Elsőre az ember azt gondolhatná, a helyszíni nézettség idei 15 százalékos viszszaesésében komoly szerepet játszott, hogy a legnépszerűbb csapat, a Ferencváros ezúttal a másodosztályban szerepelt, s így nem javította a statisztikákat. A Fradi azonban már évek óta nem képes az NB I-es átlagot jelentősen meghaladó számú szurkolót kicsábítani mérkőzéseire. A 2005/2006-os szezonban például átlagosan csak 3040-en voltak kíváncsiak meccseire. Ráadásul a magyar bajnokikon (Ferencvárossal vagy a nélkül) a helyszíni nézőszám évről évre rohamosan csökken, a legutóbbi szezonban mért 2450 a tíz esztendővel ezelőttinek kevesebb mint a fele. A legtöbben természetesen a végső győztes Debrecen csapatára voltak kíváncsiak: az elmúlt három évben három bajnoki címet begyűjtő gárda meccseit tavaly átlagosan 7033-an kísérték figyelemmel a csapat 10 ezer fő befogadására képes stadionjában.
A helyszíni nézettség a magyarországinál szinte Európa minden országában magasabb. A nagy labdarúgó-hagyományokkal rendelkező államok első osztályú bajnoki mérkőzéseire átlagosan 20-40 ezer ember jár ki, de tízezernél többen kísérik figyelemmel a stadionokban például a norvég, a holland, a portugál, a belga és az orosz élvonal mérkőzéseit is. Sőt Nagy-Britanniában nemcsak az első és a másodosztály meccseit követik többen a helyszínen, de még a Football League Two, tehát a negyedosztály mérkőzéseire is közel kétszer annyi szurkoló jár ki, mint a hazai élvonalban.
Nem véletlen tehát, hogy hazánkban nem kapkodnak a televíziók az NB I közvetítésének lehetősége után. A helyszíni nézettségből ugyanis logikusan lehet következtetni a várható televíziós nézettségre, illetve rendelkezésre állnak a korábbi televíziós nézettségi adatok is, amelyek szintén nem túl impozánsak. Egy hazai élvonalbeli mérkőzést jobb esetben is csak néhány százezren néznek meg, ráadásul, ha egy csatorna igényesen meg szeretné csinálni a műsort, akkor (az évi néhány százmillió forintos) közvetítési jogdíj kifizetésén túl minden mérkőzésre el kell költenie néhány millió forintot a helyszíni technikai feltételek, illetve a stúdióbejelentkezések biztosítása érdekében.
Elsősorban emiatt rendezik – a külföldi bajnokságokhoz képest – igen lehetetlen időpontban a magyar bajnokikat. Ugyanis míg Spanyol- vagy Olaszországban a legkedveltebb csapatok mérkőzései olyan magas nézettségűek, hogy még hét végén, az esti órákban is érdemes őket műsorra tűzni, addig a magyar első osztályú meccsek (egy egyébként a közvetítő csatorna számára sokkal olcsóbb) szinte ismeretlen amerikai vígjátékkal sem tudják felvenni a versenyt főműsoridőben.
Márpedig a magas – helyszíni, illetve televíziós – nézettség alapvetően befolyásolja az egyes labdarúgócsapatok szponzori bevételeit is. Bár hazánkban még az alacsony reklámérték ellenére is a támogatóktól származik az első osztályú klubok forrásainak jelentős hányada (körülbelül 70-90 százaléka), ez csak és kizárólag annak köszönhető, hogy a hazai egyesületek többi (például a jegyek vagy a közvetítési jogok értékesítéséből származó) bevétele még inkább elmarad a külföldi csapatokétól.
Magyarországon emellett általában a szponzorok célja is teljesen más a labdarúgás támogatásával, mint Európa többi országában. Míg külföldön – főleg a magas nézettségű ligákban – tőkeerős multinacionális vállalatok állnak egy-egy csapat mellé, addig hazánkban gyakran előfordul, hogy kisebb cégek jelennek meg támogatóként. Ráadásul a magyar labdarúgás szponzorálása esetében – szemben a külföldi gyakorlattal – gyakran csak egy kisebb helyi közönség a célcsoport, s több társaságnak – főleg a vidéki csapatok esetében – egyik legfontosabb célja a térséghez való kötődésének kifejezése.
Elsősorban ezek a tényezők – illetve a merchandising lényegében teljes hiánya és a játékospiacon való gyenge szereplés – vezetett oda, hogy a magyar labdarúgás most már a hasonló népességű országokhoz képest is hatalmas gazdasági lemaradásban van. Bár pontos adatokat a legtöbb európai bajnoksághoz hasonlóan hazánkban sem hoznak nyilvánosságra, a magyar NB I-es csapatok összesített éves költségvetése körülbelül 4,5-5 milliárd forint, tehát 18-20 millió euró lehet. Összehasonlításképpen: ez alig egy százaléka az angol élvonalban szereplő csapatok éves bevételeinek, míg a holland első osztály költségvetésének körülbelül huszada, a skót bajnokságénak pedig kevesebb, mint tizede.
Ahhoz, hogy a magyar labdarúgás gazdaságilag – illetve ennek megfelelően minőségileg is – fejlődésnek induljon, mindenképp egy jelenleginél jóval nagyobb közönségbázis megteremtésére – tehát a televíziós és mindenekelőtt a helyszíni nézettség növelésére – van szükség. Ez azonban csak megfelelő minőségű létesítményrendszerrel, a jelenleginél jóval magasabb színvonalú szolgáltatással és a helyszíni biztonság javításával érhető el. Ismét eljutottunk tehát ahhoz az ördögi körhöz, amely szerint a fejlődéshez pénzre, a pénzhez pedig fejlődésre van szükség.
Valószínűleg kirángathat ugyanakkor egy-egy csapatot a jelenlegi helyzetből, ha sikerül bekerülnie valamelyik európai kupasorozatba. Ugyanis az a magyar klub, amely akár a Bajnokok Ligája, akár az UEFA-kupa csoportmérkőzéséig eljut, néhány hét alatt többévi bevételét szedheti össze, ez megfelelő kezdőlökés lehet a szükséges fejlesztések megindításához, illetve a labdarúgás gazdasági hátterének alapját adó fogyasztói bázis kialakításához. Ugyanakkor ez a forgatókönyv is rejt magában némi veszélyt, hiszen egy olyan csapat, amely gazdaságilag messze versenytársai előtt jár, könnyen egyoldalúvá teheti a magyar bajnoki címért folytatott küzdelmet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.