – mondta lapunknak a kft. ügyvezető igazgatója. Schwartzné Lovász Beáta már megkezdte a cég kanadai anyavállalatának a meggyőzését is, az első visszajelzések mindenhonnan kedvezőek. A megvalósításban a kormány támogatására is szükség van. A tenderkiírásokban például az igazgató szerint el kellene várni a szállításban való jelentős belföldi részvételt, amelyet nyíltan vagy burkoltan minden ország megtesz.

Két jelentős, több százmillió euró értékű közel-keleti megbízásban is bízik a Bombardier MÁV. Az egyikre egy korábbi, görög partnerével már beadta a pályázatát új személykocsik gyártására, a másik lehetőséget még elemzi.

Miközben a kft. exporttervei látványosak, hazai lehetőségei kevésbé biztatók. 2009-ben az akkori, 10,8 milliárd forintos árbevételéből még nyolcmilliárd származott belföldről, tavaly már csak 2,9 milliárd. Pillanatnyilag csak a MÁV vonatainak fővizsgáztatása történik Dunakeszin.

Még nyitott, hogy a közösségi közlekedés tervezett átstrukturálásán kívül milyen megrendelésekre számíthat a társaság, amely a vasút mellett a városi közlekedés üzemeltetőitől is vár megbízást. „Az új metrókocsik szállításának késlekedése miatt előtérbe kerülhet a meglévők felújítása, erre cégünk ugyanúgy képes, mint a villamosok, a HÉV-ek vagy a földalatti megfiatalítására” – mondta az igazgató.

Három éve napirenden van legalább 50 intercity (IC) felújítására szóló megrendelés is azt követően, hogy a kft. leszállított a MÁV Startnak tíz harmadik generációs felújított intercityko-csit. Az IC megrendelése terén annak ellenére nem történt előrelépés, hogy a vasútért felelős hazai vezetők rendre e fejlesztés szükségességét hangsúlyozzák.

Viszont terítéken van a Bombardier által szállított tíz Talent motorvonat lejáró karbantartási szerződésének a megújítása, erre a MÁV legkésőbb márciusban kiírja a pályázatot. Az igazgató úgy látja, cége lenne a legjobb karbantartó, jobb, mint bármely más pályázó. A tíz vonatból egyébként az, amelyik a MÁV utasforgalmi próbaüzeme alatt kisiklott, s amelyet a Bombardier MÁV azóta megjavított, a Dunakeszin lévő bázison várakozik. Végleges engedélyeztetését a Bombardier nem kezdeményezte, pedig vélhetőleg hiányzik a MÁV forgalmából. Számít végül a társaság az anyacége által a MÁV-nak szállított TRAXX mozdonyok karbantartására vonatkozó megbízására is, de itt még híre sincs a tendernek. A mozdonyok próbaüzeme és engedélyeztetése a MÁV-nál folyik. A kft.-nek a válság miatt 2009 volt a legnehezebb éve. Akkori üzemi eredménye az elbocsátások költségei és céltartalék képzése miatt mínuszba csúszott, tavaly viszont már újra pozitív volt. Az ezer főről 2009-ben 560-570-re leszorított létszám egyelőre változatlan. 2011-ben a társaság meg szeretné ismételni 2010-es számait, vagyis a hatmilliárd forint fölötti forgalmat és a pár százmillió forintos eredményt.


Marad a tulajdonosi szerkezet

Tavaly a MÁV igazgatósági ülésén felmerült, hogy az állami vasúttársaság megválna a kft.-ben lévő 25 százalékos érdekeltségétől, de végül minden maradt a régiben. Schwartzné Lovász Beáta szerint érthető, ha a MÁV nem akar kiszállni a kft.-ből, amelyből az elmúlt hat évben is jelentős osztalékot tudott kivenni. Az igazgató ugyanakkor úgy látja, éppen azért, mert a MÁV tulajdonos a kft.-ben, fő vevőjének is a MÁV-nak kellene lenni. Ésszerű lenne, ha cége ezért a MÁV-val a meglévőnél szorosabb stratégiai partnerkapcsolatot alakíthatna ki.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.