Számos újítással, így a versenytársakétól eltérő stratégiával, széleskörű marketingkampánnyal és új mobil alkalmazással készül a magyarországi étel-házhozszállítási piac meghódítására a berlini központú Foodpanda. A társaság néhány hónapja vásárolta meg egyik itteni riválisát, a kizárólag online szolgáltatást kínáló Netpincért, és néhány éven belül pedig világviszonylatban is a szegmens legnagyobb csoportjává kíván válni.
„Nagyon sok lehetőséget látok a magyarországi étel-házhozszállításban” – közölte a Világgazdasággal Ralf Wenzel, a Foodpanda társalapítója és vezérigazgatója. Így például – a tájékoztatása szerint – a lakossági piacon már erős pozíciókkal bíró Foodpanda-Netpincér páros ígéretesen nagy potenciált lát a vállalati szektorban is. Itt irodák és cégek rendezvényeinek nyújtana catering szolgáltatást. E téren nagyon kedvezőek az ázsiai országokban szerzett tapasztalatok.
Terjeszkedése érdekében a NetPincér (hosszabb távon is ezen a márkanéven kívánnak üzemelni) a jövőben még több étteremmel, még szélesebb kínálattal és személyre szabott és az eddiginél gyorsabb szolgáltatásokkal kíván jelentkezni. A Foodpanda után hamarosan szintén lehetővé teszi mobilos ételrendelést. „Ez számunkra fókuszpont, mert a külföldi tapasztalatok szerint egyre keresettebb a mobilos ételrendelés, főleg a fiatalok körében” – magyarázta a vezérigazgató.
Ralf Wenzel szerint további fejlődési lehetőségeket tartogat az online ételrendelés szegmens számára is a jelenleg is zajló internetes forradalom, amikor egyre több szolgáltatás terelődik át az offline megoldásokból az online platformokra. Világviszonylatban ma még telefonhívással rendelik házhoz az ételek 90 százalékát, de néhány éven belül fordulhat a kocka. E trendváltás gyorsításába Magyarországon a NetPincér is beszáll: az online felülettel nem rendelkező partneréttermei számára biztosítja a szükséges technológiát és támogatja őket saját weboldaluk fejlesztésében.
A tervek szerint a Netpincér több pénzt szán Magyarországon marketingre, fejlesztik az éttermeknek nyújtott szolgáltatásai körét, amelyeknek ezzel még több rendelést és jelentős többletforgalmat generálhat. A jövőben adatbázisokkal, elemzésekkel is segítené őket az ügyféligények felmérésében, a rendelési szokások még jobb megismerésében.
Mindazonáltal itteni riválisai már panaszkodnak, hogy új kizárólagossági megállapodásai korlátozzák a versenyt, és túl magasak az általa kért, 15 százalékos jutalékok is. A hírre reagálva Ralf Wenzel leszögezte lapunknak, hogy a tárgyalások mindig az egyéni üzleti szempontok, a környezet figyelembevételével történnek, és a cél a win-win megállapodások kötése. „Számos extra szolgáltatást nyújtunk az online jelenléten túl is, például marketingtámogatást, és a rendelési szokások elemzését.
Néhány étterem preferálja a kizárólagosságot, mert talán egyszerűbb számukra, ha egy helyről érkeznek a megrendelések és csak egy céggel kell tartaniuk a kapcsolatot. De ez minden esetben az éttermek döntése, és nem kényszerítünk senkit arra, hogy kizárólagosan velünk kössenek szerződést” – jelentette ki akérdésünkre válaszolva a vezérigazgató.
A vezérigazgató elégedett cége itteni éttermi kapcsolataival, az együttműködést jónak, az éttermi kultúrát és kiszolgálást magas színvonalúnak tartja, persze, mindig akad fejlesztenivaló.
Ralf Wenzel nem adott becslést a Foodpanda-Netpincér páros jelenlegi piaci részesedésére, és az általa megcélzott piaci hányad nagyságára sem. Hangsúlyozta viszont, hogy a verseny nem csak az online cégek között , hanem az említett szegmens és a telefonon rendelést felvevők közötti is zajlik. Korábbi piaci vélemény szerint a hazai azonnali házhoz-szállítási piac nagysága évi 20 milliárd forint, ennek a 30-35 százalékát bonyolítják neten. Az utóbbi hányad mintegy háromnegyede a Netpincéré. A Foodpanda és a Netpincér mintegy 550 hazai étteremmel áll kapcsolatban.
Mindent kipróbálnak
A magyarországi rendelési szokások nagyon eltérnek a külföldiektől Ralf Wenzel tapasztalatai szerint. Míg szinte minden országban beazonosítható legkedveltebb, neten rendelt étel – ilyen Oroszországban a szusi, vagy Vietnámban a hamburger –, addig Magyarországon szélesebb a skála. A vendégek mindig valami újat szeretnének kipróbálni és értékelik, ha széles listáról választhatnak. A hamburger, a pizza és a sült krumpli hazánkban is népszerű, azonban a rendszeres rendelők az egyik nap ezt, a másikon azt kérik, nem igazán vannak kedvenc, tipikus választásaik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.