Mozilla Firefox alatt kezdőlapnak

×

Mozilla Firefox böngésző alatt, úgy tudja a VG.hu-t kezdőlapnak állítani, hogy az egér bal gombját nyomva tartva a címsor mellett levő VG ikont ráhúzza a kis házikó ikonnal jelölt kezdőlap gombra.

Belépés

×



Elfelejtett jelszó »

2017. 4. 20. 05:00|Utolsó módosítás: 2017. 4. 20. 08:15|Diószegi József | Vélemény » Interjú

Kiszorulhatnak az uniós piacokról a magyar fuvarozók

Súlyos anyagi és adminisztrációs teher a magyar fuvarozóknak is, hogy több uniós országban az ottani minimálbért kell fizetniük a dolgozóiknak – mondta a Világgazdaságnak Somogyi Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára.

Mik ezek?

×

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy
oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

"Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon
egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is
látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt
egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is
megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

Egyre terjed az a gyakorlat, amely szerint bizonyos nyugat-európai országokban az ottani minimálbért kell fizetniük a fuvarozó vállalkozóknak arra az időre, amíg a gépjárművezető az adott országban tartózkodik. Mi ezzel kapcsolatban a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) álláspontja?

– Az MKFE elfogadhatatlannak tartja, hogy a közúti áru- és személyszállításra kiterjedjen a kiküldetési irányelv hatálya. Ugyanakkor tény az is, hogy az Európai Bizottság – az MKFE és további tíz uniós tagország fuvarozóinak folyamatos tiltakozása ellenére – sem próbál gátat szabni az unió alapelveivel ellentétes adminisztratív és bérfizetési szabályok bevezetésének. Ezek a szabályok ellehetetlenítik a vállalkozások működését, mert olyan mennyiségű adminisztrációs feladat hárul rájuk – többnyire kisvállalkozásokról beszélünk –, amelyek betartása még a nagyvállalatoknál is gondot okoz. Máris több vállalkozás jelezte, hogy a bizonytalan jogi helyzet és a kilátásba helyezett irreálisan magas bírságok miatt visszavonul egyes uniós piacokról.

Milyen mértékű terhet jelent ez a magyarországi vállalkozásoknak, például egy járműre vetítve éves viszonylatban?

– Nehéz forintosítani a terheket, amelyek ráadásul az újabb és újabb korlátozó országok belépésével tovább nőnek. De például a német és az osztrák adminisztráció miatt már egy kisebb, néhány kamiont üzemeltető cégnél is indokolt lehet új munkaerő felvétele. Erre a költségre rakódnak rá az informatikai, infrastrukturális fejlesztés költségei, valamint a bérek. Becslésünk szerint a fuvardíjakat legalább 15, de bizonyos esetekben akár 30 százalékkal kellene emelni, hogy a pluszköltségek mellett is rentábilisan működjön egy vállalkozás. Ezzel szemben a piac jelenleg is nyomott árakat diktál, a megrendelők egyelőre elutasítják az áremelést. További veszély, hogy az Európai Unión kívülről érkező, valóban dömpingáron dolgozó fuvarosok miatt ezek az árak tovább csökkenhetnek. Az uniónak valójában velük szemben kellene fellépnie, megvédve a belső piacot a tagállamok vállalkozásai számára. Több százezer munkahely kerülhet ugyanis veszélybe az unióban, ha nem erre a valós problémára koncentrálunk, hanem házon belül marakodunk.

Mennyire jogkövetők a magyar vállalkozások e téren?

– Az MKFE nem támogatja azokat a kezdeményezéseket, amelyek a kiskapuk keresését szorgalmazzák, vagy félinformációkra támaszkodva adnak útmutatást. Tagjainkat mindig első kézből szerzett, hivatalos információk alapján tájékoztatjuk a nemzetállami jogszabályoknak való megfelelésre vonatkozóan, ebből következik, hogy a jogkövető magatartás betartását javasoljuk a fuvarozóknak.

Fotó: Mediaworks archív

Az MKFE ismeretei szerint szankcionálták-e már a német, francia, osztrák hatóságok a magyar cégeket, és ha igen, milyen összegű bírságot szabtak ki?

– Igen, Franciaországban szabtak már ki több alkalommal helyszíni bírságot az adminisztrációs előírások hiányosságai miatt. De Németország is folyamatosan ellenőrzi a fuvarozókat, több tucat MKFE-tag vállalkozásunknál jelenleg is vizsgálódnak. Bírságkiszabással járó ügyünk is volt, azonban fontos kiemelni, hogy számos olyan végzésről tudunk – ezekből van több –, ahol nem állapított meg jogszerűtlenséget a német vámhatóság. Ez erős jelzés arra, hogy a magyarok jogszerűen fuvaroznak, és a bérszínvonalunk is megfelel Németország viszonylatában.

Mit tesz annak érdekében, hogy a nyugat-európai országok megváltoztassák gyakorlatukat?

– Az MKFE évek óta jelzi a nemzetközi és a hazai fórumokon, hogy a kiküldetési irányelv mögé bújtatott szabályok valójában burkolt piacvédelmi intézkedések. Az EU-nál tett diplomáciai lépéseinkkel elmentünk a falig, ezért most kétoldalú megállapodásokkal igyekszünk megoldást keresni. Tagjai vagyunk annak a monitoringbizottságnak, amelynek az a feladata, hogy felkészítse a miniszterelnököt az osztrák kancellárral a kint dolgozó magyarok ügyében folytatandó tárgyalásaira. Új frontot nyitva, az MKFE április 20-ra Budapestre hívta a V4-országok reprezentatív fuvarozói szervezeteit, hogy megvitassuk a kiküldetési irányelvvel (postinggal) kapcsolatos kérdéseket, és közös nyilatkozatban szólítsuk fel az érintett államokat a jelenlegi gyakorlatuk leállítására, teljes moratóriumot kérve a posting alkalmazására a fuvarozás esetében, a készülő uniós közúti csomag (Road Package) elfogadásáig. A V4-ek mellett Észtország, Lettország, Litvánia, Románia, Bulgária, Portugália, Spanyolország és Szlovénia fuvarozóival állunk kapcsolatban, több közös akción vagyunk túl. Természetesen az MKFE a legnagyobb hazai érdekvédelmi szervezetként a teljes magyar fuvarozói szakmát képviseli ezeken a fórumokon, hiszen a problémák mindenkit érintenek.

A Világgazdaság fórumot szervez arról, hogy a 101 legbefolyásosabb üzleti döntéshozó hogyan látja most a gazdaságot. Az előadók között ott lesz Csepreghy Nándor (Miniszterelnökség), Vida József (Takarékbank), Urbán Zoltán (Eximbank). Részletek a rendezvenyek.vg.hu oldalon.

A cikk küldése e-mailben

×
Cikk címe:
Kiszorulhatnak az uniós piacokról a magyar fuvarozók
Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

Mehet

A *-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Ajánlott cikkek

Rovat további hírei
  • ÁPRILIS 20. 15:58A tudásgazdaság lesz a munkahelyteremtés motorja

    A tudásalapú gazdaság fogja meghatározni az országok növekedését – mondta a Világgazdaságnak adott interjúban Robert-Jan Smits, az Európai Bizottság kutatási-fejlesztési és innovációs ügyekért felelős főigazgatója, aki a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFI) meghívására érkezett Magyarországra.

  • ÁPRILIS 18. 06:30Dárdai Pál: "A Bundesliga gyermeke vagyok"

    Kidobott pénz az infrastruktúrára és az utánpótlásra költeni a magyar futballban, amíg a klubokat nem kötelezik arra, hogy működjenek együtt az iskolákkal – vallja Dárdai Pál. A 41 éves Bundesliga-edzőt a Hertha bázisán kérdeztük egyebek mellett fia dilemmájáról a német és a magyar válogatott között, Dzsudzsák Balázs átigazolásáról és a Bayern megkereséséről.

  • ÁPRILIS 18. 06:00Lázár János: a közműcégeknek is segíteniük kell a versenyképességet

    A kormány tervezett lépései nyomán a vállalkozásoknak sokkal gyorsabb lesz a közművek bevezetése – nyilatkozta a lapunknak Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter. Közölte: nem lesz választási költségvetés, s jövőre 72 százalékra mérséklődhet az államadósság GDP-arányos szintje.

  • ÁPRILIS 3. 07:00George Friedman: a Brexittel mindenki nyer

    A geopolitikai érdekek mellett befektetési szempontból is megerősödhet Magyarország kapcsolata az Egyesült Államokkal – mondta lapunknak George Friedman, a think.BDPST innovációs konferencia előadója. A világhírű stratéga szerint a feldolgozóipar a múlt, a mesterséges intelligencia és a robotika a jövő, s a magyar gazdasági növekedésnek is a tudomány és az innováció a záloga.

  • Képgalériák
  • Videogalériák
  • Így tért vissza tél Magyarországra - az MTI fotói

  • A 32. Telekom Vivicittá városvédő futás félmaraton verseny. Kép: MTI

  • Légy innovatív! Élj a lehetőséggel! - címmel rendezett konferenciát a Világgazdaság - Fotók: Móricz-Sabján Simon

  • Forgalomba áll az első felújított szerelvény

  • Kárpát-medencei gazdasági fórum Hajdúszoboszlón

  • 25 éve gyárt Magyarországon az Opel

Előző
Következő
  • Túlteljesített a Magyar Telekom

    Túlteljesített a Magyar Telekom

  • Ezért van romokban Spanyolország gazdasága

    Ezért van romokban Spanyolország gazdasága

  • Így állnak a legnagyobb gazdaságok

    Így állnak a legnagyobb gazdaságok

  • Magyar a világ két legjobb bárja

    Magyar a világ két legjobb bárja

  • Bóvliba vágtak minket - vox pop

    Bóvliba vágtak minket - vox pop

Előző
Következő
Világgazdaság Piactér