Manager Magazin

A pozitív gondolkodás hatalma

Sorozatunkban csúcsvezetőket kértünk fel, írják meg véleményüket, hogy érzik magukat üzletemberként, aktuálisan milyen gondolatok foglalkoztatják őket. Mindezt politikamentesen és az irányított vállalatot érintő mellőzésével.Amikor ezt a felkérést megkaptam, rögtön eszembe jutott, hogy semmiképpen nem akarok negatív témát választani. Elegem van abból, hogy csak a rossz hír a hír, mert kizárólag az adható el! Gondolom, a gazdasági válság hallatán is mindenkinek borsódzik már a háta.

 

A sport, közelebbről a golf, melyet hat éve tanulok, hívta fel a figyelmemet arra, hogy az eredményesség rendkívüli mértékben függ attól, hogyan közelítek meg egy adott kihívást. (Fontos, hogy a megoldandó feladatokat én nem problémának, hanem kihívásnak nevezem.)

Aki még nem járt golfpályán, az is el tud képzelni egy kis tavat egy nagy füves terület közepén. A feladat az, hogy a labdát át kell ütni a tó felett. A távolság nem gond, hisz ha nem lenne ott a víz, gondolkodás nélkül elütöttem volna a labdát. Igen ám, de ott van a víz! A saját példámból tudom, hisz megtapasztaltam nagyon sokszor, ha úgy állok oda, hogy „jaj, csak ne a vízbe essen a labda!”, akkor az sajnos oda fog pottyanni. De ha a fejemben az a gondolat van, vizualizálom, hogy a túlpartra hová fog érkezni a labda, és ott milyen remek helyre gurul, akkor szinte biztos, hogy a vízakadályt sikeresen veszem.

Gondolom, a teniszt kedvelők is ismerik azt, amikor az első elrontott adogatás után „jaj csak el ne rontsam a másodikat!” gondolat villan át rajtunk. Pedig ha e helyett az jár az eszünkben, hogy az adogatóudvar melyik sarkába érdemes ütni a labdát, akkor sokkal nagyobb az esély a helyes kivitelezésre.

Nincs ez másképp a munkahelyemen sem! Ha kapunk egy tendert és az a megközelítésünk, hogy lehetetlent kíván az ügyfél, ezt úgysem tudjuk megnyerni, vagy épp valaki másra írták rá a tendert, akkor valóban reménytelen a helyzet. De ha a lehetőségek helyes felmérése után biztatjuk egymást, azt vizsgáljuk, hogyan lehet megnyerni az adott új üzletet, hogy lehet az ügyfél kívánságait a legolcsóbb módon teljesíteni, akkor mozgósítjuk a pozitív energiánkat. És ez nemcsak cégen belül, de kívülre is hat. Ha a tárgyalásra pozitív módon hangolódunk rá, akkor a hozzáállást visszakapjuk a tárgyalópartnertől is. A pozitív gondolkodás és az ebből származó kommunikáció erőt sugall, megbízhatóságot kelt.

Természetesen ezt nem szabad összekeverni a hurráoptimizmussal. A helyes felkészültséget, tudást és tapasztalatot nem helyettesíti a pozitív gondolkodás. De hihetetlen módon kiegészíti ezeket, és valamilyen formában a szerencsét is a mi oldalunkra állítja.

A félig telt vagy félig üres pohár példáját mindenki ismeri. Ennek a golfos megfelelője az, amikor egy kis erdő előtt állok. Ilyenkor a pozitív gondolkodás azt sugallja: a fák 90 százaléka levegő. De akinek a 10 százalék fatörzs jut egy fáról az eszébe, az nem tudja átütni a labdát az erdőn!

Hozzá szeretném fűzni ehhez a gondolatmenethez azt is: a pozitív gondolkodás nem egy könnyű feladat. Ez szinte egy életforma, amit tanulni, gyakorolni, gyakorolni és gyakorolni kell. S ez nem megy egy kattintásra. Ám ha valaki megpróbálja, a kezdetektől eredménye van.

Ha hiszünk abban, hogy egy célt el tudunk érni, elképzeljük azt a jó érzést, amit majd a megvalósulás után érzünk, ha a megoldásra összpontosítjuk az energiánkat, akkor eredményesek leszünk. Jómagam is igyekszem egyre többet a hogyanra és a pozitív megközelítésre koncentrálni. Van, amikor ez könnyű, de akkor is próbálom ezt megvalósítani, amikor nagyon nehéz üzleti vagy magánéletbeli helyzetben vagyok. Nem veszi el a kedvem semmi, mert megtapasztaltam, hogy a pozitív gondolkodás csodákra képes, működik. Próbálják és tegyék meg Önök is!

ügyvezető igazgató
Hödlmayr Hungária Logistics Kft.

Golf pozitív gondolkodás