VILÁGGAZDASÁG Network

Mozilla Firefox alatt kezdőlapnak

×

Mozilla Firefox böngésző alatt, úgy tudja a VG.hu-t kezdőlapnak állítani, hogy az egér bal gombját nyomva tartva a címsor mellett levő VG ikont ráhúzza a kis házikó ikonnal jelölt kezdőlap gombra.

Belépés

×



Elfelejtett jelszó »

VÁLLALATOK

"A cégek egymástól próbálják elhappolni a jó szakembereket"

2016. 1. 29. 07:00|Vállalatok
A hazai járműipari beruházások jövője a munkaerő rendelkezésre állásán múlik – mondta a Világgazdaságnak Keszte Róbert, a Continental Automotive Hungary Kft. budapesti gyárigazgatója.

Mik ezek?

×

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy
oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

"Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon
egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is
látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt
egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is
megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

- Évek óta a járműipar húzza GDP-t. Hosszú távon lehet erre építeni?

– Jelenleg a jármű- és járműalkatrész-gyártás nagy szerepet tölt be Magyarország életében, sőt míg az ipari termelés volumene az elmúlt öt évben 25 százalékkal nőtt, addig az autóipar termelése megduplázódott. De ahhoz, hogy a járműipar ilyen mértékű szerepe megmaradhasson, folyamatosan új projekteket kell megszereznünk. Ehhez viszont versenyképeseknek kell lennünk.

- Ezek szerint e téren nincs minden rendben.

– A versenyképesség kapcsán ma már az a kérdés, hogy hol lehet költséghatékonyan, a legjobb minőségben gyártani, és mindeközben hol állnak rendelkezésre megfelelő mennyiségben az erőforrások. Márpedig ez utóbbiak Kelet-Európában is egyre szűkösebbek. Magyarország is ezzel szembesül, hisz a piac egyre gyorsabban „szívja fel” a mérnököket, illetve egyre kevesebb a kétkezi munkás. Ezekből fakadóan már ma projektek kerülhetnek veszélybe, aminek a problémáit nem ma, hanem évek múlva látjuk majd.

- Nincs a rendszerben akkora tartalék, amely például megengedné a bérek emelését, és amelynek eredményeként itthon lehetne tartani a szakembereket?

– Az említett versenyhelyzetben is folyamatosan és nagymértékben emeljük a fizetéseket, de rövid távon nem leszünk képesek teljesen felzárkózni a nyugat-európai bérekhez. Tehát nem fogunk tudni ugyanannyit fizetni, mint azokban az országokban, ahová a munkaerő elvándorol. Így ha javítani akarjuk az ország megtartó képességét, akkor a béreken kívüli tényezőket is folyamatosan fejleszteni kell, valamint a társadalom szélesebb rétegeit kell a munkaerőpiacra bevonni.

Keszte Róbert Fotó: MW

- Nehéz mérnököket idecsábítani, miközben a szakemberek körében nagy az elvándorlás?

– A teljes magyar termelő iparban nagyon erős fejvadászat folyik. A cégek egymástól próbálják elhalászni a legjobb szakembereiket. Mi is ezt tesszük, mint ahogy a többiek is próbálják elhappolni a jó szakembereket. Ennek pedig erős árfelhajtó hatása van, ami főleg a mérnöki szakmára igaz.

- Csak a bérekkel van gond Magyarországon?

– Az oktatás színvonalát, minőségét is fejleszteni kell annak érdekében, hogy a szakemberek naprakész tudást kapjanak, megfelelő nyelvismerettel rendelkezzenek ahhoz, hogy a multinacionális környezetben is érvényesülni tudjanak. E téren a cégek, így mi is megtesszük a magunk részét – ha nem tennénk, valószínű, nem lennénk életképesek –, de az államnak is el kellene végeznie a rá háruló feladatokat. Az iparágunkban már több olyan gyártóról is hallottam, amelyeknek megfelelő erőforrás hiányában projekteket kellett visszaadniuk. Ez pedig idővel megmutatkozik a nemzeti össztermékben is.

- Melyek azok az országok, ahol kedvezőbbek a feltételek a járműgyártó szektor számára?

– Románia a legnagyobb konkurenciánk. Ott a munkaerő költsége alacsonyabb, mint Magyarországon, miközben a szakképzés színvonala legalább olyan jó, mint nálunk. Mindeközben az ottani munkavállalók nagy része jellemzően jól beszél idegen nyelveket. A rendelkezésre álló munkaerő terén sem rosszabb a helyzet, mint Magyarországon.

- Ön közelről ismeri a romániai viszonyokat, hisz egy időben ott volt gyárigazgató.

– Igen, és egészen eltérők a tapasztalataim. Ott engem kerestek meg a konszernünktől újabb és újabb projektekkel, Magyarországon fordított a helyzet. Itt nekem kell a megrendelések után mennem. Panaszra azonban nincs okom, mert itt is vannak sikereink.

- Ebben a környezetben tudott-e növekedni a magyarországi cég?

– Az 1600 főt foglalkoztató budapesti telephelyünk árbevétele évről évre növekszik, azzal együtt, hogy a létszámot közel állandó szinten tartjuk. Bővülést a mérnöki állományban tervezünk, a fizikai munkatársaink számának további növelését a közeljövőben nem tervezzük, a hatékonyság javítása a célunk.

- Az autóipart érintő különböző hatásokat hogyan tudja kezelni a beszállító ipar?

– Természetesen nem tudjuk kivédeni az autóipar üzleti mozgásait. A 2008-as gazdasági válság következtében mi is elveszítettük az árbevételünk harminc százalékát, de aztán három évvel később megdupláztuk a forgalmunkat. A Continental célja, hogy a jövő trendjeire fejlesszen ki termékeket, és azokat a rendszereket gyártsuk, amelyek meghatározzák a következő évtizedek közlekedését világszerte.

- Melyek ezek a trendek?

– Az automatizált vezetés, az elektromos meghajtások, az informatikának az autóba történő integrálása, illetve a mobilitás elterjesztése ott, ahol nincs olyan gazdasági bőség, mint Európában vagy Észak-Amerikában.

- Ezek közül melyekbe kapcsolódnak be?

– A budapesti gyárban az automatizált vezetési rendszerek, az elektromos meghajtások terén igyekszünk termékeket gyártani, és mivel ezek felfutó ágban vannak, egy esetleges negatív ciklusban is segíteni fognak nekünk abban, hogy megtartsuk az árbevételünket. Már 2010-től gyártjuk Budapesten a hibrid autók vezérlő elektronikáját, és a tavaly Európában legnagyobb darabszámban eladott elektromos meghajtású autó vezérlése is itt készül. Az automata vezetési rendszerekhez pedig évek óta gyártunk elektromos kormányvezérlőket, és a most induló új generációs fékvezérlő egységünk is alkalmas arra, hogy az automata meghajtású autók fékrendszereként működjön. Gyárunk három legnagyobb termékcsaládja támogatja az előbbi trendeket, így optimistán várjuk a jövőt.

Szerző: Diószegi József
Tetszett a cikk? Ossza meg!

A cikk küldése e-mailben

×
Cikk címe:
"A cégek egymástól próbálják elhappolni a jó szakembereket"
Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

Mehet

A *-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

HOZZÁSZÓLÁSOK

Regisztráció »

  • 8. Sunday2016. 2. 1. 00:14

    Ne Bokrosozzon senki orbándiktátor jobbágypolitikája alatt. Van kit bírálni a jelenleg hatalmon lévők-(URALKODÓK)-társadalompolitikája miatt. Söprögessen mindenki a saját háza táján először.

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    "A cégek egymástól próbálják elhappolni a jó szakembereket"


    Ne Bokrosozzon senki orbándiktátor jobbágypolitikája alatt. Van kit bírálni a jelenleg hatalmon lévők-(URALKODÓK)-társadalompolitikája miatt. Söprögessen mindenki a saját háza táján először.

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 7. Agricola2016. 1. 31. 10:51

    "Románia a legnagyobb konkurenciánk. Ott a munkaerő költsége alacsonyabb, mint Magyarországon, "

    A kiválónak mondott Keszte Róbert, a Continental Automotive Hungary Kft. budapesti gyárigazgatója szerint: "rövid távon nem leszünk képesek teljesen felzárkózni a nyugat-európai bérekhez."

    Miért nem tudnak felzárkózni, ha valóban olyan magas színvonalon dolgoznak?

    Tervezik-e, hogy valaha is felzárkózzanak?

    Ha tervezik, hány ötéves tervet szánnak rá?

    A bérek leszorításával tudnak csak versenyképesek lenni?

    A kiválónak mondott Keszte Róbert, a Continental Automotive Hungary Kft. budapesti gyárigazgatója alapgondolata megegyezik a Bokros dogmával, miszerint munkavállalóink bérigényét le kellene szállítani a bányászbéka feneke alá.

    Ennek az lehetne az üdvös hatása, hogy versenyképességünk megnövekedne.

    Így nem kellene attól tartanunk, hogy a jóságos külföldi befektetők úgy itt hagynak bennünket, "mint Szent Pál az oláhokat", meg sem állva Afrikáig, ahol idomított csimpánzok, napi néhány zöld banánért elvégeznék azt a munkát, amire Bokros szerint mi magyarok képesek vagyunk.

    Akkor aztán ott fogunk sírni, ahol senki se lát.

    Ezzel a mentalitással élesen szemben állt mintegy 80 évvel ezelőtt az USA-ban a nagy gazdaságí válság idején Roosevelt elnök és kreatív csapata.

    Felvették a harcot a "tisztességtelen verseny" ellen.

    A vásárlókat arra buzdították, hogy csak olyan árut vásároljanak, amelyen rajta van egy hatósági embléma, ami tanúsítja, hogy olyan vállalattól származik, amelyik tisztességes munkakörülményeket és tisztességes bért biztosít munkavállalóinak.

    Feltételezték ugyanis, hogy a tisztességes bér keresletet támaszt, ami segíti a válságból való kilábalást.

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    "A cégek egymástól próbálják elhappolni a jó szakembereket"


    "Románia a legnagyobb konkurenciánk. Ott a munkaerő költsége alacsonyabb, mint Magyarországon, "

    A kiválónak mondott Keszte Róbert, a Continental Automotive Hungary Kft. budapesti gyárigazgatója szerint: "rövid távon nem leszünk képesek teljesen felzárkózni a nyugat-európai bérekhez."

    Miért nem tudnak felzárkózni, ha valóban olyan magas színvonalon dolgoznak?

    Tervezik-e, hogy valaha is felzárkózzanak?

    Ha tervezik, hány ötéves tervet szánnak rá?

    A bérek leszorításával tudnak csak versenyképesek lenni?

    A kiválónak mondott Keszte Róbert, a Continental Automotive Hungary Kft. budapesti gyárigazgatója alapgondolata megegyezik a Bokros dogmával, miszerint munkavállalóink bérigényét le kellene szállítani a bányászbéka feneke alá.

    Ennek az lehetne az üdvös hatása, hogy versenyképességünk megnövekedne.

    Így nem kellene attól tartanunk, hogy a jóságos külföldi befektetők úgy itt hagynak bennünket, "mint Szent Pál az oláhokat", meg sem állva Afrikáig, ahol idomított csimpánzok, napi néhány zöld banánért elvégeznék azt a munkát, amire Bokros szerint mi magyarok képesek vagyunk.

    Akkor aztán ott fogunk sírni, ahol senki se lát.

    Ezzel a mentalitással élesen szemben állt mintegy 80 évvel ezelőtt az USA-ban a nagy gazdaságí válság idején Roosevelt elnök és kreatív csapata.

    Felvették a harcot a "tisztességtelen verseny" ellen.

    A vásárlókat arra buzdították, hogy csak olyan árut vásároljanak, amelyen rajta van egy hatósági embléma, ami tanúsítja, hogy olyan vállalattól származik, amelyik tisztességes munkakörülményeket és tisztességes bért biztosít munkavállalóinak.

    Feltételezték ugyanis, hogy a tisztességes bér keresletet támaszt, ami segíti a válságból való kilábalást.

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 6. optimistaklub2016. 1. 30. 04:50

    Jó szakemberre mindig is szükség van. És jó emberre? Töltsd ki önismereti tesztünket. :) http://optimistaklub.hu/optimista_teszt

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    "A cégek egymástól próbálják elhappolni a jó szakembereket"


    Jó szakemberre mindig is szükség van. És jó emberre? Töltsd ki önismereti tesztünket. :) http://optimistaklub.hu/optimista_teszt

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 5. Sunday2016. 1. 29. 22:25

    A frissen "lopott" földekkel ellátott orbánpribék torkos burzsoázia bezzeg nem akar menekülni. Még.

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    "A cégek egymástól próbálják elhappolni a jó szakembereket"


    A frissen "lopott" földekkel ellátott orbánpribék torkos burzsoázia bezzeg nem akar menekülni. Még.

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 4. Nemgyarmat2016. 1. 29. 14:30

    3.

    Pubi ha te meg értelmezni is tudnád amit nagy nehezen kibetűzöl, akkor megértenéd, hogy ez az ipse elsősorban a cégét reklámozza, a fejlesztéseiket magasztalja.
    Végül is ez a dolga ezért kapja a fizetését a mocskos multitól:)

    De a lényeg, ő csak az ágazatához tartozó, vele összefüggésben lévő mérnökökről tesz említést a szakmunkások mellett.

    Én viszont an block írtam a jelenségről, ágazattól és beosztástól függetlenül.

    Érted kutya?
    Tudom már péntek van, de akkor is, figyelj már oda pubi:)

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    "A cégek egymástól próbálják elhappolni a jó szakembereket"


    3.

    Pubi ha te meg értelmezni is tudnád amit nagy nehezen kibetűzöl, akkor megértenéd, hogy ez az ipse elsősorban a cégét reklámozza, a fejlesztéseiket magasztalja.
    Végül is ez a dolga ezért kapja a fizetését a mocskos multitól:)

    De a lényeg, ő csak az ágazatához tartozó, vele összefüggésben lévő mérnökökről tesz említést a szakmunkások mellett.

    Én viszont an block írtam a jelenségről, ágazattól és beosztástól függetlenül.

    Érted kutya?
    Tudom már péntek van, de akkor is, figyelj már oda pubi:)

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 3. Dakota22016. 1. 29. 10:51

    Nemgyarmat

    Ha elolvasnád a fenti cikket, akkor láthatnád, hogy a probléma milyen nagy és komplex.

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    "A cégek egymástól próbálják elhappolni a jó szakembereket"


    Nemgyarmat

    Ha elolvasnád a fenti cikket, akkor láthatnád, hogy a probléma milyen nagy és komplex.

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 2. CaraGabor2016. 1. 29. 08:56

    Hát persze! A rengeteg diplomás nagyobbik fele rendkívül precízen tud mosogatni, felszolgálni kukázni (sajnos). Mind ezt azonban az itteni diplomás bérért, hisz a félkegyelmű azzal dicsekszik meglepően alacsony bérért dolgozunk!

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    "A cégek egymástól próbálják elhappolni a jó szakembereket"


    Hát persze! A rengeteg diplomás nagyobbik fele rendkívül precízen tud mosogatni, felszolgálni kukázni (sajnos). Mind ezt azonban az itteni diplomás bérért, hisz a félkegyelmű azzal dicsekszik meglepően alacsony bérért dolgozunk!

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 1. Nemgyarmat2016. 1. 29. 08:04

    Nem csak a jó szakemberek hiánya okoz hamarosan nagy gondot Orbánisztánban, hanem a diplomásoké is.
    Minden területen vészes mértéket öltött az elvándorlás, az elmenekülés.

    És ezt úgy állítja be pár politikus, hogy a pörgő gazdaságunk miatt már munkaerőhiány van.

    Nos, megvan az a munkaerő, de tőlünk nyugatra, megbecsült helyen:)

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    "A cégek egymástól próbálják elhappolni a jó szakembereket"


    Nem csak a jó szakemberek hiánya okoz hamarosan nagy gondot Orbánisztánban, hanem a diplomásoké is.
    Minden területen vészes mértéket öltött az elvándorlás, az elmenekülés.

    És ezt úgy állítja be pár politikus, hogy a pörgő gazdaságunk miatt már munkaerőhiány van.

    Nos, megvan az a munkaerő, de tőlünk nyugatra, megbecsült helyen:)

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

A hozzászólás mező nem fogad be HTML kódot, a sortöréseket automatikusan törli.
A képen látható ellenőrzőkód:
captcha
MEHET

Hozzászólásával együtt IP címe is rögzítésre kerül.

Részletes moderálási szabályzatunkat itt olvashatja.

Ha hozzá kíván szólni a cikkhez, jelentkezzen be. Amennyiben még nem rendelkezik felhasználónévvel, ezen a linken regisztrálhat:

www.vg.hu/regisztració

Adatai megadása után a belépéshez szükséges jelszavát emailben küldjük el Önnek

Ajánlott cikkek

KONFERENCIÁK

Partnerek

  • Képgalériák
  • Videogalériák
  • EU-csúcs a brit népszavazás után

  • Nagy-Britannia az EU-tagságról szavaz

  • Terrortámadást hiúsítottak meg Brüsszelben

  • Amerika gyászol: ötven halott az orlandói lövöldözésben

  • VG-konferencia - Magyar Gazdasági Csúcstalálkozó 2016

  • Eltűnt egy Párizsból Kairóba tartó utasszállítógép

Előző
Következő
  • Túlteljesített a Magyar Telekom

    Túlteljesített a Magyar Telekom

  • Ezért van romokban Spanyolország gazdasága

    Ezért van romokban Spanyolország gazdasága

  • Így állnak a legnagyobb gazdaságok

    Így állnak a legnagyobb gazdaságok

  • Magyar a világ két legjobb bárja

    Magyar a világ két legjobb bárja

  • Bóvliba vágtak minket - vox pop

    Bóvliba vágtak minket - vox pop

Előző
Következő
Világgazdaság Piactér