A bizonytalanság szociológiája címmel kaptam meghívót a Magyar Szociológiai Társaság – Hankiss Elemérre emlékező – konferenciájára. Bár a tudományos fórum értelemszerűen nem tipikusan üzleti kérdésekkel foglalkozik, a cím mégis megragadta a figyelmemet. Vállalati topmenedzserekkel találkozva olyan fokú bizonytalanságot tapasztalok, amely sok esetben beárnyékolja, de legalábbis kérdésessé teszi a hosszú távú tervezés érvényességét. Ezek a kollegák éreznek valamit a konszolidálódó gazdaság szeléből, de ennek eredménye nem feltétlenül csapódik le iparágukban vagy saját vállalatuknál.
Nemcsak a makrogazdasági számok, hanem GfK saját mérései is arról tanúskodnak, hogy a fogyasztók pénztárcája egyre jobban nyílik, és a bizalmi indexnek a vásárlásra vonatkozó indikátorai is kedvező irányba mutatnak. A makrostatisztikai jelzőszámok egyelőre néhány ponton homályban hagyják a gazdaság fehérítéséből származó intézkedések valóságos hatását, de tény, hogy a napi fogyasztási cikk-piacon is van fejlődés. A GfK Consumer Panel területének legutóbbi adatai is arról számoltak be, hogy az első negyedév szinte minden hónapjában töretlen volt a fejlődés.
Az igazán nagy kérdés most nem az, hogy meddig folytatódhat ez a trend, hanem az, hogy mi áll ennek hátterében? Az előbb említett menedzserekkel való beszélgetések során őszintén szólva nem kristályosodott ki egy olyan egyértelmű válasz, ami segítene minket a jövőbeli események felvázolásában. Szinte mindenki érzi a viszonylagos fellendülést, csak a háttérben meghúzódó okokat nem képesek megfogalmazni. Ha már bizalomról van szó, vegyük kezünkbe a gazdasági és társadalmi események sorában a tisztánlátást és tájékozódást szolgáló bizalmi indexeket.
Mindenekelőtt le kell szögeznem, ha arra számít, hogy az ezzel összefüggő adatok és kutatási eredmények egy irányba mutatnak, s kialakul valamilyen konzisztens kép, akkor sajnos téved. A lakosság érzületében, közhangulatában és a társadalmi méretekben manifesztálódott közvéleményben is sokszor egymásnak ellentmondó trendeket fedezünk fel.
Ami nagy általánosságban a fogyasztói bizalmat idén tavaszán illeti, arra azt mondhatnánk, hogy legalább menjen úgy, ahogy eddig. Ez azt jelenti, hogy a 2014 ősze óta tartó trendvonal folytatása már azt eredményezné, hogy legalább ebben a kérdésben stabilitást tapasztalunk. De aki az adatokat alaposabban szemügyre veszi, már vizsgálódásának kezdetén meglepő fordulattal találkozik. Miért van az, hogy a fogyasztói várakozások indexe – amely az állampolgárok saját és az ország gazdasági helyzetének múltbeli és jövőben eseményeit vázolja fel – romlott az elmúlt mérési időszakhoz képest? Hogyan lehetséges ez, hiszen a makrogazdasági indikátorok – legalábbis helikopter perspektívából – rendben vannak. És hogyan lehetséges az, hogy az ugyanebben az indexcsoportban mért vásárlási hajlandóság komponens növekedést mutat? Kedvezőtlen a gazdaság megítélése, de mégis megindul a fogyasztás? Mindezek a kérdések egyszerre és összetettségükben foglalkoztatják a kutatókat és a vállalatvezetőket egyaránt.
Az ország jelenlegi általános gazdasági helyzetének megítélésében 2014 tavaszához képest romlás következett be, azaz valamivel többen vannak, akik szerint rosszabb a helyzet. Megjegyzem, ezek a reprezentatív körkérdések ritkán érik el a depriváltakat, azaz nem kell feltétlenül arra gondolnunk, hogy a növekvő társadalmi egyenlőtlenség veszteseit kérdeztük meg e vizsgálatban. Az eredmények inkonzisztenciája, a tapasztalatok, vélekedések és a makrovalóság között fennálló deviancia ugyanakkor már ezen a ponton is tetten érhető. Ez év tavaszán alig találkoztak kedvező gazdasági vagy társadalmi intézkedéssel a válaszadók, és érdekes módon az infláció és általában a kormányzati intézkedések kerültek a kedvezőtlen hírek képzeletbeli listájára. Álljunk meg egy szóra az előbbinél! Az infláció, amely ezekben a hónapokban sokszor deflációs jeleket mutat, messze nincs szinkronban a közvélekedéssel. Ma Magyarországon az emberek átlagosan 5 százalékos áremelkedést vetítenek előre a következő 12 hónapra, miközben ennek nyoma sincs a gazdaságban. Ezért is nehezen érthető az inflációnak ez a kitüntetett szerepe.
Persze, hasonló ellentmondás feszül az ország általános gazdasági helyzetének értékelése és a GDP volumenindexe közötti viszonyban. Amíg a tavalyi tavaszhoz képest látható növekedés van a gazdasági helyzet romlására számítók körében, addig a GDP igen markánsan emelkedett ugyanebben az időszakban. Az adatok inkonzisztenciájára talán egyfajta magyarázat lehet az, hogy – nem teljesen összhangban az ország gazdasági helyzetének megítélésével – a családjuk anyagi helyzetének valamilyen szintű romlását érzők aránya mind az előző negyedévhez, mind pedig az egy évvel ezelőtti eredményekhez képest nőtt. Továbbá csökkent az anyagi helyzetük javulására számítók aránya is, a lakosság közel egyötöde számít valamiféle növekedésre. Pénztárca szintjén mérve ezt a reáljövedelemre vonatkozó várakozások tekintetében a megkérdezettek fele számolt reáljövedelmük értékének csökkenésével, miközben a Központi Statisztikai Hivatal szerint az átlagkeresetek jelentősen nőttek az elmúlt egy évben.
Úgyhogy a valóság és a róla alkotott képzetek olyan folyamatos ellentmondásban vannak egymással, ami nemcsak, hogy nem segíti a gazdasági és társadalmi élet irányítóinak előrelátását, tervezési munkáját, hanem mindennapi értékesítési és marketingproblémákat okoz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.